Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

SAAB 9-3 2.0T SE
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7085
Sida 4 av 4

Författare:  matsuda [ tis 14-06-03 21:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: SAAB 9-3 2.0T SE

Läst ut felkoden nu: P1452. Har ingenting med knackningen att göra. Såg att flera evaporeringsparametrar inte stämde riktigt med min 9-3 (basmappen var ju från en 9-5:a). Tankvolym bl.a. var ju tokigt. Ska diffa filerna igen någon gång och se om jag kanske kan hitta några ev. förbättringar. Rätt jobbigt att flasha om nu dock för jag har satt tillbaka handsfacket :(.

Författare:  J.K Nilsson [ ons 14-06-04 22:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: SAAB 9-3 2.0T SE

På standardmotor tror jag hellre på att ligga så nära lambda ett och jaga lite tändning för att vinna effekt. Att pressa in sås för att uppnå det sjukt rika AFR som ger mest effekt på spriten så lär det nog behövas ett litet kralligare tändsystem och mycket luft för att kunna spola igenom den mängd avgaser som blir resultatet. Det känns som en avancerad vatteninsprutning, inte helt olikt den i jetmotorer. Kolla hellre i SID att mAir och mReq följer varandra innan du börjar lira med soppan.

Refuled 0 lit? har du ett program där man kan ställa E >N< S samt visar startskärm vid varje start?

J.K Nilsson

Författare:  matsuda [ lör 14-06-14 08:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: SAAB 9-3 2.0T SE

J.K Nilsson skrev:
På standardmotor tror jag hellre på att ligga så nära lambda ett och jaga lite tändning för att vinna effekt. Att pressa in sås för att uppnå det sjukt rika AFR som ger mest effekt på spriten så lär det nog behövas ett litet kralligare tändsystem och mycket luft för att kunna spola igenom den mängd avgaser som blir resultatet. Det känns som en avancerad vatteninsprutning, inte helt olikt den i jetmotorer. Kolla hellre i SID att mAir och mReq följer varandra innan du börjar lira med soppan.
Så tändningen är inte inställd för att ge maximalt moment, utan snarare avgaskrav e.d.? Tänkte att SAAB annars har fixat sånt åt mig :).

J.K Nilsson skrev:
Refuled 0 lit? har du ett program där man kan ställa E >N< S samt visar startskärm vid varje start?
Hängde inte med på det sista så antagligen inte. Det enda jag gjort är att jag släppt lös diagnostiken i SID som jag kommer åt med +-.

In other news, min felkod är släckt nu :D. Ska dra åt så att det tätar ordentligt vid tanklocket nästa gång :oops:.

Författare:  matsuda [ tis 14-06-17 20:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: SAAB 9-3 2.0T SE

"Refueled 0 lit (GAS)" idag, trots full tank av E85. Kan alltså vara någonting tokigt med mjukaran och/eller en bensinbonus från ST1 som inte haft en korrekt blandning. Under second adapt visades A=51 % har jag för mig. Har tidigare varit högre, typ 61 %.

Författare:  matsuda [ tis 14-06-24 17:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: SAAB 9-3 2.0T SE

A=54 % den här gången och fortfarande "0 lit", men den här gången var det iaf E85. Jag kanske drabbades av bensin som så många andra: viewtopic.php?f=10&t=7160

Sida 4 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/