Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-10-30 07:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 14-04-03 17:15 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
"PUUUUUST"

Ok, så här ligger det till...
Grabbarna i Polen bara lovar och lovar och lovar... Senaste så lovade de att de skulle hålla det de lovade!!??
Tydligen så är det problem med att aktivera IAT kompenseringen men tillverkaren har tydligen
hittat ett fel och skulle åtgärda detta omgånde och jag skulle få en uppdatering samma dag.
Detta var i Tisdags.. Har fortfarande inte hört något. Från början skulle jag få en uppdatering
förra veckan onsdag.

MEN nu till något märkligt:
Jag letar som en galning efter en substitut till denna piggyback och som sagt har
pratat om VEMS. Problemet där är ju att den är inte byggd för att köras som en
piggyback och jag vill (Som det är nu) inte ge mig på att byta ut hela styrsystemet
för då har jag att göra för att få dubbelturbo upplägget att fungera.
Vilket fall så kollar jag runt och tar hem flera kända tillverkarens mjukvara för att
granska och se upplägget innan eventuell köp. Det jag har tittat på är bl a AEM, GREDDY,
VEMS, HALTECH mm

Sen kommer jag in på en sida som heter Ultra Tech som levererar en piggyback som
KAN köras även som en Stand alone! Alltså samma upplägg som jag har idag.
Jag får hem mjukvaran och när jag öppnar den så håller mina ögon på att ramla ut.
DET är EXAKT samma mjukvara som den till ECU mastern!
Jag går direkt bort till FIRMWARE uppdateringen för att se ifall det finns någon ny
och alldeles riktigt så finns det en nyare firmware som förbättrar på många punkter.
KUL!

Jag skickade ett mail för på hemsidan så var hela upplägget MYCKET anonymt
och det stod inget vilka som ägde företaget eller ens var den fanns i världen.
Det kunde ju lika gärna ha varit en samma grabbar fast under ett annat namn.

Jag fick ett svar inom 2 timmar från ett företag i GREKLAND där de berättar att
hårdvaran (KORTET) byggs i Polen men slutmonteringen sker i Grekland.
När jag tittar närmare så ser man att det är ju ytterhöljet som är bytt med
eget loggo men annars är ju det mesta lika.

Ner till garaget och (Detta är ju lite gamble för jag kan ju frysa min nyvarande hårdvara med ett felaktigt firmware)
och försökte att ansluta med deras mjukvara. Nopp, funkar inte..
Då tog jag och skickade på deras FIRMWARE fast med mjukvaran från Polen.
Direkt som firmwaren var inladdad så tappade polens mjukvara kontakten med hårdvaran.
"Jaha, det var det det" tänkte jag..
Men jag öppnade mjukvaran från grabbarna i Grekland och det small igång direkt :lol: :lol: :lol:

Så jag glad i hågen fick en mjukvara som var förbättrad på flera punkter och fick en stabilare tomgång.
MEN IAT kompenseringen är inte aktiverad!! Så huvudproblemet är inte löst fast det vart ju lite bättre gång
på bilen. Nu har jag mailat till företaget i Grekland och småvädjar att de hjälper mig (Men de är ju absolut inte tvungna, dock kan
det ju gynna DEM i långa loppet).

Där står jag idag.

Mvh
Acke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-04-05 06:09 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Lite mera uppdatering.

Jag ringde och pratade med tillverkaren i Polen igår.
Berättade om företaget i Grekland och de visste PRECIS vilka det var,
eftersom de har ingått ett avtal att Polen leverar hårdvaran till de
fast under ett annat namn och ytterhölje.

Jag nämnde att det finns en uppdatering som heter 1.35 i den grekiska versionen
men bara 1.30 på den polska. Då sa han något i stil med att 1.35 version ville
han inte riktigt släppa än för hans version av någon anledning men
han håller på att jobba på en ny firmware som han trodde skulle bli klar
i början av nästa vecka då MÅNGA tjatar på honom att få klart det.
Den versionen heter 1.38!!!

Vilket fall så pratade vi om den och han nämnde något som gjorde mig
lite överaskad. Den ena uppdateringen som han höll på med är att
idag så finns det ju bara 2 utgångar på dosan. Och ska man använda
laddtrycksreglering så finns det bara en kvar till spridarna och då är det slut.

