Merke: SAAB
Modell: 900 (II)
Typ: 2.0i
Kjøretøy: SAAB-SCANIA 900 S
Understellsnummer: YS3DD58JXS202xxxxx
Årsmodell: 1995
Motorkode: B204I
Slagvolum: 1985
Effekt: 96 kW
Girkasse: automat
Orginale dyser: Bosch 0 280 150 432 , 249 cc/min@3bar (24 pund per minutt) 14.5 ohm
Kilometerstand:
90 000
Pulsbredde med de orginale dysene:13.2ms
Crank sensor software offset: 117 grader ( programvaren må vite hvor mange grader tann nummer 1 befinner seg før øvre dødpunkt på cylinder nummer en.)
Crank position giverjul har følgende mønster: 60-2
Kamakselposisjonsgiver sitter i fordeler.
Hvordan jeg har tenkt å konvertere den:
Plukke ut ECU kontakta fra en ECU som er kaputt (disse kontaktene er ikke lett å få tak i?)
Lage en overgang fra MSIII til ECU kontakten slik at en kobler seg inn på det orginale ledningsnettet ( en tar ikke med lambdasonden pga at MSIII helst skal ha en bredbåndet lambdasonde), og det er dermed fort gjort å koble tilbake den orginale og fungerende ECUen uten å måtte klusse med ledninger i timevis.
Bredbåndslambdaen monteres rett siden av den orginale lambdasonden. Kontrollboksen for denne plasseres i hanskerummet :
http://www.diyautotune.com/catalog/inno ... p-566.htmlMSIII finner dere her:
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-435.htmlKabler som trengs:
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... -p-43.htmlhttp://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... p-451.htmlDokumentasjon på MSIII:
http://www.msextra.com/doc/index.html#ms3Hjemmeside for MSIII:
http://www.ms3efi.com/Det går helt fint an å bruke de orginale,sensorene og coilen.
Vis en ikke får tak i data på MAF sensoren må en sette inn en rørtilkobling i innsugsmanifoilen, slik at en gummislange kan strekkes til MSIII. Denne kobles da til denne for å få opplysning om luftrykket i innsugsmanifoilen.
Det går også an å oppgradere lufttrykksensoren i MSIII boksen med denne her(barometrisk korreksjon i sanntid!):
http://www.diyautotune.com/catalog/mapd ... p-117.htmlEn må ha dyser som greier å levere 29-30 (lbs/hr),11.4ms pulsbredde.
Den orginale ECUen vil ikke merke forskjell så lenge de har samme ohmverdi,samt dødtid, og samme flytdata ved samme pulsbredde som de orginale,men jeg vet ikke hvordan den vil reagere på dyser som er større.
Kalkulator for dysestørrelse for E85:
http://www.megasquirt.info/flexfuel.htm .
En må da også ha en såkalt flex-fuel sensor for automatisk justering av drivstoffmengden og tenningi forhold til alkoholinnholdet i drivstoffet ( GM sitt delenummer på denne er #12570260, kan finnes på ebay ).
Må en bytte drivstoffpumpe,samt drivstoffslanger?
Drivstofffilter må byttes før overgang til E85, samt etterpå pga at E85 løsner de avleiringene som ligger i systemet.
Hva annet er det jeg må bytte ?
Delene i fra usa kommer på ca 7000 kr uten dyser.
Bensinprisen i Norge er nå på 15 kr literen, E85 er på 9 kr literen.