Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Volvo 745 B230F Saab spridare
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7078
Sida 1 av 1

Författare:  Jonthengberg [ tor 14-02-13 23:08 ]
Inläggsrubrik:  Volvo 745 B230F Saab spridare

Hej!

Tänkte börja tanka E85 i min 745 GL från -92. Tänkte byta spridarna och funderar på röda Saab turbo spridare även kallade 431-spridarna. Dessa flödar 358cc ungefär, original flödar 210cc ungefär. Är dessa för stora eller klarar bilen att reglera lambdan ändå?

Undrar detta då jag har 4st fräscha liggande så konverteringen blir ju gratis :D Annars får man väl köpa 850 turbo-spridare.

Mvh Jonathan

Författare:  torbjorn [ fre 14-02-14 21:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 B230F Saab spridare

Det blir ungefär 70 % över originalspridarnas flöde och det är definitivt i överkant. Förresten, är flödet specat vid samma tryck för båda spridartyperna? Tänk på att flödet ändras med kvadratroten ur bränsletrycket, så om man jämför två olika spridartyper måste man räkna om flödena till samma tryck.

Om du har någon bränsletryckregulator från en äldre 240 eller 740 med LH 2.2 så reglerar den på ett lägre tryck - 2,5 bar istället för 3,0 som är det vanliga på Volvo med LH 2.4 . Det kan vara en möjlighet att få ner flödet genom Saabspridarna litegrann.

Författare:  Jonthengberg [ lör 14-02-15 13:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 B230F Saab spridare

Ja båda är specade vid 3 bar. Jag har Regina/Rex på min om det har någon betydelse. Men så det är bättre att hitta en btr på 2,5 bar? :-)

Författare:  torbjorn [ lör 14-02-15 18:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 B230F Saab spridare

Ja, om du vill göra ett försök med de spridare du har liggande så är nog det lämpligare.

Nu vet jag inte vad Regina har för egenskaper när det gäller område för lambdaregleringen och sånt, med lite tur kan det ju vara mer tillåtande än vad LH 2.4 är. Liknande system på Renault har så brett lambdareglerområde att vissa sådana bilar nästan har fullständiga FFV-egenskaper från fabrik.

Författare:  Jonthengberg [ lör 14-02-15 21:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 B230F Saab spridare

Har nu monterat dem, hade ca 5 liter bensin kvar i tanken innan jag bytte spridarna. Hällde i 5 liter E85, körde ner till tappen och hällde i 13 liter E85. Bilen går precis som vanligt så jag är nöjd! :)

Förresten, kommer bilen med dessa spridare dra mer bränsle jämfört mot om jag hade satt i 850 turbospridare med tanke på att dem är mindre?

Författare:  torbjorn [ lör 14-02-15 22:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 B230F Saab spridare

Det beror på hur adapteringen i Regina-systemet fungerar. Om det klarar att lambdareglera fullt ut och använder samma korrektion även då systemet inte går lambdareglerat (t ex vid kall motor eller fullgas) så spelar det ingen roll hur stora eller små spridarna är inom rimliga gränser

Även om bilen går bra och motorelektronikvarningslampan håller sig släckt så bör du kolla då och då att det inte dyker upp några felkoder. De är ju lätta att läsa av med testdosan längst bak till vänster i motorrummet.

Författare:  Jonthengberg [ lör 14-02-15 23:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 B230F Saab spridare

Okej tack!
Ska kolla upp avgasvärdena också.

Tack för all info!

Författare:  Jonthengberg [ ons 14-02-19 23:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 B230F Saab spridare

Kan nu säga att jag kikat upp avgasvärdena, alla värdena va godkända men inte bättre än så. Inget jag var förvånad över då det är en gammal bil.
Kan också meddela att bilen startar lika fort som på bensin nu på morgnarna utan motorvärmaren inkopplad och nu har vi runt 0:an här!

Författare:  enanders [ lör 14-03-08 19:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 B230F Saab spridare

Att bilen startar lätt beror nog på att spridarna ger mer bränsle vid start. Så fort motorn är varm så lambda reglerar den ju, med den verkar inte göra det vid kall motor. Alltså: skaffa större spridare, mer än 40%, så får man automatiskt bra kallstartegenskaper.
Eller?

Författare:  torbjorn [ lör 14-03-08 20:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 B230F Saab spridare

enanders skrev:
Att bilen startar lätt beror nog på att spridarna ger mer bränsle vid start. Så fort motorn är varm så lambda reglerar den ju, med den verkar inte göra det vid kall motor. Alltså: skaffa större spridare, mer än 40%, så får man automatiskt bra kallstartegenskaper.
Eller?


Ja, om det är ett riktigt gammaldags motorstyrsystem som inte är adaptivt (självlärande). Bland Bosch-system kan man nämna t ex LU-jetronic och LH 2.2 . Men lite modernare system som t ex LH 2.4 kommer ihåg lambdaregleringens korrektionsfaktorer och fortsätter korrigera blandningen på samma sätt även vid tillfällen då det inte går lambdareglerat (t ex vid kallstart, varmkörning eller fullgas).

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/