Men nu kommer det roliga, jag pratade med en av utvecklarna för ca 4 veckor sedan
och IAT problemet och han frågade mig i förbi farten VARFÖR min FUEL table
(Alltså den tabellen som är kopplade till Frekvens ut kanalen och är till för att
lura databoxen med att skicka en förvrängd MAF signal) såg ut så som den gjorde.
Jag berättade att jag använder den utgången via ett reläbord som en ytgång till!

Så i den senaste uppdateringen som kommer har de alltså försökt/fått till
en kanal till och det är FREKVENS utgången, den kanalen vill de via ett reläbord
kunna använda till laddtrycksreglering!!! Hahah, där ser man..

Med andra ord så sa han att jag kommer att kunna köra spridarna som
en BANK fire uppsättng där 2spridare är till ena motorhalvan och 2 till en andra.

Så jag väntar på detta till början av veckan och se vad som händer.

J.K, databoxen, Dr MAbuse mm
Kommer det att bli någon effekt skillnad på BANK fire jäntemot BATCH fire?
Kommer tomgången bli bättre?
Kommer något bli bättre överhuvutaget?
På subaru så är tändföljden lite speciell där motorn tänder först båda cylindrarna på ena
sidan och sedan tänder den båda på andra sidan. Kan man lägga styrningen så att den
sprutar in först på ena sidan och sen på andra sidan?

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-04-05 18:16 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Nu hänger jag inte med på utgångarna men det blir säkert bra. :lol:

Kan bli lite bättre tomgång om du skjuter spridarna parvis som du tänkt det är bara att koppla och hålla rätt på hela och halva vevaxelvarv.... Titta på LH-jetronic som skjuter alla spridarna samtidigt eller på sin höjd bankvis så går det ju att få rätt så söt tomgång ändå. Det som blir bättre är HC-utsläpp annars märker du förmodligen ingen skillnad.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-04-05 19:47 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej J.K

Ibland är det svårt att förklara bakom tangnentbordet :lol:

Dosan har idag 2 st utgångar som går att använda till spridare, laddtrycksstyrningen, shift light, nitros, vatteninsprutning mm.
Jag har idag alla spridare kopplade till ena utgången och laddtrycksventilen (för att styra laddtryck) till den andra utgången.

Sen har dosan även en analog utgång som är till för att ge en volt på max 5 volt fast det finns ingen som
helst ampere att tala om. Den utgången är till för att lura databoxen ifall det finns en MAF sensor...

Den utgången (Som jag misstänker att de satte igång och implentera sedan jag använder den efter som en extra utgång)
håller de på med nu att programmera in så med hjälp av ett reläbord kan använda som en laddtrycksstyrningutgång!!
Alltså kommer dosan att ha 3 utgångar helt plötsligt :lol: :lol: :lol:

2 st som jag kan koppla spridare till (Därav Bank fire upplägget) och den tredje kommer att få ta laddtrycksstyrningen.

Men tror ni att det är viktigt koppla rätt spridare till rätt utgång efter tändföljd eller liknande för att
få mest utav "Bank fire" upplägget samt finare tomgång?

Mvh
Acke

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-04-05 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4755
Ort: Sundsvall
Om man ser på bilar som har spridarna uppdelade i två banker eller grupper från fabrik (t ex det gamla D-jetronic, analoga Bendix-system, Ford EEC-IV, vissa varianter av Motronic från sent 80-tal), så brukar uppdelningen följa tändföljden så att bankerna så att säga går omlott.
Om vi antar att motorn har tändföljd 1 4 3 2, som en gammal VW boxermotor, så kopplas 1 och 4 till den ena banken och 2 och 3 till den andra. Timingen ordnas så att spridarna öppnar ungefär samtidigt med insugningsventilen i bankens första cylinder (1 och 3 i det här fallet) och får sedan vara öppna så länge det behövs.

En historisk notering: Hårdvaran i D-jetronic (och troligen även Bendix) har en begränsning som gör att båda bankerna inte kan vara öppna samtidigt, eftersom det bara finns en uppsättning kretsar som bestämmer spridarnas öppningstid. Det gör alltså att de systemen aldrig kan ha högre duty cycle än 50 %.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-04-05 21:45 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej Torbjörn

Tack för inputen..

Tändföljden på Subarun är 1 3 2 4 och ser ut så här:

FRAM
---------
2 |[]--I--[]| 1
| I |
4 | []-I-[] | 3
---------

Så den tänder först högra banken och sedan den vänstra...

