Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-13 04:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-15 15:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Sedär, härligt med sån RL meckande!

Kallstartsmotståndet skall kopplas in i serie med ngn av de två ledare som går till/från motorsystemets tempgivare.
Enda felet du kan gör i princip är om du tar instrumentets tempgivare i stället.
Du kan kolla så det inte är fel genom att lossa kontakten från givaren.
Visar tempmätaren då plötsligt kall motor trots att den är varm så har du hittat fel givare.

När det gäller kallstartsanrikning för K(E,3)-jet har jag börjat fundera på om det smartaste inte är att istället trycka lite på mätskivan via ngn smart monterad elektromagnet med lagom slaglängd, kanske 2-3 mm.
Eller varför inte en ställbar vacuum(eller övertrycksmodell från nån gammal turbomodell)klocka från en gammal fördelare.
Sedan kopplar man den via en elektrisk vacuumventil till en liten tryckluftflaska ala:
GL:s trycklufts metod, och justerar trycket upp eller ner beroende på årstiden.
Har man ett tryckande vacuum-centrallås så kan man kanske använda övertrycket eller vacuum från den så slipper man att ha ngn flaska som måste fyllas på ibland.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-15 16:19 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Hehe det är bara det att tempmätaren funkar sporadiskt...

Där Tempgivaren sitter så är det fyra anslutningar.
Det sitter dock en till tempgivare under med bara 2 anslutningar, ska kolla i boken vad som är vad, återkommer..

Förresten. Hittade några ponnys till nu efter skruvandet, härligt...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-15 16:28 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Sådär nu har jag läst i boken.

Det sitter som sagt 2 givare på bilen.

Givaren för kylvätsketemperatur/varningslampa sitter ovanpå kylvätskeutloppets anslutning på på vänster sida av topplocket.

Tempgivaren för bränsleinsprutningssystemet sitter på undersidan av kylvätskeutloppet på vänster sida av topplocket.


Jag ska alltså koppla in mej på den undre...

SKa leta reda på vilken resistans det ska vara, någon som vet direkt...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-15 19:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Tror det är olika på olika bilar..

Här: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=283 kan du iaf se ett sätt att koppla i det på!

Kolla i kallstartsforumet för jag har för mig att det finns trådar om detta där...

Nån, kanske i tråden ovan, hade färddator i bilen och kunde se direkt vad styrdonet "trodde" att det var för temperatur när det extra motståndet kopplades in..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-15 19:37 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Ja jag såg det, det enda jag har i min bil är yttertemp mätare.
Åkte 25 mil nu. Helt klart att den blev piggare nu, trotts bara 50%inblandning, den måste ha gått snålt förut, trotts 0.95 liter milen, skratt.

När tanken är tom så ska jag ställa in allt rätt.

Tack alla för hjälpen.

//Kabben


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-16 16:09 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
En positiv överraskning fick jag i morse när jag åkte till jobbet.
Bilen startade på i princip första varvet på startmotorn, förut var jag tvungen att köra många varv med starten innan den tvekande startade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-17 09:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
kabben, vad trevligt att det går bra!
Dessvärre är min server nere. Jag har flyttat och inte fått igång grejorna än. Dessutom är disken full med loggfiler så den vägrar att boota. Tack, FreeBSD. Eller min egen dumhet. I vilket fall som helst är det inte bra :).

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-17 10:44 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Japp nu är det hojen som ska konverteras, har behandlats på Svenska offroadentusiasterna, så det ska nog gå bra. Jag har enn Africa Twin

Jo jag brukar ha mina bilder och så på datorn hemma å köra ftp/http server på den, men tyvärr så dog disken ;-(

Kör photobucket nu ist.

Har provat linux, bla ubuntu å någon annan dist.
Tyv så kan jag inte lära mej riktigt hur det funkar med att lägga in egna progg å så. köra via promt funkar inte för mej..

Lycka till med servern


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Problem med strömmen
InläggPostat: mån 07-06-18 21:25 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Sådär.

Nu har jag kopplat in min multimeter.

Tankade i mer E85 nu hade ca 50 % iblandning förut, nu är det nog 90%E85 i tanken
Tyckte motorn blev lite klenare så jag åkte hem och skruvade in insexskruven 0.5varv till totalt 1.5 varav från original.

Jag får ca -16mA när jag kör normalt.
Vid fullgas när brytaren som känner av fullgas drar, då får jag ca 8mA

Skruvade in skruven 0.5 varv till totalt 2 varv.


Fick ca -14 till -15mA vid normal körning och ca 8mA vid fullgas.
Varför får jag den inte att pendla runt 0Ma som den ska göra..


:(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 21:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad har du för ström genom EHA när du kör på ren bensin och har skruven i ursprungsläge?

Vet du om systemet lambdareglerar överhuvudtaget?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 21:42 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Aj, där small det åt fingrarna.

Jag har blandtankat med 50% innan jag forskade i hur man skulle konvertera med EHA metoden.

Så jag vet inte vad strömmen ligger på när man bara kör på bensin.


Jag vet inte om den Lamdareglerar, men det borde den väl göra.
Enligt förra besiktningen så låg lamda på 1.0

Gör om gör rätt ligger väl nära till hands.
Får köra slut på etanolen och tanka bensin sedan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 21:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Du har skruvat för mycket. Skruva tillbaka :).

Dessutom står det nu klart att du har KE3. Bara för informations skull, spelar ingen roll.

Att strömmen stannar på -15 betyder att lambdaregleringen står i ändläge, den kan inte kompensera ner mer.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Senast redigerad av PaNiC mån 07-06-18 21:50, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 21:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, en annan sak är ju att mäta strömmen när motorn går på tomgång och tvinga fram felaktig blandning på något sätt (t ex spraya startgas i luftintaget eller glipa på någon slang för att få in tjuvluft), för att se om strömmen ändras.

Senast för ett par veckor sedan råkade jag på en Audi med KE-jetronic som nästan inte lambdareglerade alls pga en mycket trött lambdasond. Jag mätte aldrig spänningen vid EHA men kopplade däremot in ett oscilloskop till lambdasonden. Man såg aldrig några snabba omslag utan spänningen "flöt omkring" runt 0,5 V och ändrade sig bara ytterst långsamt. Vid besiktning fick den faktiskt godkänt lambdavärde men HC var uppåt 200 ppm. Med ny lambdasond gick den igenom, då med 17 ppm HC.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 21:58 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Okej, får skruva tillbaka lite. har läst att ca 1.5 varv ska vara lagom, någon rekomenderade att 1 varv var tillräckligt, får prova mej fram.

Kan mycket väl vara att lamdamätaren är halvseg, bilen har ju snart gått 38000 mil. ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 22:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om jag minns rätt från tidigare diskussioner så kom vi väl fram till att strömmen nominellt ska vara 0 på KE3-jetronic (alltså de som har mikroprocessorstyrt styrdon), medan de äldre typerna med analogt styrdon ska ha en viss "offset". Detta för att drivsteget är osymmetriskt och bara kan driva ström med god precision i ena riktningen genom EHA (ström i andra riktningen är bara "till eller från" och används för att stänga av bränslet vid motorbromsning). På en sådan bil får man alltså något mager blandning då EHA är strömlös.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011