Blandtanka går alltid. Det kan möjligen vara avgörande hur mycket man blandtankar. Alltså procenthalten etanol - bensin.
Du får helt enkelt pröva. Börja med låginblandning. När du har så gott som tom tank så häller du i 15 liter E85 och fyller upp resten med bensin. Nästa gång häller du i 20 liter E85 och resten bensin. Så håller du på så i ökningssteg om 5 liter varje gång. Skriv körjournal så att du har koll på blandningsprocenten. Eller spara kvittona. Håll på tills du märker (om du nu gör det?) att motorn inte går som förut, den kanske svarar dåligt på gasen, kräver några extra sekunder på startmotorn eller att motorlampan tänds. Allt detta är ofarligt (om det inte blir långvarigt). Om det inträffar så har du din körjournal och vet var gränsen ligger. Då fyller du i några liter bensin igen så att du kommer ner i den tidigare blandningen då bilen gick bra. Samtidigt har du fått fram den maximala blandningen som styrdatorn klarar av att reglera.
Det kan hända att du klarar 100% E85, då är det bara att gratulera, men man skall kanske inte utgå ifrån det. Då blir det konvertering som är nästa steg. Och det finns ju mycket att läsa mer om det här på forumet.
När du räknar procent i blandtankningen, så kom ihåg att det är alltid minst 15 % bensin i E85. Och all bensin i dag innehåller redan 5% etanol. Om du nöjer dig med att blandtanka så finns det en sida där man kan föra in sina uppgifter. Det ger ju tips och vägledning för andra som tänker i dina banor. Jag sökte din motortyp, men hittade inget som stämde, så den finns nog inte med i nuläget.
http://www.etanolbil.eu/Ett par tillägg: Jag körde blandtankat, ca 30% etanol i en Volvo 245 -92 i mer än 5 år. Den måttliga blandningen påverkade inte bränsleförbrukningen något alls. Köldstartproblem var okänt för den bilen. Den går än i dag och närmar sig 37 000 mil totalt. Varav ca 7000 blandtankat.