Nu har första provturen avklarats.
Jag på passagerar sidan och en vän bakom ratten.
Vi började med att försöka få vettiga värden på VE tabellen innan
laddtryck och det tog en stund men till slut så hamnade jag på
en nivå kring lambda 0.95 - 1.0 generellt melan 750 till 5000 varv och under 100kpa.
Sen började jag att labba med lite laddtryck och det var lite beroende framkallande
Börjad med grundladdtryck (0.6 bar upp till ca 6000varv. Vid 7000varv så ökade det till 0.7bar)
Började addera lite DC på laddventilen och vi hamnade till slut på ca 1.3bar...
Jag har INTE gett mig på att justera med PID kontrollern då jag inte riktigt fattar vad
respektive P, I och D gör.. Vad jag förstår så gör P värdet så laddtrycket snabbare nås
eller så men vad resten gör har jag inte kläm på.
Jag har dock lite oscillationer och det är från 4500varv till 7000varv och då rör det sig
om att laddtrycket svajar mellan 1.15 till ca 1.35... Vore kul att få ordning på detta.
Sen undrar jag hur fett man ska köra under belastning?
Jag ligger på ca 0.8 till 0.9 i lambda från 4500 till 7000 varv vid fullgas och fullladd.
Är det bättre att ligga på 0.9 eller till och med 0.95 nu när man ändå kör med E85
som har lite bättre motståndskraft för knackningsegenskaper?
Men kul är det kan jag säga...
Utan laddtryck leverar bilen ca 148hk och med 0.9 bar ligger siffran officielt på 280hk.
Vid 1.3 bar så är effekten ca 340hk
även om man drar av lite effekt så
har man ju passerat 300hk med råge.
J.K
Du som hade koll på detta med PID, hur jag jag justera den?
Jag har följande att justera så kolla bild:
Vad ska jag justera? Och hur?
Har läst din manual men hajar inte det varjefall
Mvh
Acke