MEN nu kommer 10000kr frågan:
Hur kan den dosan veta vilken bank den ska starta att spruta in med?
Det ända jag har inkopplat är vevaxelsensorn och via den får den väll
bara info ATT motorn snurrrar och HUR FORT den snurrar.
Den kan väll inte veta VAR i tändföljden den är, eller tänker jag fel?

Original ECU så får den ju info även av en KAM sensor och då hamnar det i ett annat läge..

Det jag har möjlighet att välja i mjukvaran är Diviern vilket innebär
hur många ggr den ska spruta bränsle per 720 grader, om jag har förstått det rätt.
och det går att ställa från 1-12..
Ju högre tal desto oftare öppnar den under 720 grader och desto mindre tid blir det väll
att ha öppet vid höga varv. Så man ska hålla siffran så lågt det bara går men om jag
ställer det på 1 säger vi och den hamnar osynk (Sprutar in bränsle i felbank)
så borde tomgång mm bli sämre eller är detta bara en tankevurpa..

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-04-07 17:52 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Nu har jag fått det nya uppdateringen från tillverkaren:

Jag laddade in den och ställde den på bank fire istället.
Sen lödde jag om kablarna och satte Cyl 1+2 och 3+4 tillsammans
men 1 i divider.

Den startade lika bra/eller dålig som innan men sen så
gick det lite bättre. När jag väll fick upp tempen så
justerade jag in IAT kompenseringen som FUNGERADE :lol: :lol: :lol:

Nu är man bra sugen på att åka ut..
Gjorde ett litet misstag som korrigerades på engång,
med det nya programmet så kan man välja "Prime puls" (Alltså en liten extra svätt soppa när man vrider på tändningen)
på -40 och +80 och jag hade missat att uppmärksamma detta vilket ledde till att det gamla
värdet låg kvar från tidigare map och det var 13ms...
Detta ledde till att en cylinder slogs igen av soppa men det släppte
efter ett tag och när det justerade upp stod det inga problem efter följande start försök.

Kommer med mera info direkt som jag har åkt en sväng med bilen.

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-05-04 09:18 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Jaha en liten uppdatering...

Påsken har kommit och passerat och justeringarna med bilen har gjorts
i den mängd tiden tillåter när man har en 4 månaders bäbis tillsammans
med en 4 åring :lol:

Jag började om och ändrade taktik att istället för att justera i real tid
med mig i passagerar sätet och något okunniga kompisar som inte har kört
bilar där man sitter på högersida så valde jag att istället logga och sedan justera
i lugn och ro hemma sedan ladda in den programvaran och testa igen.
För nu handlar det om fin justering.

Jag har loggat och justerat varje dag när jag pendlar till jobbet på 3 mil
och det blir bättre och bättre hela tiden. När jag började så låg jag
på ca 0.75 i lambda vid cruise och det är ju FETT. Bränsle förbrukningen
låg på ca 1.7 liter/milen. Nu är ligger jag på ca 1.6L/milen och då
med ca 0.83 i cruise området. Målet är lambda 1 i cruise området
så med förhoppning att få ner förbrukningen till mera normalt
kanske runt 1.0-1.3 L/milen vid cruise.. Originalt ligger denna
på ca 0.9 vid cruise.

Jag har stängt av alla typ av kompensering helt och hållet som
Accelerations kompensering, uppvärmningkompensering, IAT kompensering
så den enbart ska gå på VE tabellen under injustering. Sen får min finpolera
resten när jag ligger ii den rätta lambda i tabellen.
Sen har jag smallbandslambda justeringsmöjlighet inbyggt och den ska
kopplas in när VE tabellen är prickad.

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-05-05 19:12 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Jaha...
En tråkig uppdatering.
Jag var idag iväg en sväng och handla samtidigt som jag loggar.
När jag är klar med handlandet så åker ska starta för att åka därifrån så
startar inte bilen!!?? Jag lägger på fullgas (Anti flood funktionen)
så startar den men går enbart på 3 burkar...

Börjar rulla iväg och den fjärde burken kikar in och hemvägen gick
bra förutom att det börjar fetta på rejält strax innan jag kom hem...
INTE bra... När jag parkerar så går motorn återigen på 3 burkar
och nu är det ett faktum att något är kaputt.

