Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-04-03 13:57 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Hej!

Finns det någon som vet hur VAG-gruppens nya små turbomotorer (främst 1.2 TSI från 2011) reagerar på E85. Går dessa att blandtanka utan konvertering, och går det att konvertera den? Eftersom den klarar 95e10 (95-oktaning bensin med max 10% etanol) så borde väl bränslesystemet åtminstone klara etanolen. Jag vet också att det finns en flexifuelversion av 1.4 TSI, men jag vet inte på vilket sätt den skiljer sig från bensinvarianten.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-03 19:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Blandtanka går alltid. Det kan möjligen vara avgörande hur mycket man blandtankar. Alltså procenthalten etanol - bensin.

Du får helt enkelt pröva. Börja med låginblandning. När du har så gott som tom tank så häller du i 15 liter E85 och fyller upp resten med bensin. Nästa gång häller du i 20 liter E85 och resten bensin. Så håller du på så i ökningssteg om 5 liter varje gång. Skriv körjournal så att du har koll på blandningsprocenten. Eller spara kvittona. Håll på tills du märker (om du nu gör det?) att motorn inte går som förut, den kanske svarar dåligt på gasen, kräver några extra sekunder på startmotorn eller att motorlampan tänds. Allt detta är ofarligt (om det inte blir långvarigt). Om det inträffar så har du din körjournal och vet var gränsen ligger. Då fyller du i några liter bensin igen så att du kommer ner i den tidigare blandningen då bilen gick bra. Samtidigt har du fått fram den maximala blandningen som styrdatorn klarar av att reglera.
Det kan hända att du klarar 100% E85, då är det bara att gratulera, men man skall kanske inte utgå ifrån det. Då blir det konvertering som är nästa steg. Och det finns ju mycket att läsa mer om det här på forumet.

När du räknar procent i blandtankningen, så kom ihåg att det är alltid minst 15 % bensin i E85. Och all bensin i dag innehåller redan 5% etanol. Om du nöjer dig med att blandtanka så finns det en sida där man kan föra in sina uppgifter. Det ger ju tips och vägledning för andra som tänker i dina banor. Jag sökte din motortyp, men hittade inget som stämde, så den finns nog inte med i nuläget. http://www.etanolbil.eu/

Ett par tillägg: Jag körde blandtankat, ca 30% etanol i en Volvo 245 -92 i mer än 5 år. Den måttliga blandningen påverkade inte bränsleförbrukningen något alls. Köldstartproblem var okänt för den bilen. Den går än i dag och närmar sig 37 000 mil totalt. Varav ca 7000 blandtankat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-04 08:34 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Hej!

Tack för informationen. Jag bor i Finland, och den vanliga bensinen här innehåller redan max 10% etanol. Jag ska börja prova med en låg andel e85 (eller RE85 som den heter i Finland, gjord på avfall!) och se vad som händer. Jag har också tillgång till motoranalysprogram, så jag kan följa med t.ex. lambdavärden i realtid och se att motorn inte går för magert. Jag uppdaterar mina erfarenheter här.

EDIT: Detta lutar mer åt att bli en diskussion om blandtankning, kan någon vänlig administratör flytta tråden dit istället.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-04 13:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag avundas dig razze som har tillgång till (R)E85 tillverkad på avfall och dessutom så billig, både jämfört mot här och mot er bensin! Jag har ofta funderat varför mina bekanta/släktingar där i Jakobstadstrakten är så ointresserade av att blandtanka eller konvertera sina bilar med tanke på hur mycket billigare det blir! (Förutom miljöaspekten då)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-04 13:35 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Hejsan!

Jag tror att tillgången på RE85 är rätt dålig i Österbotten än så länge, och att intresset därför är rätt lamt där. Jag bor själv nära Helsingfors, så jag vet inte hur tillgången på RE85 är längre upp i landet. Tidigare i veckan kostade 95E10 1,65 Eur/liter, medan RE85 kostade 1,10 EUR/liter. så är det nu så billigt?

