Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 01:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 22:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Jo, en annan sak är ju att mäta strömmen när motorn går på tomgång och tvinga fram felaktig blandning på något sätt (t ex spraya startgas i luftintaget eller glipa på någon slang för att få in tjuvluft), för att se om strömmen ändras.

Senast för ett par veckor sedan råkade jag på en Audi med KE-jetronic som nästan inte lambdareglerade alls pga en mycket trött lambdasond. Jag mätte aldrig spänningen vid EHA men kopplade däremot in ett oscilloskop till lambdasonden. Man såg aldrig några snabba omslag utan spänningen "flöt omkring" runt 0,5 V och ändrade sig bara ytterst långsamt. Vid besiktning fick den faktiskt godkänt lambdavärde men HC var uppåt 200 ppm. Med ny lambdasond gick den igenom, då med 17 ppm HC.


Detta visar bara det jag kommit fram till efter flera hundra mil med en multimeter på lambdasignalen, att mäta är att veta..
Man få en massa bra info bara genom att göra detta.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-19 09:54 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Sådär, nu har jag skruvat tillbaka EHA ett varv.
Så nu är den inskruvad 1 varv mot original.

Kallstart funkade, dock ville den dö när jag gav gas.
Läge för kallstartsberikning kanske.

Multimetern visade under körning, innan motorn blev riktigt varm, ca -1mA till 4mA pendlade däri mellan.

När den blev riktigt varm så låg den och pendlade mellan -2mA till 1mA

Vid fullgas så visade multimetern ca 8mA.

Kanske ska man skruva tillbaka den lite till.


Senast redigerad av kabben tis 07-06-19 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-19 10:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Verkar väl bra, du får ta reda på omkring vilket värde strömmen skall pendla om du vill få det ännu mer perfekt.
Då återstår bara kallstarten!;

Steg 1
är ju att tvångsöppna kallstartsventilen. Detta är ju ganska enkelt att göra eftersom det är en 12V ventil som öppnar när man ger den ström. (jordas ej utan matas av styrenheten)
Steg 2
är att antingen använda kallstartsmotstånd eller att via en elektromagnet av ngt slag trycka ned/upp mätskivan någon mm, hur mkt beroende på kylan.
Steg 3
Det allra smartaste är kanske att låta en elektromagnet reppelera (om den sitter uppströms hävarm/mätskiva är den ju inte ivägen när armen skall röra sig vid högre flöden) någon av ståldelarna på hävarmen som funktion av strömmen igenom spolen.
Då skulle man få steglös kallstartanrikning via en potentiometer eller tom en enkel styrkrets med ett NTC-motstånd som sensor för motortempen.
En fördel med att påverka själva mätarmen är att man i princip kan få hur mkt kallstartanrikning (på tomgång) som helst.
Steg 4 är att i stället påverka signalen till EHA och påverka strömmen till uppfetning, lite svårare, men funkar ju i hela registret.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-19 13:20 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Ja med ke3-jetronic så ska väl strömmen ligga runt 0.

Ska koppla in ett kallstartsmotstånd så den klara av lite kyligare och kallare väderlek.

Tack för all hjälp

http://www.youtube.com/watch?v=8SOqW4f2-YI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Problem
InläggPostat: tor 07-06-21 21:37 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Nu när jag kör på ren E85 har första "felet" kommit.

Jag hör nu bränslepumpen riktigt tydligt, har inte hört den "alls" förut.
Nåja ett svagt surrande iallafall, men nu är den högljudd.

Beror det på att bränslefiltret börjar bli igensatt, den har ju trots allt gått 37000 mil på bensin.

Tycker mej känna lite sämre drag på toppvarv nu än när den var "ny"konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-21 21:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Prova med att byta filter först och se om du märker skillnad!!

Om den inte orkar varva ur på samma sätt som innan så kan det ju antingen bero på att den går magert pga E85 eller att den går magert pga att pumpen inte lämnar fullt tryck/flöde?

Kan väl vara 100 andra grejer med men dessa ligger nära till hands...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-21 22:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det låter mycket om bränslepumpen så beror det ofta på kavitation, dvs att något går tungt på sugsidan om den. Om det finns förpump i tanken så kolla att den fungerar som den ska, kolla också att inte sugsilen är igensatt.
En annan orsak till oljud är om pumpen suger luft, t ex för att slangen på sugsidan börjar vara porös och dålig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-22 09:51 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Tack för svaren, får prova först med att byta filter, sedan får vi se vad som händer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bra info om KE(III)-jet
InläggPostat: fre 07-06-29 13:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s ... tml#fuelqu

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-08 17:16 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Har nu varit på husvagnssemester.

