Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-10-20 02:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-02-22 22:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Kan det vara så att risken för EHA-kärv är större om det är en bil med onormalt mycket gamla hartsavlagringar i bränslesystemet?

Dvs att det, precis som med andra liknande fenomen blir större bekymmer om det är en bil som någon gång har stått länge med gammal bensin i tanken (t ex sommarbil som brukar vara avställd på vintern eller en bil som har stått osåld länge hos bilhandlare) än om bilen alltid har varit i daglig drift.


Möjligen, min bil var definitivt en sådan bil de sista 5-6 åren.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-23 10:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Mercan jag köpte har varit i dagligt bruk och gått 21.000 hur stor chans är fr för avlagringar då? Är de värt att testa etanol? Hur viktigt/nödvändigt är de att komphöja?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-23 11:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
MrRandom skrev:
Mercan jag köpte har varit i dagligt bruk och gått 21.000 hur stor chans är fr för avlagringar då? Är de värt att testa etanol? Hur viktigt/nödvändigt är de att komphöja?


Det som är intressant är ju om den någon gång har stått oanvänd länge, egentligen inte hur långt den har gått osv. Det verkar också - men det är obekräftat - som om problemen med hartsavlagringar skulle vara mindre på bilar med plasttank än där tanken är av plåt.

Det är absolut inte nödvändigt att höja kompressionen eller börja laborera med ändrad tändförställning. Börja med att se till att få fram rätt bränsleblandning så att bilen går bra på E85 under alla förhållanden, och kör några hundra mil så du får statistik över bränsleförbrukningen. Därefter kan du börja fundera på eventuella förbrukningsminskande åtgärder.
När det gäller kompressionshöjning så finns det ingen anledning att lyfta toppen på en fungerande motor bara för detta, men om toppen ändå ska lyftas av någon annan anledning (ventiljobb, läckande topplockspackning etc) kan man överväga att höja kompressionen när man ändå håller på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-31 07:35 
Offline

Blev medlem: fre 10-12-24 16:20
Inlägg: 17
Hei

er det noen som har tenkt på muligheten for å sette opp en motstandskrets i parallell med styrestrøm fra ECU inn på EHA? Ved 12V og en motstand kan en lage en slags offset-strøm, som gjør at ECU slipper å kompensere. Feks lage en krets som sender 20mA gjennom EHA. Da vil vel ECU-strømmen fortsatt pendle rundt 0mA, eller hur?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-31 22:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
Elgen skrev:
Hei

er det noen som har tenkt på muligheten for å sette opp en motstandskrets i parallell med styrestrøm fra ECU inn på EHA? Ved 12V og en motstand kan en lage en slags offset-strøm, som gjør at ECU slipper å kompensere. Feks lage en krets som sender 20mA gjennom EHA. Da vil vel ECU-strømmen fortsatt pendle rundt 0mA, eller hur?


Nu är det länge sedan jag tittade på hur drivsteget är gjort, men jag vill minnas att ett problem är att styrdonet så att säga driver ström till ena polen på EHA och mäter strömmen (återkoppling) på andra polen. Dessutom kan de flesta KE-jetronic-styrdon polvända strömmen genom EHA för att stänga av bränslet vid motorbromsning.
Till saken hör också att spolen i EHA är så pass högohmig att 12 V inte räcker till för att ge mycket högre ström genom den än vad som behövs för normal varmkörningsanrikning vid bensindrift.
Om man ska laborera med sådana här saker så är det nog bättre att påverka reglerkretsarna internt i styrdonet än att hänga på någonting utanför.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-01 08:32 
Offline

Blev medlem: fre 10-12-24 16:20
Inlägg: 17
Ja, det er nok bedre å manipulere signaler inn til ECU, men tror at ECU maks gir ut 10mA på varm motor til EHA.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-01 18:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 105
Ort: Färingtofta, Skåne
Det är olika på KE och KE3-jetronic. KE arbetar mellan 0-20mA, KE3 mellan -10 och 10.

_________________
Audi 100 2,0E -90 på 100% E85
Audi A6 2,4 quattro -02 på fulbränsle
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 07:03 
Offline

Blev medlem: fre 10-12-24 16:20
Inlägg: 17
Hei

Ja, KE3 (som jeg har) arbeider mellom -10 og 10. Problemet mitt er at ved 25% E85 i tanken er jeg på ca 10mA EHA-justering fra ECU, hvilket vil si at den ikke kan regulere noe mer.

Tror jeg gir opp dette og heller kjøper inn regulerbar BTR. Vil ikke justere EHA slik at jeg aldri får den rett tilbake igjen.

Hvordan kobler jeg opp en regulerbar BTR på denne bilen? Kobler jeg den bak (I serie) bilens orginale BTR?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 07:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
Elgen skrev:
Hei

Ja, KE3 (som jeg har) arbeider mellom -10 og 10. Problemet mitt er at ved 25% E85 i tanken er jeg på ca 10mA EHA-justering fra ECU, hvilket vil si at den ikke kan regulere noe mer.

Tror jeg gir opp dette og heller kjøper inn regulerbar BTR. Vil ikke justere EHA slik at jeg aldri får den rett tilbake igjen.

Hvordan kobler jeg opp en regulerbar BTR på denne bilen? Kobler jeg den bak (I serie) bilens orginale BTR?


Det är detta som är det stora problemet med K(E)(3)-jet, man kan inte konvertera genom att höja bränsletrycket.
Antingen justerar man skruven på EHA, sänker styrtrycket, eller sätter en vikt på mätarmen så att den lättare påverkas av luftflödet.
Såhär efteråt kan jag konstatera att det bästa faktiskt är det sistnämnda!
Lätt att justera + ingen risk för problem med EHA eller ev. bränsleläckage.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-03-26 13:19 
Offline

Blev medlem: fre 10-12-24 16:20
Inlägg: 17
Hvordan endrer man styretrykket? Er det denne som går inn på btr?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-30 11:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
Elgen skrev:
Hvordan endrer man styretrykket? Er det denne som går inn på btr?


Nej, man ska justera EHA-ventilen (läs hela tråden...!)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-30 13:13 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1822
Ort: 08- och Småland
Här finns en sida om K-jet. http://www.k-jet.org/ Jag vet inte om den täcker in KE och andra varianter, men det kanske ändå tillför något?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011