Etanol i biltanken verkar också vara skrämmande för det finska folket. När etanolhalten i standardbensinen höjdes till max 10% från tidigare max 5% övergick många till att tanka den dyrare 98 oktaniga som fortfarande har en etanolhalt på 5%. Det dröjde nästan ett halvår innan debatterna ebbade ut, och folk började köpa 95-oktanigt igen. De värsta urbana legenderna gällde bromsar som hade krånglat p.g.a högre etanolhalt :)

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-04 14:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
razze skrev:
Hejsan!

Jag tror att tillgången på RE85 är rätt dålig i Österbotten än så länge, och att intresset därför är rätt lamt där. Jag bor själv nära Helsingfors, så jag vet inte hur tillgången på RE85 är längre upp i landet. Tidigare i veckan kostade 95E10 1,65 Eur/liter, medan RE85 kostade 1,10 EUR/liter. så är det nu så billigt?

Etanol i biltanken verkar också vara skrämmande för det finska folket. När etanolhalten i standardbensinen höjdes till max 10% från tidigare max 5% övergick många till att tanka den dyrare 98 oktaniga som fortfarande har en etanolhalt på 5%. Det dröjde nästan ett halvår innan debatterna ebbade ut, och folk började köpa 95-oktanigt igen. De värsta urbana legenderna gällde bromsar som hade krånglat p.g.a högre etanolhalt :)


Det där liknar reaktionerna 2010 i Tyskland, vi kunde lungt se fram emot ett antal svåravgjorda rättsprocesser med tanke på hur många haverier som skulle ske eftersom vissa tillverkare hårdnackat vägrade att godkänna E10 för sina produkter pga bristande testning, eller vad man nu förde fram som argument.
Har inte hört mkt om det numera...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-04 15:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Det finns flera E85-mackar i Kokkola och en i Jakobstad. Det är inte mycket men fullt tillräckligt för min del i alla fall :wink:

Jag menade att ni verkar ha samma pris på E85 året om. Just nu är det ungefär 50% lägre pris på E85 både här i .se och hos er. På vintern och vid andra tillfällen då E85 har varit dyrare här så har det varit klart förmånligare hos er.

Ja, jag har delvis tagit del av den "skrämselpropaganda" som drog igång hos er när E10 infördes. Som du skriver så fick den ökade etanolhalten skulden för de mest barocka saker! Och ja, många tankar 98:an fortfarande av rädsla.. Det finns dock en annan kategori människor som verkar så totalt strunta i vad det kostar att de av det skälet inte ids ens tänka på att blanda/konvertera, hehe.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-04 20:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det finns ju också de som har hört att bilen drar mer och då automatisk inbillar sig att det alltid blir samma slutsumma, oavsett vad man gör, typ "de har allt räknat ut det", så då finns ju ingen anledning att riskera ngt o prova ngt man hört kan ge problem...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-04-05 00:28 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Det finns mycket goda blandtankningsresultat postade angående VAG:s 1,2 TSI på ett franskspråkigt etanolforum. Både 105 TSI Octavia och 86 TSI Fabia. Kolla dock upp att det eventuella tillverkningsfelet på wastegaten är åtgärdat på garantin som det skall så att inte ditt etanolförsök felaktigt "får skulden" om bilen plötsligt går in i limp-home mode.

Posta gärna dina resultat, det verkar som om E65 och mer därtill inte ens tänder varningslampan.

Från 14:e Augusti 2011 och framåt börjar väl den här tråden innehålla lite mer konkreta blandtankningsresultat:

http://www.super-ethanol.fr/forumE85/vi ... 6&start=15


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-04-05 08:43 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Hej!

Tack för tipset om den franska tråden och turbofixen. Turbon är åtgärdad på hösten, så det ska inte bli några problem. Jag kan själv inte franska, men google translate verkar ge tillräckligt bra översättning för att jag ska förstå vad de snackar om.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011