Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Etanolkonvertering 5 cylindrar
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6954
Sida 1 av 1

Författare:  Isac91 [ tis 13-08-20 22:01 ]
Inläggsrubrik:  Etanolkonvertering 5 cylindrar

Ifall jag skulle etanolkonvertera en 5 cylindrig motor, till exempel volvo 850/v70 osv Går det väl inte att använda någon Flexitune variant? Eftersom de har bara 4 kanaler, till 5 cylindrar?
Finns det nått annat alternativ istället för Flexitune som har 5, eller flera, ingångar på boxen. Alltså nått liknade som flexitune fast fler kanaler.

Författare:  kraftcore [ ons 13-08-21 10:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 5 cylindrar

Hej!
på min v70 -97 använder jag Etanoldax med 6st kanaler som jag är super nöjd med :)

Författare:  Dr. Mabuse [ ons 13-08-21 20:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 5 cylindrar

Isac91 skrev:
Ifall jag skulle etanolkonvertera en 5 cylindrig motor, till exempel volvo 850/v70 osv Går det väl inte att använda någon Flexitune variant? Eftersom de har bara 4 kanaler, till 5 cylindrar?

Det går att parallellkoppla två insprutare, se bara till att det är två cylindrar som ligger efter varandra i sekvensen. De tidiga 5-cylindriga motorerna hade bara en kanal. Det som kan bli marginellt lidande borde vara emissioner vid kallstart. Se bara till att hänga på en konstlast på den oanvända kabeln från ECU:n. Typ 100ohm högeffekt.

Vid duty-cycle över 25% kommer insprutarna ändå att spruta mot en stängd ventil så det är inte kritiskt med tajmingen på något sätt. Utom möjlligen vid kallstart, då risken för kondensering på cylinderväggarna ökar.

Författare:  aryan [ ons 13-08-21 20:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 5 cylindrar

Dr. Mabuse skrev:
De tidiga 5-cylindriga motorerna hade bara en kanal.


Vet du när det ändrades?

Författare:  Dr. Mabuse [ tor 13-08-22 01:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 5 cylindrar

aryan skrev:
Dr. Mabuse skrev:
De tidiga 5-cylindriga motorerna hade bara en kanal.


Vet du när det ändrades?

Ärligt talat så vet jag inte. Jag har bara läst diskussioner där det specifikt har talats om att de i början var enkanaliga.
På den tiden jag jobbade på Volvo-fabriken i Skövde (-92 och -93) så var jag inte intresserad av den aspekten av tekniken. Jag hade själv en 240 GLT med röd-blocket (och mekanisk(?) insprutning från 1980) så det var annat jag var intresserad av i motorväg...

Författare:  torbjorn [ tor 13-08-22 08:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 5 cylindrar

Tidiga Volvo 850 hade ett motorstyrsystem som hette LH 3.2 , det skulle kunna tänkas att det är enkanaligt.

Men det går bevisligen utmärkt att montera t ex en fyrkanalig Flexitune på 5-cylindriga volvomotorer, se viewtopic.php?f=10&t=6055 . Den bilen sköter sig fortfarande bra!

Författare:  Isac91 [ sön 13-08-25 19:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 5 cylindrar

Det känns lite mer seriösare med en som har 1 kanal för varje cylinder istället för att koppla samma cylindrar på samma? Jag ska kolla upp Etanoldax.

Men det som är bra med flexitune är att det har automatisk chock, har Etanoldax också det?

Författare:  Databoxen [ sön 13-08-25 20:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 5 cylindrar

Isac91 skrev:
Det känns lite mer seriösare med en som har 1 kanal för varje cylinder istället för att koppla samma cylindrar på samma? Jag ska kolla upp Etanoldax.

Men det som är bra med flexitune är att det har automatisk chock, har Etanoldax också det?


Visst har den det, automatisk via extern tempsensor.
http://www.etanoldax.se/sidor/information.html

Författare:  Obormot [ tis 13-10-08 18:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 5 cylindrar

i made about 10-12 devices for 5-channel engines, using usual 4-channel conversion device.

i connecting 2 output channels in parallel, as on attached picture.

as i know, all units working without problems.

Bilagor:
wiring 5_1+.jpg
wiring 5_1+.jpg [ 113.7 KiB | Visad 9195 gånger ]

Författare:  antonk [ tor 14-01-02 22:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 5 cylindrar

what kind of resistor do you use?

Författare:  Obormot [ fre 14-01-03 07:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 5 cylindrar

resistor needed for injector emulation for ECU

usually i use 70-90 Ohms, 2W

injector's coil has about 13-16 Ohms, but if use such resistor it will be very hot.
usually ECU do not turn on CE light if there is less than 100 Ohms, so 70-90 is ok and without overheating.

Författare:  antonk [ tis 14-02-25 16:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 5 cylindrar

Which cylinders can i use together? Volvo 5cyl

Författare:  torbjorn [ tis 14-02-25 22:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 5 cylindrar

antonk skrev:
Which cylinders can i use together? Volvo 5cyl


Use two cylinders that are adjacent to each other in the ignition sequence. For example, connect injectors for cylinders # 4 and 5 to the same output of the piggyback system and connect the corresponding input to the ECU's output for #4. Install a load resistor for ECU output #5.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/