Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Audi S6 -01
InläggPostat: tor 14-02-06 11:51 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
Någon som testat Audis 4,2l V8? 340 hk varianten?
Ingen aning om vad som sitter för system på den.


Vad säger ni?

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: tor 14-02-06 18:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Då heter motorn troligen ANK eller AQJ , 250 kW. Insprutningssystem Motronic, dock vet jag inte exakt vad versionen heter.

Troligen har den stora likheter med alla andra VAG-bilar av samma generation med elektriskt styrt gasspjäll, dvs att en vanlig piggybackkonvertering har goda chanser att fungera bra men det kan även finnas möjlighet att med t ex Lemmiwinks ändra tabeller i styrdonet för att genomföra konverteringen.
Okonverterat klarar den gissningsvis 30 % E85 innan den börjar få pendlande tomgång och kanske tänder motorelektronikvarningslampan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: fre 14-02-07 02:18 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
Häftigt!

Ska börja blandtanka litegrann för att börja förbereda den för etanol.

vilket piggybacksystem bör man köra på nuförtiden? helst ett som är rätt "plugg and play"

EDIT:

såg i den här tråden:
viewtopic.php?f=10&t=6818

Längst ner är det en s6a, visserligen karossen tidigare än min, men motorn ser ganska lik ut. I så fall vore ju 2 st sånna boxar bra för mig. För man tappar väl ingen effekt av att köra de där boxarna? man vill ju inte tappa en del av de 340 hästarna som sitter i (nåja, de som är kvar efter alla dessa år)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: fre 14-02-07 21:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det enda fullgasrelaterade problem som man eventuellt kan råka ut för är att en del motorer har så kraftig fullgasanrikning på bensin att den räcker för att sura ner motorn när man kör på E85 med piggybacksystem.

För många år sedan hjälpte jag till med att konvertera en Ford Escort 1,8 '97 med en tidig Flexitune Sequential, den bilen led svårt av det problemet och blev en gång nästan stående i en lång uppförsbacke med tungt flyttsläp efter, men ägaren lärde sig snabbt att släppa gasen litegrann för att få den att upphöra med anrikningen då det behövdes maximal effekt. En Audi A3 1,6 '03, konverterad med exakt likadant piggybacksystem, visar dock inga sådana fenomen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: fre 14-02-07 22:58 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
torbjorn skrev:
Det enda fullgasrelaterade problem som man eventuellt kan råka ut för är att en del motorer har så kraftig fullgasanrikning på bensin att den räcker för att sura ner motorn när man kör på E85 med piggybacksystem.

För många år sedan hjälpte jag till med att konvertera en Ford Escort 1,8 '97 med en tidig Flexitune Sequential, den bilen led svårt av det problemet och blev en gång nästan stående i en lång uppförsbacke med tungt flyttsläp efter, men ägaren lärde sig snabbt att släppa gasen litegrann för att få den att upphöra med anrikningen då det behövdes maximal effekt. En Audi A3 1,6 '03, konverterad med exakt likadant piggybacksystem, visar dock inga sådana fenomen.



Okej. ja det låter ju iaf som om jag borde testa. Kan ju inte annat än att återställa om det behövs.

Men den där tempgivaren som man skall sätta i något metallföremål, vart sätter man den lämpligast?

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: lör 14-02-08 08:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sätt tempgivaren på något ställe där den känner av motortemperaturen väl. T ex någon ledig skruv på ett topplock eller en av skruvarna till locket på termostathuset om det är lätt att komma åt. Om bilen inte har värmekran utan vatten cirkulerar genom slangarna till värmepaketet även vid avstängd värme, så kan en bra plats också vara vid slangnippeln där vatten från motorn går ut till värmepaketet.
Se dock till att givaren inte kan kylas för mycket av fartvinden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: mån 14-02-10 01:50 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
tack! det ska jag kolla vid montering.

kanske kan ta lite bilder om någon vill se?


en annan fråga. vet att detta har varit uppe 1000 ggr, men tänkte i samma veva byta tändstift. vet inte när mina är bytta senast.

brukar handla på mister auto - skitnöjd. när jag går in på mitt reg nr finns det beru, ngk och bosch att välja mellan. men elektrodavståndet är från 0,5 till 1,6 och där emellan (0,7 0,8, 1,0 osv) och ska jag satsa på enpoligt eller fyrpoligt?

frågan är vilka jag ska köra med? kommer i princip bara köra etanol (förutsatt att konverteringen går som den ska) men vill ju kanske kunna slänga i bensin nån gång ibland.


bosch billigaste ligger på 34 kr st och är enpolig. dyrast är ngk guld enpolig för 183 kr st. köper jag 8st ngk kostar de ju en halv konvertering haha :D

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: mån 14-02-10 14:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Lita inte alltför mycket på regnummersökningar och databaser som är upplagda av tändstiftsåterförsäljare och biltillbehörsfirmor, de brukar alltid få saker om bakfoten, speciellt när det rör sig om ovanliga bilar. Titta hellre i tändstiftstillverkarnas egna rekommendationstabeller på nätet och sök på bilmodell, årsmodell och motorkod (den står ofta på en streckkodslapp på ett väl synligt ställe på motorn, men bör också finnas på bilens utrustningsskylt som vanligtvis finns under bagagerumsmattan). När du den vägen har hittat rätt tändstiftstyp och elektrodavstånd kan du sedan undersöka hos vilken återförsäljare du får bäst pris.