Köpte ett filter och hade med mej, men behövde inte byta.

Har nu kört 200 mil på en vecka varav 150 mil med husvagn.
Snittförbrukningen var med husvagn ca 1.75 liter per mil.
Ganska bra när den drar ca 1.3 på blandad körning.
Kände inga tendenser till ryck eller tvekan vid gaspådrag.
Funkade hur bra som helst.

Rekommenderar alla att konvertera sin bil med KE3 Jettronic,
då det funkar hur bra som helst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-11 18:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Gött, bara kallstarten kvar då...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-11 19:40 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Japp få se om jag hinner fixa det innan den nya bilen kommer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: EHA-justering
InläggPostat: tis 07-11-20 19:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ett mkt otrevligt problem har jag kämpat med nu i nån vecka utan framgång.
Min 190:a har ju gått snålställd och endast haft lagom blandning på tomgång och gradvis minskande upp till typ 3000 rpm med hyffsad ekonomi (ej kat).
Nu tänkte jag göra slag i saken och ställa upp EHA så jag får tillbaka hela varvtalsområdet.
Dessutom hade det envändbara området krympt ned till endast 2000 rpm av ngn anledning inna jag ställde av bilen i våras.
Jaja, jag får väl titta på det där under sommarn..
Jag tog en provtur och bilen var som vanligt slö över 2000 rpm.
Jag lossade alltså EHA och ställde upp skruven ett halvt varv, ville känna lite gött bottendrag som i gamla tider med vikten på mätskivan :twisted: ..
Sedan vägrar motorn att starta!
Endast mha tvångsstyrning av kallstartsventilen kan man få den att gå på tomgång.
Så fort man gasar dör den.
Byter stift, justerar CO-skruven på mätarmen fram å tillbaka och kollar bränsletrycket. Inga fel där.
Byter EHA och skruvar upp den ett varv (bensinstackare).
Ingen skillnad!
Provar att koppla bort både EHA o potentiometrar o tomgångskontakt elektriskt utan framgång.
Kommer till slut efter att ha bytt över (farligt att ha en skrotbil stående som donator på gården...): tändkablar, fördelarlock, rotor, fördelare, tändspole, tändmodul, ECU, mängdmätare, spridare, + nytt bräsnlefilter (trots OK tryck enligt mätning...) fram till att jag hatar skiten.
Det verkar inte komma ngn soppa alls, även om jag ger järnet på mätskivan så går motorn lika dåligt. Ger man däremot en extrasup rätt ner på mätskivan så kommer motorn även på högre varv om man gasar samtidigt.
Som så ofta dyker möjligheten att ge igen "mekaniskt" upp i reptilhjärnan..
Jag besinnar mig en aning och tar en större skruvmejsels skaft och drämmer i rejält i "bakhuvudet" på EHA:n!
"Kan det va det?", muttrar jag under tiden jag sätter mig i bilen för ett sista försök.

Och den startar! Utan kallstarventil går den igång som den aldrig gjort annat...

Det verkar alltså som att det krävs en "puff" efter en EHA justering.
Kanske fråga om att få bort en luftbubbla, eller rucka ngt en aning ini..

Vid de följande finjusteringarna var det nödvändigt att varje gång göra likadant.

Nu efteråt kommer det tillbaka efter 2 år, jag var visst tvungen att göra detsamma första gången..

Har även haft lite problem ibland att CO-halten har ändrat sig, t.ex. efter långa varma körningar, och jag har dumt nog bara kompenserat med CO-skruven på mätarmen. Det skulle troligen funkat att kancka på EHA:s istället)
Kanske kan vara ett problem som uppkommer vid ombyggnad till returlöst system, ångbildning pga för varmt bränsle eller nåt, får återkomma om det fortsätter med nya EHA:n.

