Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 17-11-18 01:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 13-07-29 07:13 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej

Jag har tidigare konverterat både en saab och en audi V8 till E85 men det var
drygt 8 år sedan och bilarna har sålts och nu är det dags igen...

Jag har köpt en JDM Subaru Legacy B4 RSK som innebär att det är en
japan import som är högerstyrd bil med en dubbelturbo motor som bara
sitter i just högerstyrda bilar då den inte får plats annars med styrning mm.

Nu är saken den att bilen ska ha 280hk men dessa uppgifter kommer från Japan
på deras goa bensin som är 100oktanig.. Detta finns ju inte att tillgå i Sverige
utan det närmaste man kommer är 98oktanig bensin...

Men vi har ju Etanol :D

Så jag har läst på (Lite igen) om att det både konverteringsätten som finns
men att öka bränsletrycket är inte en lösning för mig då turbona ökar redan
trycket 1 bar och öka ytterliggare kommer bara att döda pumpen inom kort.

Så som jag ser det är det spridarbyte som gäller..
Jag menar att originalt så sitter det spridare som är 565cc stor och dessa ska
räcka till drygt 320hk vid mappning. Om jag räcknar på original effekt (280hk)
+ 39% så hamnar jag på 389hk och det räcker ju inte original spridare till..
Så då innebär det alltså att flextune mm inte är möjlig på min bil, eller?

Jag har möjlighet att läsa av felkoder och se parametrar, och har jag tur
så finns det kanske en definitions för att mappa bilen istället men jag ser
spridarna som en flaskhals.

Vad säger ni''?

Mvh
Acke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-07-29 09:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Jag vill minnas att jag läst om problem med överflödning vid turbokonverteringar utan mappningar. Problemet har då varit att fullgasanrikningarna blivit för stora, speciellt vid plötsliga gaspådrag.

Tror Torbjörn har bra koll på detta, vi får se vad han säger.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-07-31 09:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Jag har ingen egen erfarenhet av sådana problem på turbobilar, den enda överladdade bil som nu går konverterad i min närhet är en Audi A4 från ca 2001-2002 med Flexitune Sequential och den sköter sig så vitt jag vet bra. Tidigare har också en Volvo 940 med B200FT körts med Flexitunekonvertering utan problem. Däremot har jag råkat ut för en bil med sugmotor, Ford Escort från ca 1997 med Zetec-E , som efter en Flexitunekonvertering fick lätt för att sura ner sig på fullgas. Det problemet åtgärdades aldrig på något bra sätt utan bilägaren släppte helt enkelt gasen vid behov.

För några år sedan tipsade jag någon på forumet om att ordna en klippkrets med en zenerdiod eller shuntregulator (t ex TL431) för att begränsa signalen från spjällägesgivaren på en bil, jag tror det var en Saab 9000 med 2,3 l sugmotor (LH 2.4.2) . Men jag vet inte hur det gick i praktiken.

I Subarufallet så föreslår jag att man helt enkelt provar med ett vanligt piggybacksystem och ser hur det fungerar. Förmodligen kommer det inte alls att bli några problem, det är ju bara vid en mycket liten del av motorns driftsförhållanden (samtidig fullgas och högt varvtal) som det möjligen kan tänkas att spridarna inte riktigt räcker till. Och den begränsningen kanske bara är bra genom att den hindrar onödig fullgasanrikning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-07-31 12:37 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej Mabuse och Torbjörn

Tack för era hjälp.

Det som är lite speciellt med denna bil att den kommer att köras rätt hårt
och vara eventuellt ett insteg till en drifting hobby så någonstans där det absolut
inte får gå magert är just maxgas och fullvarv : )

Jag överväger isf starkt att köpa en uppsättning spridare som är större (Ca 39%)
och sedan göra en "Fuling" gällande kallstart med motstånd.
Jag kommer att ha tillgång till motorvärmare både hemma samt på jobbet och
skulle det vara så att jag hamnar någonstans där det inte finns motorvärmare
och kallstart i minusgrader är nödvändig så kommer jag ha en startgasflaska i bilen.

Ska försöka jaga reda på lite spridare bara :)

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-07-31 17:25 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
Vet inte om det finns till din, men jag köpte mina spridare från Racetronix. Tror att de håller till i Kanada. Har hittills kört ca 8000 mil med dem. Jag kör många korta starter för att få igång min, på vintern kan det bli 5-6 gånger innan den bluddrar igång.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-08-02 00:06 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej Erik

HAr kollat där men de hade inga till mig..

Tack för tipset varjefall.

När jag konverterade min Audi V8 så fick jag under minus 15 grader gå ut och spraya lite startgas i insuget
så kom den igång fint sen.. Det behövde jag göra kanske MAX 20 ggr under hela vintern så det är ju inte så ofta direkt..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-08-02 23:57 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Torbjörn:
Har funderat mycket fram och tillbaka samt läst på lite överallt på världens många forum
och vissa vill gå den vägen som du nämner med att montera ett piggyback system.