Om du väljer samma elektrodform och elektrodavstånd som på originaltändstiften motorn hade från fabrik så kan det i alla fall inte bli mycket fel. Du kan ju börja med att ta en titt på de befintliga tändstiften och kolla vad det är för märke och typ.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: tor 14-02-13 15:56 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
torbjorn skrev:
Lita inte alltför mycket på regnummersökningar och databaser som är upplagda av tändstiftsåterförsäljare och biltillbehörsfirmor, de brukar alltid få saker om bakfoten, speciellt när det rör sig om ovanliga bilar. Titta hellre i tändstiftstillverkarnas egna rekommendationstabeller på nätet och sök på bilmodell, årsmodell och motorkod (den står ofta på en streckkodslapp på ett väl synligt ställe på motorn, men bör också finnas på bilens utrustningsskylt som vanligtvis finns under bagagerumsmattan). När du den vägen har hittat rätt tändstiftstyp och elektrodavstånd kan du sedan undersöka hos vilken återförsäljare du får bäst pris.

Om du väljer samma elektrodform och elektrodavstånd som på originaltändstiften motorn hade från fabrik så kan det i alla fall inte bli mycket fel. Du kan ju börja med att ta en titt på de befintliga tändstiften och kolla vad det är för märke och typ.



Ok ska titta vad Audi rekommenderar. Ska ta och beställa etanolboxen oxå så jag kan testa :)

så länge bilen går bra och man inte tappar för mycket hästar så är jag nöjd. skönt att köra miljövänligt!

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: tor 14-05-22 23:55 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
nu är det iaf beställt! :)

återkommer med resultat! :)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: fre 14-07-11 13:25 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
Tyvärr var detta inte alls en box min bil gillade. Verkar inte kunna adaptera ordentligt, varken på bensin eller på etanol, oavsett vilket läge som bioadapter står i. Den sätter felkoder och tyvärr blir bilen okörbar.. (segdragning på under 3500 varv är helt hopplöst, hela bilen skakar)

har provat nu 3 olika vändor och kört en sammanlagd sträcka på 40 mil.

riktigt tråkigt!

vad finns det mer för alternativ till bioadaptern? gärna med klara kontakter så jag snabbt kan koppla på mig på spridarna.

Edit: Totalt gick det att köra med cirka 60% (!) etanol okonverterat, och bilen gick helt felfritt, pigg, stark och utan några som helst startproblem / felkoder :)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: fre 14-07-11 15:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad har du fått för felkoder?

Det kan vara lämpligt att prova att radera felkoderna och därmed nollställa all adaptering innan man provkör efter ändrad inställning av Bioadapter, om bilen är "grinig" på sådana saker.
Eventuellt också göra en sån här formell adapteringskörning. Om du inte hittar några specifika uppgifter om hur det ska gå till för just din bil så är en standardmetod följande:
1) Radera felkoderna, se till att motorn är kall.
2) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (tempmätaren stabiliserat sig, termostaten har öppnat så att kylarslangarna är varma).
3) Stäng av motorn, starta omedelbart och låt den gå på tomgång i 2 minuter utan att röra gasen överhuvudtaget (inte ens i startögonblicket).
4) Stäng av igen, starta omedelbart och ta en provtur. Under provturen ska bilen få gå med minst 70 km/h, jämn fart och jämt gaspådrag i minst en minut.

Det finns också en del fall där piggybacksystem som belastar spridarutgångarna med motstånd orsakar felkod pga att spridarövervakningen väntar sig en induktiv last. Jag har varit med om det på en Jeep Cherokee '93 (Chrysler-tillverkat styrsystem), där var lösningen på detta att klippa kablarna till ingångarna på Bioadapter och skarva in spolar på 1 mH i serie.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: fre 14-07-11 18:42 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
torbjorn skrev:
Vad har du fått för felkoder?

Det kan vara lämpligt att prova att radera felkoderna och därmed nollställa all adaptering innan man provkör efter ändrad inställning av Bioadapter, om bilen är "grinig" på sådana saker.
Eventuellt också göra en sån här formell adapteringskörning. Om du inte hittar några specifika uppgifter om hur det ska gå till för just din bil så är en standardmetod följande:
1) Radera felkoderna, se till att motorn är kall.
2) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (tempmätaren stabiliserat sig, termostaten har öppnat så att kylarslangarna är varma).
3) Stäng av motorn, starta omedelbart och låt den gå på tomgång i 2 minuter utan att röra gasen överhuvudtaget (inte ens i startögonblicket).
4) Stäng av igen, starta omedelbart och ta en provtur. Under provturen ska bilen få gå med minst 70 km/h, jämn fart och jämt gaspådrag i minst en minut.

Det finns också en del fall där piggybacksystem som belastar spridarutgångarna med motstånd orsakar felkod pga att spridarövervakningen väntar sig en induktiv last. Jag har varit med om det på en Jeep Cherokee '93 (Chrysler-tillverkat styrsystem), där var lösningen på detta att klippa kablarna till ingångarna på Bioadapter och skarva in spolar på 1 mH i serie.



Provade något liknande, raderade felkoder och provade igen..

Den ena felkoden var den ena lambdabanken inte kunde reglera. Den andra felkoden var felaktigt motstånd i nån spridarkrets.

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: fre 14-07-11 21:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Gällde båda felkoderna samma motorbank (dvs samma Bioadapter-exemplar) ?
Prova att byta plats på de bägge Bioadaptrarna (eller, beträffande den felaktiga resistansen, koppla in den misstänkta kanalen till en annan spridare i samma bank), för att se om det kanske är fel på den ena av dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi S6 -01
InläggPostat: sön 14-07-20 02:39 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
såhär såg felkoderna ut:

17536 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult)
P1128 - 35-00 - System too Lean

17521 - Oxygen (Lambda) Sensor; B1 S1
P1113 - 35-10 - Internal Resistance too High - Intermittent


(jag har bara en box för 8 kanaler)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011