Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Opel Omega 3000 12v
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7070
Sida 1 av 1

Författare:  LudenLus [ tis 14-02-04 23:33 ]
Inläggsrubrik:  Opel Omega 3000 12v

Hej!

Har eventuellt raggat upp en Omega 3000 med den 12-ventiliga sexan på 156 hästar.
Självklart vill jag konvertera denna 80-talsikon till alkoholist.

Funderingen jag har nu är vad det är för typ av system. Är det som Senator/Omega 3000 24v som har två spridarkanaler som styr tre spridare vardera eller är det bara ett vanligt monopoint-system med en spridarkanal?

Har för mig att det är Motronic 4.1 i dessa monster

Vore smidigt att kunna använda sig av en Flexitune AutoX1.

Tack på förhand!

Författare:  Baggis [ ons 14-02-05 08:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Opel Omega 3000 12v

Åååh! Nu blir jag nästan tårögd av sentimentalitet, hehe! Jag har ägt inte bara en utan två Omega 3000 på 80-90-talet! Den första var en 12V-87:a och den andra var en 24V-91:a. Bägge två var grymma men nog var det påtagligt mer krut i 24V:aren :wink:

Att du dessutom vill göra den till alkoholist gör ju det hela perfekt! :D

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det du frågar om, eller kanske möjligen om jag råkar ha kvar Haynes-boken jag hade till dem... Måste kolla hemma!

Författare:  LudenLus [ ons 14-02-05 13:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Opel Omega 3000 12v

Jag sålde tyvärr den bästa bilen jag någonsin ägt, en Opel Senator Irmscher 24V.
Denna konverterades med en AutoX4 som fick använda två av sina spridarkanaler till att "ta hand om" tre spridare vardera.

Otroligt underskattade och sköna bilar! Saknar den som tusan, så jag tar det näst bästa (som man kanske vågar köra på vintern dessutom), en 12V Omega 3000 :)

OT: Länk till min gamla Irmscher. Denna underbara bil!
http://www.garaget.org/?car=298767

Författare:  torbjorn [ ons 14-02-05 18:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Opel Omega 3000 12v

Vilken årsmodell är det? Jag vet så mycket som att vanliga fyrcylindriga Omega hade Motronic 4.1 på '87 till '89 års modeller och därefter Motronic ML 1.5 ,egentligen praktiskt taget samma system som heter ML 1.3 när det används av Alfa, BMW, Citroën och Peugeot.
Det gamla 4.1 har bara en enda spridarutgång medan ML 1.x har två utgångar, dock varierar det mellan olika bilmärken och motortyper om de verkligen styrs individuellt eller inte. Det finns byglingsmöjligheter på kretskortet som kan vara ställda så att båda utgångarna styrs från samma portpinne på processorn (den pinne som hade kunnat styra den andra utgången kanske behövs till andra saker i vissa bilar). Jag vet inte hur det är gjort på sådana styrdon för Opel, men för Citroën och Peugeot är det samma pinne som styr alla spridare.
Skillnaden mellan ML 1.3 och ML 1.5 tycks vara att ML 1.3 har diagnosutgång enligt Bosch-standard (en föregångare till dagens ISO 9141) medan denna utgång är gjord enligt GM-standard på ML 1.5 .

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/