Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-10-30 08:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertering av Saab 900 S
InläggPostat: tor 13-11-21 10:42 
Offline

Blev medlem: ons 13-11-20 11:51
Inlägg: 4
Merke: SAAB
Modell: 900 (II)
Typ: 2.0i
Kjøretøy: SAAB-SCANIA 900 S
Understellsnummer: YS3DD58JXS202xxxxx
Årsmodell: 1995
Motorkode: B204I
Slagvolum: 1985
Effekt: 96 kW
Girkasse: automat
Orginale dyser: Bosch 0 280 150 432 , 249 cc/min@3bar (24 pund per minutt) 14.5 ohm
Kilometerstand:
90 000
Pulsbredde med de orginale dysene:13.2ms
Crank sensor software offset: 117 grader ( programvaren må vite hvor mange grader tann nummer 1 befinner seg før øvre dødpunkt på cylinder nummer en.)
Crank position giverjul har følgende mønster: 60-2
Kamakselposisjonsgiver sitter i fordeler.

Hvordan jeg har tenkt å konvertere den:
Plukke ut ECU kontakta fra en ECU som er kaputt (disse kontaktene er ikke lett å få tak i?)
Lage en overgang fra MSIII til ECU kontakten slik at en kobler seg inn på det orginale ledningsnettet ( en tar ikke med lambdasonden pga at MSIII helst skal ha en bredbåndet lambdasonde), og det er dermed fort gjort å koble tilbake den orginale og fungerende ECUen uten å måtte klusse med ledninger i timevis.
Bredbåndslambdaen monteres rett siden av den orginale lambdasonden. Kontrollboksen for denne plasseres i hanskerummet :
http://www.diyautotune.com/catalog/inno ... p-566.html
MSIII finner dere her:
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-435.html
Kabler som trengs:
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... -p-43.html
http://www.diyautotune.com/catalog/1239 ... p-451.html
Dokumentasjon på MSIII:
http://www.msextra.com/doc/index.html#ms3
Hjemmeside for MSIII:
http://www.ms3efi.com/
Det går helt fint an å bruke de orginale,sensorene og coilen.
Vis en ikke får tak i data på MAF sensoren må en sette inn en rørtilkobling i innsugsmanifoilen, slik at en gummislange kan strekkes til MSIII. Denne kobles da til denne for å få opplysning om luftrykket i innsugsmanifoilen.
Det går også an å oppgradere lufttrykksensoren i MSIII boksen med denne her(barometrisk korreksjon i sanntid!):
http://www.diyautotune.com/catalog/mapd ... p-117.html

En må ha dyser som greier å levere 29-30 (lbs/hr),11.4ms pulsbredde.
Den orginale ECUen vil ikke merke forskjell så lenge de har samme ohmverdi,samt dødtid, og samme flytdata ved samme pulsbredde som de orginale,men jeg vet ikke hvordan den vil reagere på dyser som er større.
Kalkulator for dysestørrelse for E85: http://www.megasquirt.info/flexfuel.htm .
En må da også ha en såkalt flex-fuel sensor for automatisk justering av drivstoffmengden og tenningi forhold til alkoholinnholdet i drivstoffet ( GM sitt delenummer på denne er #12570260, kan finnes på ebay ).
Må en bytte drivstoffpumpe,samt drivstoffslanger?
Drivstofffilter må byttes før overgang til E85, samt etterpå pga at E85 løsner de avleiringene som ligger i systemet.
Hva annet er det jeg må bytte ?
Delene i fra usa kommer på ca 7000 kr uten dyser.
Bensinprisen i Norge er nå på 15 kr literen, E85 er på 9 kr literen.


Senast redigerad av Hedmarkingen tor 13-11-21 11:32, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-21 11:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4755
Ort: Sundsvall
Du behöver inte byta bränslepump eller slangar i förebyggande syfte, annat än om någon slang redan nu verkligen är dålig.

Risk för igensättning av bränslefilter kan finnas om bilen någon gång har stått länge med gammal bensin i tanken, annars inte. Sådana problem tycks vara mindre på bilar med plasttank, som jag antar den här Saaben har, än om tanken är av plåt. Om du vill byta filter i förebyggande syfte, så gör det några månader efter att du har börjat köra på E85. Man kan också koppla in en amperemeter för att övervaka bränslepumpens strömförbrukning, om man ser att den börjar öka tydligt så bör man byta bränslefilter inom en vecka. Eventuellt kan det också vara idé att lyfta upp tankarmaturen för att rengöra sugsilen.

Vilket motorstyrsystem har bilen från fabrik? Är det inte enklare att mappa om det (i synnerhet om det skulle vara Trionic) än att gå över till något helt annat?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-21 11:15 
Offline

Blev medlem: ons 13-11-20 11:51
Inlägg: 4
torbjorn skrev:
Du behöver inte byta bränslepump eller slangar i förebyggande syfte, annat än om någon slang redan nu verkligen är dålig.

Risk för igensättning av bränslefilter kan finnas om bilen någon gång har stått länge med gammal bensin i tanken, annars inte. Sådana problem tycks vara mindre på bilar med plasttank, som jag antar den här Saaben har, än om tanken är av plåt. Om du vill byta filter i förebyggande syfte, så gör det några månader efter att du har börjat köra på E85. Man kan också koppla in en amperemeter för att övervaka bränslepumpens strömförbrukning, om man ser att den börjar öka tydligt så bör man byta bränslefilter inom en vecka. Eventuellt kan det också vara idé att lyfta upp tankarmaturen för att rengöra sugsilen.