Jaja, nu vet nu mer om min fritid :D , och slipper kanske stå lika frågande själva om ni konverterar en KE-jet..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EHA-justering
InläggPostat: ons 08-01-09 22:42 
Offline

Blev medlem: tis 07-07-17 19:16
Inlägg: 25
Ort: Huddinge
karlmb skrev:
Ett mkt otrevligt problem har jag kämpat med nu i nån vecka utan framgång.
Min 190:a har ju gått snålställd och endast haft lagom blandning på tomgång och gradvis minskande upp till typ 3000 rpm med hyffsad ekonomi (ej kat).
Nu tänkte jag göra slag i saken och ställa upp EHA så jag får tillbaka hela varvtalsområdet.
Dessutom hade det envändbara området krympt ned till endast 2000 rpm av ngn anledning inna jag ställde av bilen i våras.
Jaja, jag får väl titta på det där under sommarn..
Jag tog en provtur och bilen var som vanligt slö över 2000 rpm.
Jag lossade alltså EHA och ställde upp skruven ett halvt varv, ville känna lite gött bottendrag som i gamla tider med vikten på mätskivan :twisted: ..
Sedan vägrar motorn att starta!
Endast mha tvångsstyrning av kallstartsventilen kan man få den att gå på tomgång.
Så fort man gasar dör den.
Byter stift, justerar CO-skruven på mätarmen fram å tillbaka och kollar bränsletrycket. Inga fel där.
Byter EHA och skruvar upp den ett varv (bensinstackare).
Ingen skillnad!
Provar att koppla bort både EHA o potentiometrar o tomgångskontakt elektriskt utan framgång.
Kommer till slut efter att ha bytt över (farligt att ha en skrotbil stående som donator på gården...): tändkablar, fördelarlock, rotor, fördelare, tändspole, tändmodul, ECU, mängdmätare, spridare, + nytt bräsnlefilter (trots OK tryck enligt mätning...) fram till att jag hatar skiten.
Det verkar inte komma ngn soppa alls, även om jag ger järnet på mätskivan så går motorn lika dåligt. Ger man däremot en extrasup rätt ner på mätskivan så kommer motorn även på högre varv om man gasar samtidigt.
Som så ofta dyker möjligheten att ge igen "mekaniskt" upp i reptilhjärnan..
Jag besinnar mig en aning och tar en större skruvmejsels skaft och drämmer i rejält i "bakhuvudet" på EHA:n!
"Kan det va det?", muttrar jag under tiden jag sätter mig i bilen för ett sista försök.

Och den startar! Utan kallstarventil går den igång som den aldrig gjort annat...

Det verkar alltså som att det krävs en "puff" efter en EHA justering.
Kanske fråga om att få bort en luftbubbla, eller rucka ngt en aning ini..

Vid de följande finjusteringarna var det nödvändigt att varje gång göra likadant.

Nu efteråt kommer det tillbaka efter 2 år, jag var visst tvungen att göra detsamma första gången..

Har även haft lite problem ibland att CO-halten har ändrat sig, t.ex. efter långa varma körningar, och jag har dumt nog bara kompenserat med CO-skruven på mätarmen. Det skulle troligen funkat att kancka på EHA:s istället)
Kanske kan vara ett problem som uppkommer vid ombyggnad till returlöst system, ångbildning pga för varmt bränsle eller nåt, får återkomma om det fortsätter med nya EHA:n.

Jaja, nu vet nu mer om min fritid :D , och slipper kanske stå lika frågande själva om ni konverterar en KE-jet..


Jag har precis börjat konvertera min Audi och har samma problem. Bilen startar helt enkelt inte utan står bara och tuggar och stiften är snustorra.

Jag har även försökt slagit lite på EHAn utan resultat. Kanske måste slå hårdare?

Behöver hjälp! Vet inte vad jag ska göra nu :o Den visar dock mätvärden när jag försöker starta. 6 mA går den upp till när jag vrider på nyckeln så, och det finns inga andra ingrepp jag har gjort heller. Men som sagt, stiften är snustorra trots ihärdiga startförsök. Hjälp!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 12:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Om du redan prövat att slå "halvargt" med skaftet på en stor skruvmejsel på den så testa att justera den lite till, nåt 1/8 var till eller så.
Jag har sedan jag skrev om detta tvingats slå till den en gång till bara. Och det var efter nån veckas stillestånd i julhelgen. Jag tyckte den verkade gå lite magrare än vanligt så jag gav den en tillrättavisning.
Det visade sig att man på det sättet också kan få den att bli tvärkass, problemet kan alltså bli värre också.
Ett nytt slag och den var som tidigare.
Jag justerade sedan upp den lite till ,1/8 varv, då jag också tyckte den blivit lite slöare på höga varv än tidigare, (Och sänkte motsvarande på CO-skruven på mätarmen) och sedan har den fungerat några dar nu.
Det verkar som att den "slutliga" inställningen som blandningen hamnar på, kanske inte sätter sig förrän efter en tids körning.
Nåt slags mellanläge som den skall hamna i.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011