Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Opel Omega 3000 12v
InläggPostat: tis 14-02-04 23:33 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Hej!

Har eventuellt raggat upp en Omega 3000 med den 12-ventiliga sexan på 156 hästar.
Självklart vill jag konvertera denna 80-talsikon till alkoholist.

Funderingen jag har nu är vad det är för typ av system. Är det som Senator/Omega 3000 24v som har två spridarkanaler som styr tre spridare vardera eller är det bara ett vanligt monopoint-system med en spridarkanal?

Har för mig att det är Motronic 4.1 i dessa monster

Vore smidigt att kunna använda sig av en Flexitune AutoX1.

Tack på förhand!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Omega 3000 12v
InläggPostat: ons 14-02-05 08:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Åååh! Nu blir jag nästan tårögd av sentimentalitet, hehe! Jag har ägt inte bara en utan två Omega 3000 på 80-90-talet! Den första var en 12V-87:a och den andra var en 24V-91:a. Bägge två var grymma men nog var det påtagligt mer krut i 24V:aren :wink:

Att du dessutom vill göra den till alkoholist gör ju det hela perfekt! :D

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det du frågar om, eller kanske möjligen om jag råkar ha kvar Haynes-boken jag hade till dem... Måste kolla hemma!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Omega 3000 12v
InläggPostat: ons 14-02-05 13:57 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Jag sålde tyvärr den bästa bilen jag någonsin ägt, en Opel Senator Irmscher 24V.
Denna konverterades med en AutoX4 som fick använda två av sina spridarkanaler till att "ta hand om" tre spridare vardera.

Otroligt underskattade och sköna bilar! Saknar den som tusan, så jag tar det näst bästa (som man kanske vågar köra på vintern dessutom), en 12V Omega 3000 :)

OT: Länk till min gamla Irmscher. Denna underbara bil!
http://www.garaget.org/?car=298767


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Opel Omega 3000 12v
InläggPostat: ons 14-02-05 18:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vilken årsmodell är det? Jag vet så mycket som att vanliga fyrcylindriga Omega hade Motronic 4.1 på '87 till '89 års modeller och därefter Motronic ML 1.5 ,egentligen praktiskt taget samma system som heter ML 1.3 när det används av Alfa, BMW, Citroën och Peugeot.
Det gamla 4.1 har bara en enda spridarutgång medan ML 1.x har två utgångar, dock varierar det mellan olika bilmärken och motortyper om de verkligen styrs individuellt eller inte. Det finns byglingsmöjligheter på kretskortet som kan vara ställda så att båda utgångarna styrs från samma portpinne på processorn (den pinne som hade kunnat styra den andra utgången kanske behövs till andra saker i vissa bilar). Jag vet inte hur det är gjort på sådana styrdon för Opel, men för Citroën och Peugeot är det samma pinne som styr alla spridare.
Skillnaden mellan ML 1.3 och ML 1.5 tycks vara att ML 1.3 har diagnosutgång enligt Bosch-standard (en föregångare till dagens ISO 9141) medan denna utgång är gjord enligt GM-standard på ML 1.5 .

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011