Vilket motorstyrsystem har bilen från fabrik? Är det inte enklare att mappa om det (i synnerhet om det skulle vara Trionic) än att gå över till något helt annat?


Det eneste jeg vet er at den har stått stille en vinter. Jeg tenkte på megasquirt pga at da har en mulighet til å kjøre flexi-fuel,vis ustyrt med sensor for dette.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-21 13:02 
Offline

Blev medlem: ons 13-11-20 11:51
Inlägg: 4
et eneste problemet jeg har støtt på er at ABS'n styres av ECUen. Ellers er alarm og girkasse styrt av separate bokser,så om en finner en løsning på ABS problematikken så skulle det gå at å bygge den om til flexi-fuel.
I følge saab verkstedet må jeg bytte slanger og drivstoffpumpe.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-21 15:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Hedmarkingen skrev:
Jeg tenkte på megasquirt pga at da har en mulighet til å kjøre flexi-fuel,vis ustyrt med sensor for dette.


Jag tror att det är ett ganska stort projekt att konvertera med megasquirt, du måste då hitta på både tändnings och insprutningsmappar för bensin och etanol under många olika förhållanden som SAAB redan gjort för dig vad gäller bensin.

Men du behöver inte alls "krångla till det" med megasquirt för flexifuel funktionen. Det finns många konverteringsboxar som gör om bensinbilen till flexifuel viewtopic.php?f=10&t=6352, det finns tom de som använder en bränslesensor http://www.ethanol-mix-control.de/

Andra boxar ger flexifuelfunktionalitet med enklare medel, eller har möjlighet att ställas om mellan bensin och E85 och de fungerar också mycket bra.

Som Torbjörn också redan påpekade är det helt onödigt att byta ut bränslepump och bränsleslangar i förtid pga konverteringen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-21 18:41 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Jag skulle nog hellre rekommendera att konvertera din 900 S till Saabs egna Trionic 5! Mycket mer bolt on, och det finns en större kunskapsbas kring detta system! Dessutom är det mycket billigt att installera!

Dock kommer du endast kunna köra på E85 om du inte har en extra databox som du kan slänga i om du vill tanka bensin.

viewtopic.php?f=10&t=6467


Eftersom att du bor i Norge så är nog ditt största problem tillgången på E85, och att det är därför du vill kunna köra "flexi-fuel"?

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-21 20:15 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Kärran har Motronic i sig.

ABS vill nog ha vridmomentssignal men jag trodde den användes av TCM (Automatlådan) eller Sensonic (Automatkoppling), inte ABS då det på Trionic (Turbobilar) är den enda utsignal ECU.n har. Däremot ger ABS hastighetssignal till ECU och det kan tänkas att det finns en övervakning på den diskreta signalen (pulståg) över om den är kortsluten mot jord eller bara avbrott.

Som Echonator säger så är en Trionickonvertering en smal sak och mappning därefter mycket enklare än megaskvätt. Om man skulle vilja ha en enklare flexfunktion så skulle jag om jag hade en 900 prova att bygga en kabelhärva med två stycken kontaktstycken till ECU och ett kontaktstycke ifrån 9000 som passar i ECU.ns kontaktstycke och där koppla ihop kabel för kabel så att man kan identiskt koppla ihop två olika ECU men med en strömbrytare för att välja vilken ECU som ska spänningssättas. Eller så nöjer man sig med en extra ECU i bilen. Den sitter behagligt till på en 900 jämfört med en 9000

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-21 21:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1104
Ort: Närke
J.K Nilsson skrev:
Om man skulle vilja ha en enklare flexfunktion så skulle jag om jag hade en 900 prova att bygga en kabelhärva med två stycken kontaktstycken till ECU och ett kontaktstycke ifrån 9000 som passar i ECU.ns kontaktstycke och där koppla ihop kabel för kabel så att man kan identiskt koppla ihop två olika ECU men med en strömbrytare för att välja vilken ECU som ska spänningssättas.

Ärligt talat tycker jag inte att denna metod är en bra idé. ECUerna har garanterat inte tri-state-utgångar på alla kontakter, och då kommer interna resistanser att lasta ner vissa viktiga signaler. Det kan till och med orsaka kortslutning, eftersom drivsteg kan har interna överspänningsdioder som kortsluter ner till drivspänning för att inte skada MOSFET-kretsar. Om då drivspänningen är noll i ena styrboxen kan till exempel 12-volten från den spänningssatta ECU:n gå bakvägen genom drivstegen och spänningssätta den avstängda ECU:n.

Då är det bättre att koppla ur den oanvända ECU:n helt och hållet ur kontaktdonet, om man har två kontakter.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-21 21:29 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Poäng, det medges men friskt kopplat, häften... 8)

Sånna här drivisar sitter det i T5: http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... 55VL-D.PDF DI-triggning använder en CA3236.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-22 11:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1104
Ort: Närke
J.K Nilsson skrev:
Poäng, det medges men friskt kopplat, häften... 8)

Sånna här drivisar sitter det i T5: http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... 55VL-D.PDF DI-triggning använder en CA3236.

J.K Nilsson

Se där ja... Går transistorns Source till en utgång kommer det absolut att orsaka problem. Använder man den som "Open Drain", när man drar ström från en extern 12v krets som exempelvis insprutningen är det ok.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011