Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: sön 14-03-02 17:03 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Har en SAAB 9-3 2.0T SE, årsmodell -00, som går som ett flygplan redan nu när jag tankar 50/50, men jag tänkte att det ändå är dags för en riktig konvertering. Jag har planer på en Trionic-konvertering med information ffa från ecuproject.com. Steg ett nu antar jag är att försöka få tag på ett backupstyrdon från någon skrot. Jag känner mig osäker på vilken typ av styrdon det är som jag skall ha tag i. Kollar jag på bildelsbasen hittar jag T7.7, och det är väl det som gäller för min årsmodell? Kan jag köra på det med säkerhet eller bör jag ta loss handskfacket innan och dubbelkolla (för att sedan sätta tillbaka det)? Ju mer sådant arbete jag slipper göra, desto bättre, men jag vill ju inte köpa fel utrustning.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: sön 14-03-02 18:30 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Uppdatering: Känner mig väldigt säker på att det är T7 som gäller. Så nu blir det alltså att fara till en skrot (ingen idé att beställa har jag insett) eftersom jag behöver både en kontakt och ett backupstyrdon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: mån 14-03-03 14:31 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
matsuda skrev:
Uppdatering: Känner mig väldigt säker på att det är T7 som gäller. Så nu blir det alltså att fara till en skrot (ingen idé att beställa har jag insett) eftersom jag behöver både en kontakt och ett backupstyrdon.

Ta ett efter 00/01 så är du säker att du inte får en svartfoting...

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: tis 14-03-04 14:18 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Se nu till att slänga i en Biopower-mjukvara och inte enbart ett program för E85.

Och som JK Nilsson säger, försök ta en efter -00 för att undvika de beryktade "svartfötterna", men dessa boxar byttes på garantin ganska tidigt och jag har aldrig råkat ut för en sådan box trots att jag öppnat oräkneligt många boxar från 98-99 :)

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: mån 14-03-10 23:58 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Tack för tipsen!

Echonator: Finns det någon fördel med biopower-mjukvara mer än att jag kan köra bensin när jag behagar? Måste man inte byta tändmodul för detta också?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: tis 14-03-11 18:45 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
BioPower-mjukvaran kräver Tk3.7. Kolla på lappan på undersidan tändkasseten.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: tis 14-03-11 21:01 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
matsuda skrev:
Tack för tipsen!

Echonator: Finns det någon fördel med biopower-mjukvara mer än att jag kan köra bensin när jag behagar? Måste man inte byta tändmodul för detta också?



Som J K Nilsson säger så rekommenderas (läs kräver) Tändkassett version 3.7.

Fördelen är att du faktiskt kan blanda efter behag. Jag ser det som så att om man nu kan få full Biopower-funktion till samma pris som enbart E85 så måste väl valet vara givet....

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: tis 14-03-11 22:32 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ok. En annan sak jag tänker skulle kunna vara en fördel med biopower-SW är om man använder sig av en original-binär, så borde ju tändinställningen vara optimerad för E85. Har för mig att SAAB tog hänsyn till sådant.

Ska göra lite research den kommande helgen om jag hinner :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: tor 14-03-13 17:24 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
matsuda skrev:
Ok. En annan sak jag tänker skulle kunna vara en fördel med biopower-SW är om man använder sig av en original-binär, så borde ju tändinställningen vara optimerad för E85. Har för mig att SAAB tog hänsyn till sådant.

Ska göra lite research den kommande helgen om jag hinner :).



Yes man har en riktigt bra tändmapp för E85 faktiskt... Oavsett om man kör en standard-fil eller en lite mer påställd så är det ju bara se till att tändningen ligger optimalt

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: fre 14-03-14 17:37 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
För flashning är det CAN som gäller antar jag. (Det går väl inte med ELM327 över OBD-II vis något kul protokolll?).

För att sammanfatta behöver jag alltså se till att ha: CAN-USB adapter, TK 3.7, ett styrdon att leka med, kontakt till styrdon med seriell kontakt för CAN (utgår från Saab for dummies-tråden på ecuproject aka Saab.doc).

Vidare behöver jag en biopower-binär samt mjukvara för flashning. Har laddat ned det sistnämnda men biopowerbinär återstår...

Har jag missat någonting?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 09:34 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Är osäker på CAN-kontakt på T7-bilar.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 11:14 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag är väl rätt säker på att CAN fungerar, eftersom det står om det i guiden, men det du menar är att du är osäker på om det finns andra vägar (OBD-II/BDM etc)?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 14:17 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
En till fråga. Är ECU:er från 9-5 hårdvarumässigt kompatibla?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 14:26 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
matsuda skrev:
En till fråga. Är ECU:er från 9-5 hårdvarumässigt kompatibla?



Ja rent hårdvarumässigt är alla T7-boxar identiska. Det som skiljer mellan 9-3 och 9-5 är fästhålens placering i själva höljet, men det är ju bara byta skalet eller borra ett nytt hål....


Vad gäller CAN så går det ju att använda sig av en CAN-USB adapter, men det kan även vara idé att överväga att använda BDM-anslutning. Till detta krävs en USB-BDM för 450kr, lite stiftlist för någon tia och lite lödutrustning. Det "läskiga" med CAN är att om man väl låst boxen så måste man ändå in med BDM för att återställa minnet.


Jag kan ha en T7-box liggandes och kan även ordna en kabelhandske. Är väl samma handske till TWICE-boxen...kanske att man får byta plats på några stift.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 15:29 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
matsuda skrev:
Jag är väl rätt säker på att CAN fungerar, eftersom det står om det i guiden, men det du menar är att du är osäker på om det finns andra vägar (OBD-II/BDM etc)?

CAN-kontakten i Guiden bör endast finnas på 9-3 med T5.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011