Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-10-30 08:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 14-03-13 18:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1104
Ort: Närke
Jag hoppas att min förklaring ovan är tillräcklig för att ge en grundläggande förståelse för hur ett PID-system fungerar.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-03-14 08:04 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej mabuse

TACK för den fina beskrivningen och summeringen : )
Nu föll många polletter ner..

Detta vore perfekt att spara som FAQ eller nått om PID
för denna typ av information med sånn här bra förklaring
finns sällan att få tag på via nätet.

Återigen TACK.

Jag tyckte spontant att min bil gick lite lite sämre med lambda
0.96 vid fullgas än vid 0.8 - 0.85 i lambda vid fullgas så jag
funderar ifall det stämmer för då ställer jag tillbaka detta i helgen.

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-03-14 08:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1104
Ort: Närke
Acke skrev:
Jag tyckte spontant att min bil gick lite lite sämre med lambda
0.96 vid fullgas än vid 0.8 - 0.85 i lambda vid fullgas så jag
funderar ifall det stämmer för då ställer jag tillbaka detta i helgen.

Att feta på från stökiometrisk blandning ger en ångmaskins-effekt, speciellt vid högt effektuttag. Den extra vätskan förångas och hjälper till att expandera gaserna i cylindern, sänker förbrännings/avgastemperaturen, samt minskar risken för spikning vilket kan möjliggöra aggressivare inställning av tändning. (Det borde fungera lika bra med vatteninsprutning)

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-03-14 21:30 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Tack mabuse

Jag har läst på olika forum och leverantörer av olika lambda produkter
om "MAX POWER LAMBDA E85" och det står så här på de flesta:

AFR Lambda
E85 max power rich ...... 6.975 ....... 0.7143
E85 max power lean ..... 8.4687 ...... 0.8673

Alltså är min inställning idag att sikta på ca 0.9 - 0.95 är otroligt magert i jämförelse.
Så jag bör ligga vid fullgas och fullladd på ca 0.75 - 0.8 för att ligga lite mitt emellan.
Det förklarar helt klart varför det inte kändes lika mycket punch i bitarna efter justering
som innan.

Jag tänkte åka ut och justera i helgen men det har ju bjudits på SNÖ
och då får jag vänta för jag åker inte ut med sommardäck.

Återkommer så snart jag bara kan.

Tack så länge

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-03-16 18:29 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
En fråga till...

Hur vet jag föresten vad jag ska ha för inställning på antal Hz som min
laddtrycksventil arbetar med?

Den är ställd idag på 30Hz men det kanske är förlågt för den ventilen
och det skulle förklara en del av mini oscillationerna, eller?

Jag har nämnligen inte några extrema problem att bibehålla
laddtryck men det svajar lite upp och ner och kom tänka på
ifall det kunde också vara en anledning?

Har sökt på nätet men den typen av information verkar vara svårt att hitta.

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-03-16 21:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4755
Ort: Sundsvall
Det står litegrann i denna tråd:
viewtopic.php?f=7&t=7019

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-17 08:51 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej Torbjörn

Tack för tipset, jag läste där och det omfattade saab ventilerna
och det skiljer sig duktigt mellan "låg" och "Hög" läge...
Men jag har ju bara ett läge jag kan köra med och där har jag idag
ett fast värde på 30Hz.

Vad skulle kunna hända ifall jag sätter ett högre värde en vad ventilen
är byggd för? Jag misstänker att den inte hinner med att öppna och stänga
som det ska eller är det något annat?

Om man inte får tag på rätt information, hur skulle man kunna ta reda
på vilken Hz den jobbar bäst på?
Skulle man kunna T ex trycka tryckluft genom ventilen under en bestämd tid
vid en bestämd Hz och fylla en ballong för att se vid vilken Hz blir ballongen störst?
Hahah vilken ide, hahah

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-17 13:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4755
Ort: Sundsvall
En möjlighet är ju att pulsa ventilen och mäta strömmen genom den (lågohmig mätshunt + oscilloskop). Man brukar kunna se att det blir ett "knä" på strömkurvan då de rörliga delarna har rört sig till ändläget och på så sätt få fram hur länge den som minst måste ha spänning respektive vara spänningslös för att fungera som den ska. Tänk också på att det inte är säkert att användbart frekvensområde är detsamma inom hela reglerområdet, det kan vara bra att prova vid t ex 10, 50 och 90 % pulskvot.