Jag kan rulla iväg till verkstaden på 1 km men det stinker etanol
enormt väl framme så droppar det etanol ur avgasystemet :evil:

Jag snabbt försöker lossa spridarkontakterna för att se vilken cylinder
som inte funkar men kommer enbart åt 3 st och men alla fungerade
vilket innebär att det är den sista som något har hänt med.
Lossar tändstiften och mycket riktigt så är den cylindern dränkt.

Jag kollar först ifall det kommer gnista och det gjorde det så tändning
verkar fungera.

Lossar spridarna (Som är nyköpta i vintras och NYA från ett företag i USA)
för att möta på orsaken till varför detta hände.. Samt att jag hoppas att det
inte har skadat maskin invändigt.
Bild

Ändarna på spridarna sitter det en oring på och dessa hålls fast av plastlock.
Som ni ser så 2 st av plastlocken lossnade och hängde precis kvar i insuget
för att inte ramla ner till insugsventilerna. MEN den tredje locket är helt BORTA :evil: :evil:
så med storsannolikhet har denna redan ramlat ner och tagit den trista vägen ut.
Hoppas att inte turbon har tagit skada bara.

Oringen var på väg också att ramla ner till insugsventilerna så bokstavligen så flödade
det soppa till den cylindern.

Detta är andra gången det är fel på spridarna som levereras från detta företag
så jag ska prata med de och kräva återköp för det hade kunna kostat mig maskinen.
På loggen har det visat de senaste dagarna att den fettar på vid cruise området
och jag har sänkt och sänkt till (nu i efterhand så fattar jag) onormala proportioner
och ända visade det magert, de andra cylindrarna kunde ju ha skadats av detta..

Så nu ska det beställas ny Nismo spridare som är fabriksbyggda original spridare till
skyline så bör detta vara ut världen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-05-05 20:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4755
Ort: Sundsvall
De här spridarhistorierna gör att jag måste ta mig friheten att citera en sak om amerikanska motorsportfirmor som jag såg på ett helt annat forum.

Citat:
Amerikanerna..-"Chefen chefen!! De här 5000 detaljerna vi svarvat till har fel mått och passar inte!"-
-" Skit i det,eloxera dem bara så säljer vi dem iaf."-


http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... php?t=1806

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-06 07:36 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Vet inte vilket företag du köpte från, men jag köpte mina från Racetronix. Nu är 4 spridare inte mycket att hänga i julgran när det gäller statistik, men de har jag haft i närmare 5 år nu utan problem.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-06 16:58 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
torbjorn skrev:
De här spridarhistorierna gör att jag måste ta mig friheten att citera en sak om amerikanska motorsportfirmor som jag såg på ett helt annat forum.

Citat:
Amerikanerna..-"Chefen chefen!! De här 5000 detaljerna vi svarvat till har fel mått och passar inte!"-
-" Skit i det,eloxera dem bara så säljer vi dem iaf."-


http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... php?t=1806


Det känns lite sådär faktiskt...

Citat:
Vet inte vilket företag du köpte från, men jag köpte mina från Racetronix. Nu är 4 spridare inte mycket att hänga i julgran när det gäller statistik, men de har jag haft i närmare 5 år nu utan problem.


Företaget håller jag just på att ha kontakt med så får vi se vad de vill lösa innan jag nämner vilka det är.
Vilket fall så beställer jag nya nismo spridare ikväll from RHD japan, det var bra priser där.

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-05-24 18:59 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej

Nu är det som så att jag har nått till en gräns med detta projekt
där det måste avslutas på ett eller annat sätt..
Tiden finns inte längre i större mängd så.

Jag har pratat med tillverkaren av spridarna i USA och han ville så
klart att jag skulle skicka tillbaka dessa för att få tillbaka mina pengar.
Men den karln är alltingen totalt nonchalant eller bara fullt upp för
hans respons tar dagar..

Vilket fall så tänkte jag att nu måste jag få ihop min bil och de spridarna
jag var ute efter fanns inte på lager i Sverige och USA skulle ta minst 1 vecka
till och sen kan det blir förseningar även här i Sverige så jag valde
faktiskt att tillverka en uppsättning ändlock av aluminium.

Ser ut så här:
Bild

Dessa krymper man på ändan, krympkraften är 2 hundradelar.

Monterar dessa och allt fungerar som det ska med en tydlig magring
på mellan registret och under cruise. Det har gjorts justeringar
fram och tillbaka till jobbet under en vecka och det fungerar bättre
och bättre hela tiden och förbrukningen har också sjunkit.

