Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-25 11:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hur gick det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 15:41 
Offline

Blev medlem: fre 08-08-29 15:19
Inlägg: 2
Ort: Gve
Hej på er.
Lite ny på forumet / hemsidan här, men jag har följt denna tråd lite närmare just av den anledningen att jag köpt mig en Audi 2,3 E Quattro -92, som jag hade tänkt prova mig på att konvertera.
Verkar ju faktiskt inte vara så svårt. =)

Men jag har lite funderingar och frågor.
Hur många är det som har testat detta under "riktiga" vinterförhållanden.
Jag bor själv i Gällivare och här kan det fanimej bli kallt ibland (ner mot -40 ibland), och vinterhalvåret är rätt långt här.
Så det här med kallstartegenskaper vill man ju bara att det ska fungera.
Hur pass driftsäkert är det här?
Jag skulle gärna vilja slippa behöva justera/finlira med prylarna allt för mycket.
Tycker det räcker om man gör det en gång, sen vill jag bara att det ska fungera - tanka - tuta - kör med andra ord.

Ska börja nån gång nästa vecka med konverteringen, men ska först gå igenom bilen lite, service + div kontroller så man vet att allt är schysst.

Appropå det. Tändning? Inget som behövs göras här?
Man kan ju friska på med lite mera förtändning om jag förstått det hela rätt, men går det att göra det på en 2,3 E. Sköter inte den det själv.
Jag är tyvärr inte så insatt i Audis tändsystem, så därför frågar jag =)

Jaja , Blev lite mycke frågor här men jag hade veiljat ha lite mera kött på benen innan jag sätter igång och helst lite mer feedback från någon som har testat detta på just den här motormodellen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 19:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Audis femmor verkar faktiskt vara ganska tjuriga med kallstart på etanol. Motorvärmare är därför att rekommendera.
Jag är geografiskt inkapabel att testa riktigt låg temperatur (tacka fan för att man bor i Skåne ;)).
Driftssäkerheten är det väl inget större fel på, men som allt annat så gäller även här regeln "fungerar det så pilla inte". Att göra något med en sak annat än den är avsedd för är att skapa problem, så enkelt är det. Så om du bara vill att det ska fungera utan att pilla, låt bli och kör på bensin.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 15:17 
Offline

Blev medlem: fre 08-08-29 15:19
Inlägg: 2
Ort: Gve
PaNiC skrev:
Audis femmor verkar faktiskt vara ganska tjuriga med kallstart på etanol. Motorvärmare är därför att rekommendera.
Jag är geografiskt inkapabel att testa riktigt låg temperatur (tacka fan för att man bor i Skåne ;)).
Driftssäkerheten är det väl inget större fel på, men som allt annat så gäller även här regeln "fungerar det så pilla inte". Att göra något med en sak annat än den är avsedd för är att skapa problem, så enkelt är det. Så om du bara vill att det ska fungera utan att pilla, låt bli och kör på bensin.


KK. Tack för svaren.
Inte kan jag låta bli, måste testas helt enkelt. =)
Ska testa med en 50/50 blandning först. Eller mindre.
Motorvärmare är som standard på alla bilar här uppe, men vid vilken temperatur behövs den. Någon som testat? 10 - 15 grader kanske.
Får testa mig fram..

Största problemet här verkar ju vara själva kallstarthistorien. Finns ju lite flera lösningar på det, men en helautomatisk version hade suttit fint.
Har läst runt lite på forumet och hittat många intressanta inlägg om det.
Ska ev prova använda mig av en vrid potentiometer + knapp, och nån slags timer eller brytare när motorn kommit upp i rätt temp.
Alt. simplaste versionen med en knapp, bara till en början då, var bara 4,5 grader här imorse.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 20:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Utan motorvärmare verkar de största kallstartproblemen vara då det är relativt varmt och det inte alls behövs någon kallstartanrikning på bensin (alltså vid norrländska sommartemperaturer). När temperaturen kommer under +10°C så får man ett stort temperaturintervall där bilen är ungefär lika trögstartad, först vid ett antal minusgrader börjar det bli ännu värre.

Man bör också notera att så länge det finns litegrann värme kvar i motorn så går det ofta lätt att starta utan att ha gjort något åt kallstartfunktionerna. Har den varit riktigt varmkörd och sen stått upp till 4 timmar är det knappast något problem hur kallt det än är, men om den får stå 6 eller 8 timmar innan nästa start kan det vara värre.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-06 12:55 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-12 12:58
Inlägg: 20
Ort: Kungälv / Ytterby
Är ju här alldeles för ltie ser jag :lol:

Precis denna EHA konvertering gjorde ju jag på den Audi 100 2.3E jag körde med 2005. Har min gamla projekttråd om detta bygga försvunnit eller gömmer den sig någonstans tro....

_________________
Peugeot 106XR -92 1124cc räserbil, än så länge på bensin men snart får hon gå på bolaget !
Peugeot 309, räserbil på E85 med megasquirt m.m. , död.... utskrotad, må den vila i frid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Försvunnen tråd
InläggPostat: mån 09-07-06 15:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om du skrev en tråd om det i anslutning till när du körde och ägde bilen, så har den ju försvunnit i forumkraschen för några år sedan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-02-20 23:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
någon som kan länka en bild på justerskruven?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-21 00:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
någon som kan länka en bild på justerskruven?


Det finns bilder i början av den här tråden, jag har precis dubbelkollat att länkarna fortfarande fungerar. Om du läser igenom hela tråden hittar du dem tillsammans med förklarande text.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-21 20:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej tack hittade dom nu :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-21 21:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
jag har hört nu att den lilla "kolven" som sköter soppaflödet som EHAn sitter på kan fasta när man kör på etanol för att gammla avlargningar fastnar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-21 21:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MrRandom skrev:
jag har hört nu att den lilla "kolven" som sköter soppaflödet som EHAn sitter på kan fasta när man kör på etanol för att gammla avlargningar fastnar.


Jo, det kan kanske stämma, jag fick ofta problem med ändrad blandning av oförklariga skäl.
Kunde gå perfekt i en månad, men plötsligt bli enormt mager.
Var tvungen att knacka på EHA, och tom ta loss i skruva till nytt läge.
Vem har kommit på den anledningen? Och hur?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-22 00:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
En bekant som jobbat med mercedes sen 90-talet sa att de kan uppstå sådana problem. han sa också att justerskruven var så känslig att med minsta pill på den så kan man råka få den att dra 2 liter milen. vet inte hur jag ska tolka allt detta, vill köra på sprit men vill inte riskera skador och dyra repationer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-22 10:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MrRandom skrev:
En bekant som jobbat med mercedes sen 90-talet sa att de kan uppstå sådana problem. han sa också att justerskruven var så känslig att med minsta pill på den så kan man råka få den att dra 2 liter milen. vet inte hur jag ska tolka allt detta, vill köra på sprit men vill inte riskera skador och dyra repationer


2l vet jag inte, jag tycker mest det plötsligt verkar kunna gå åt magerhållet.
Hur som helst kan man nog tyvärr inte kalla EHA och etanol en stabil kombination.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-22 17:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan det vara så att risken för EHA-kärv är större om det är en bil med onormalt mycket gamla hartsavlagringar i bränslesystemet?

Dvs att det, precis som med andra liknande fenomen blir större bekymmer om det är en bil som någon gång har stått länge med gammal bensin i tanken (t ex sommarbil som brukar vara avställd på vintern eller en bil som har stått osåld länge hos bilhandlare) än om bilen alltid har varit i daglig drift.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011