Å andra sidan, om det är en PWM-styrd ventil av den typen som aldrig är tänkt att nå ändlägena under reglering (som en vanlig tomgångsreglerventil eller ventiler i hydrauliksammanhang), så bör man köra den på så pass hög frekvens att strömmen aldrig hinner gå ner till 0 eller gå upp till maximivärdet. Ofta arbetar sådana ventiler med 200-500 Hz.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-18 18:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Svävar ut off-topic en smula, hoppas ingen misstycker. Torbjörn, varför vill man inte driva en ventil i hydraulik till ändläget?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-18 21:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4755
Ort: Sundsvall
Databoxen skrev:
Svävar ut off-topic en smula, hoppas ingen misstycker. Torbjörn, varför vill man inte driva en ventil i hydraulik till ändläget?


Det kan vara t ex tryckreglerventiler eller servoventiler av olika slag. Kanske en ventil som ska regleras för att ge konstant varvtal eller konstant moment på en hydraulmotor, ventiler som styr rörelser på t ex en grävmaskin som föraren måste kunna kontrollera noga osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-19 08:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ja, det är ju klart. Tänkte inte så långt. Ska man styra hastigheten på en hydraulkolv där trycket är konstant krävs ju att ventilen kan styras "linjärt"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-19 17:24 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Jag har tyvärr inte hunnit göra mera än sist,
väntar fortfarande på svar från Polen varför
min IAT correction inte vill reglera.

Jag kan ställa ett noll värde eller 255 som maxvärde men
det spelar ingen roll för det blir ingen ökning i PW på spridarna.

Tillverkarna hävdar att detta är konstigt och att det måste funka
men jag har en log på problemet så de skulle granska idag
och vi skulle höras imorgon.

Men annars börjar det tryna mot slutet faktiskt : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-03-22 06:52 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Liten uppdatering..

"PUST"
Jag vet inte hur jag ska säga det men min tålamod börjar ta slut
vad det gäller denna piggyback men framför allt deras support i polen.
Företaget består av 3 personer där en är VD/utvecklare, en som är
administration och en som är ren support/utvecklare.

Jag har varit i kontakt med både VD och support killen och det är som
minst 2ggr i veckan per telefon men jag får inget vettigt svar utan
det är mycket att göra och mycket jag vet inte varför inte systemet
fungerar mm

Men igår så vart jag lite irriterad på VD´n och tryckte om att detta
måste lösas och då körde de min projekt i deras simulator och VARFÖR
inte IAT kompenseringen fungerade.
Då säger VD´n att han precis kom på att den justeringsmöjligheten för IAT
kompenseringen stängde han av för över ett år sedan då nån kund hade
tydligen lyckats att ta sönder hans motor med felinställningar!!???

Men varför sa han inte det tidigare?
Jag har ju hållit på och jagat svar om detta i över en månad och de
har hela tiden påstått att det var i princip fel på mina inställningar
eller grejer... Blir lite matt på sånt här.

De är alltid trevliga per telefon men det händer för lite action
men vad de lovar att göra, de lovade att de bums skulle skicka
en version av programmet där allt är olåst men det har jag inte mottagit
ännu och det var i torsdags....

Sen framkom det också att de visste mycket väl vad E85 var för något
MEN de har ingen erfarenhet alls då i Polen finns det enbart 3 pumpar
med E85 och inga av pumparna finns i den staden de bor i.!!!
Men stop nu, de påstodd ju att mina inställningar var helt galna
för så där mycket soppa (VE tabellen) kan man ju inte lägga på
för då går den alldeles för FETT. Förklarade att jag måste ju lägga
på minst 30% och ifall själva kalkyleringen i programmet inte var för
bensin i grunden. Vilket fall efter flera dyra samtal och så visade
sig att jag hade rätt och att den baserade kalkyleringen på bensin
vilket betydde att jag behövde "lura" datorn som J.K nämnde tidigare
för att hamna på korrekta värden.

Så om inte det händer ett mirakel i helgen så lägger jag ner detta
projekt på måndag och köper på mig ett annat styrsystem
typ Vems eller nått. Det sura är ju att sommaren är här och jag började
med projektet redan i november för att hinna....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-03-22 10:22 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Vems är trevligt, jag har varit med och pillat in den på en BMW-sexa. Tyvärr blev det till att kompletera med en MDS-box till tändningen då vilovinkeln blev alldeles för kort för att tillåta lite varv. Kräver lite mer tankeverksamhet men går att labba "In i oändligheten" om man inte planerar i förväg. Vems.hu är också riktigt bra att handla ifrån.

Emil på Vems.se är riktigt bra att ha att göra med.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-03-22 10:30 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Finns lite väl mycket porrigt till Vems: https://shop.vems.hu/catalog/lowz-exten ... 2add5e39eb

Min plånbok tackar...

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011