Men vad jag har lyckats alltså få fram i information är att de spridarna som sitter
i idag 555 spridare (eller 565, kommer inte riktigt ihåg) så gav dessa vid 3 bars tryck,
80% Duty cycle, 0.6 i B.S.F.C ca 280hk (277.9). Det är ju ungefär det bilen har
original... Om man skulle pressa spridarna till 95% duty cycle så levererar dessa
ca 331 hk vilket är en ökning av 19% i flöde!
Och vad jag ser så förespråkades av flera (Runt forum i världen men även här hemma)
minst 30% men helst ligga mellan 35-40%. Alltså borde inte spridarna räcka till för en
vanlig piggyback system ifall jag varva fullt vilket är ca 7000varv.
Eller kan man köra såpass magert med E85 att det funkar allefall?

Jag behöver (Om jag ska ha 39% större spridare) upp från 555cc till 830cc för att hamna
i rätt spann (39%) men samtidigt så har ju datorn en adaptivitet så om jag hamnar på ca 740cc
så hamnar jag på 34% i ökning vilket ligger i närheten varjefall, kanske ska ner ytterliggare
för att inte det ska bli så stora justeringskrav på ECUN.

Hur ser du på saken?

Audi V8 var ju inte en turbomatad bil och där varvades inte ofta då det är en helt annan typ
av bil : )

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-08-03 07:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 73
Ort: Säter
Köp ett riktigt sprut på en gång. Det kommer troligen sluta där ändå om du tänker köra drifting.
Kolla till exempel på maxxecu. Det är svenskt och har fått väldigt bra kritik.
Finns på http://maxxtuning.se.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 325i -93, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-08-03 08:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej Johan E.

Det där sprutet var faktiskt prisvärt men den vägen kommer jag inte att gå initialt.
Denna bil kommer att bli våran bruks i början och ska sladda lite i vinter och leka.
OM det är kul så kanske det blir mera "Drifting" i framtiden men just nu är prio
att få den att gå vettigt på E85 så som den är.

Jag har precis köpt en ny center diff till för den gamla är kass och 4 hjulsdrivna
bilar är bara möjliga att drifta med lite när det är snö och det är min tanke nu.

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-08-03 10:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Acke skrev:
4 hjulsdrivna bilar är bara möjliga att drifta med lite när det är snö

Därom tvista de lärde... :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=IRvfjJ3Gw6k

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-08-03 10:54 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hahahah
Ok ok, jag är helt klart övertygad :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-08-03 18:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Du kan inte justera upp bränsletrycket "en smula" för att inte riskera bottnade spridare vid maxvarvtal?
Alt. få dit en kraftigare pump, eller börja gräva i "dynamiskt pumptryck" - en idé som har funnits länge på forumet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-08-03 19:28 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej

Bra ide med bränsletryckregulator men siffrorna ser ut så här då:
Original spridare lämnar 555cc vid 3 bar.
Om vi höjer trycket till 4 bar lämnar (Teoretiskt) spridarna 645cc.
Då hamnar vi på ca 18% i bränlsemängdsökning!

Sen laddar jag ca 1.1 bar vilket ger ytterliggare tryck på spridarna
via det linjära tryckökningen på BTR´n så vid maxladd ett bränsletryck
på ca 5.1 bar? Vet ej om pumpen kommer att hänga med länge
och ifall spridarna orkar ens att flöda mera för det..
Men det är klart får man dit en vassare pump, typ K-jetronik pumpar
som arbetar under 6 bar konstant så är detta rena semestern för den : )

Dynamiskt pumptryck, ska kolla vad det handlar om...

Jag har kanske en uppsättning 740 spridare på G från England eventuellt men
det visar sig ikväll : )

Tack för all input varjefall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-08-04 11:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Pumpen brukar ha ett internt bypassventil som öppnas när trycker blir för allt för högt, det brukar finns mycket mariginal i dem så du klarar nog 1 bars övertryck utan problem, men du kan enkelt testa och se vid vilken tryck returflödet minskar / upphör.

Teoretiskt bör det f.ö. bli 15,5 % större flöde vid en tryckökning från 3 till 4 bar (roten ur 4/3), och om du ökar från 4,1 bar till 5,1 bar blir flödesökningen lite mindre; 11,5% (roten ur 5,1/4,1). Å andra sidan ökar såklart inte motorns fyllningsgrad linjärt med laddningstrycket heller, så det jämnar väll ut sig.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-08-04 12:15 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej Aryan

Ok, då var inte mina siffror helt fel då men enligt dina beräkningar så blir det alltså
den totala ökningen ifall jag höjjer 1 bar i tryck ca 27% bränsle ökning vid maxladd.
Det skulle ge isf en bränslemängd på 704cc från mina spridare..

Varför jag inte är sådär överförtjust över att höjja bränslemängden via regulator
är för att vissa slangar sitter med slangklammer samt att jag har för mig att jag läste
länge länge sen att (alla) spridarna inte presterar linjärt bättre för att man höjjer trycket..
Men det kanske är bara obefogat oro..

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011