Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Hjälp med konvertering av en Subaru Legacy dubbel turbo : )
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6930
Sida 11 av 11

Författare:  torbjorn [ tis 14-05-27 18:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hjälp med konvertering av en Subaru Legacy dubbel turbo

När det gäller tempgivare av NTC-typ så brukar de gå bra att approximera med polynom, men förutom givarens data måste man också veta hur resten av mätkretsen ser ut.
Det vanliga är att mätkretsen utgörs av en spänningsdelare med ett fast motstånd i serie med givaren, alltsammans matas med t ex 5 V och man mäter spänningen i mittpunkten. Vanligtvis ligger givaren mellan mittpunkten och jord och det fasta motståndet upp mot 5 V, men det finns fall där man har gjort tvärt om. Ibland finns motstånd i serie och/eller parallellt med givaren, för att kunna skilja kortslutning eller avbrott i givaren från interna fel i styrdonet ur felkodssynpunkt.

Givardata brukar anges antingen som en tabell med värden för t ex var femte °C eller som en exponentialfunktion.
Har man data tillgängligt för en givare och tillhörande mätkrets så är det lätt gjort att plocka in det i Excel, räkna ut vilken spänning man får ut från spänningsdelaren för vilken temperatur, lägga in det i ett diagram och till sist använda Excel's funktion "Infoga trendlinje" för att få ut ett motsvarande polynom.

Författare:  Acke [ tis 14-05-27 18:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hjälp med konvertering av en Subaru Legacy dubbel turbo

Hej Torbjörn

Hahah, bra förklaring då till och med jag förstod det till 80% allefall :lol:

Men Ok, som jag förstår så är du bland annat ute efter RX värdet (Delningsmotståndet som är kopplat i serie med sensorn.).
Så här är det kopplat idag (Har haft så sedan jag körde DET3 som en standalone)
Bild

Och här är informationen om sensorn:'
Bosch 0280130085

2800 ohm vid 15°C
985 ohm vid 44 °C
285 ohm vid 80 °C
210 ohm vid 90 °C

Eller:
http://datasheet.seekic.com/pdfimage/02 ... 85pdf1.jpg

Vad behöver du mera för information, torbjörn?

Mvh
Acke

Författare:  GL [ tis 14-05-27 22:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Hjälp med konvertering av en Subaru Legacy dubbel turbo

Jag tycker det räcker gott med ett andragradspolynom om man vill täcka området -15 till 100 grader C. Med de givna resistanserna och spänningsdelning ger det:
Temperaturen i C = 103 -46,5*V + 4,1*V^2 Där V är spänningen över NTC-sensorn. Om du måste ange ett femtegradspolynom sätt de tre sista koefficienterna till 0.

Sida 11 av 11 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/