Var på Bilprovningen för att göra en fyrgasmätning och det var ju
inte direkt en underbar upplvelse. Co och Co2500 samt Lambda var OK.
MEN HC värdet över eller väldigt nära gränsen beroende på inställning
i mappen. Ibland låg den på 95 (MAX 100) och ibland 110.
Bilen går ju inte bra på tomgång då den står och rycker till ibland
och går allmänt lite oroligt. Detta med en lambda av 1.0.
Men justerar jag till en stadig tomgång så måste lambda värdet var mellan 0.85 - 0.9
vilket ger väldigt dåliga avgasvärden.

Men jag har som sagt inte mycket mera tid att lägga på detta just nu
och jag funderar MYCKET starkt att återmontera original spridarna
och höjja laddtrycket en bit och nöjja mig med det.

Anledningen och beslutet är en kombination av följande:
*Spridarna är inte de bästa
*Orolig tomgång (Kan bero på spridarna eller ECUmastern)
*Dåliga avgasvärden (Beror säkert på spridarna eller ECU tunern).
*Kass uppstart möjlighet då mjukvaran är byggd för bensin och inte E85
från början.
*ECu tunern körs idag i bankfire läge men original så är det sekvensiellt
vilket ger både bättre avgasvärden samt bättre tomgång.
*Accelerationsanrikningen när den är kall räcker inte så den vill gärna
bluddra när den är kall.

Så det kommer med all sannolikhet att bli som så att jag återkopplar
spridarna till original boxen och sedan kör ECU tunern i ren piggyback mode
där själva signalen till luftmassemätaren kommer att justeras.
Sen blir det att återgå till 98 oktan bränsle för då fungerar ALLT direkt.

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-05-26 16:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Tråkigt att vara tvungen att backa till bensin, men förstår din sits.

Om det funkar visar sig fungera felfritt med originalspridare, bensin och original boxen med ECU tunern i ren piggyback mode, så kanske en lösning vore att bara öka bränsletrycket för att köra E85? Då slipper du i varje fall byta spridare och styrboxen, högre bränsletryck kan även ge bättre atomisering av bränslet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-27 17:34 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej Aryan

Det funkar faktiskt bra med bensin...
Den startar som det ska (Vore konstigt annars :D )
och mycket mindre ryck.

Åkte även förbi Bilprovningen och testade med fyrgasmätare.
Co = 0.0
Co 2500 = 0.0
HC = 11
Lambda = 1.00

Så absolut hängde det inte på E85 utan det var med ALL sannolikhet spridarna
så var lite kassa tillsammans med att ECU tunern inte har sekventiell styrning.

Just nu så håller jag på att justera in laddtrycket samt finslipar övergångsstyrningen
från en turbo till twin turbo. Eftersom jag fick 2 lediga PWM utgångar så kan jag
stoppa in extra grejer och styra via programmet.

MEN juste, har du/ni lust att förklara eller vägleda mig hurvida jag skulle kunna
göra en egen definitionsfil till min ECU tunern? Grabbarna i Polen har ju fullt upp
och hinner inte fixa en innan sommaren...
Jag skulle vilja ha möjlighet att ha insugstemperaturgivaren som en korrektion
men då måste man ha en definitionsfil som talar om för programmet HUR den
ska aggera gentemot den sensorn signaler.

Så här ser en av definitionsfilerna ut informations mässigt:
// scale definition
name = GM TEMP. SENSOR (3,5K@20 C)

linearize = 0
unit = C

minValue = -50
maxValue = 100

// ilosc miejsc po przecinku
precision = 1

// non linear sensors are defined by equation:
// value = coef5 * v^5 + coef4 * v^4 + coef3 * v^3 + coef2 * v^2 + coef1 * v + coef0
coef0 = 119.36
coef1 = -133.23
coef2 = 89.619
coef3 = -34.64
coef4 = 6.5918
coef5 = -0.4931

//-0,4931x5 + 6,5918x4 - 34,64x3 + 89,619x2 - 132,23x + 119,36

Tyvärr så vet inte jag hur man beräknar en Polynom för en temperaturgivare
men upplägget finns ju här. Det borde ju inte vara några större konstigheter
att skapa en gene DEF fil bara man har de rätta värdena att stoppa dit.

Har ni koll på detta?

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011