Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 17-12-16 21:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mazda 323 1.8
InläggPostat: tis 14-04-22 20:06 
Offline

Blev medlem: tis 14-04-22 19:54
Inlägg: 2
Hallå!

Ska prova E85-konvertera Mazdan på vinst eller förlust.
Jag läste på lite och förstod att de skulle gå utmärkt med en BTR, vilken jag inhandlat. Sedan tänkte jag att det inte borde vara något problem att montera den... Det var det dock... :?

Vilken slang/ar ska jag koppla in BTR:en?

Bifogar lite bilder på hur det ser ut i motorutrymmet:
https://dyp.im/jCLN14KdLs
https://dyp.im/8tyEmHLCdT

Tacksam för guidning av inkoppling, så det blir rätt! :)

Hälsningar
Simon


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mazda 323 1.8
InläggPostat: tis 14-04-22 20:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4479
Ort: Sundsvall
Koppla in den på returledningen från original-BTR, dvs gummislangen som är märkt 1X47 på två ställen.

Men det är sällsynt att man konverterar med BTR nuförtiden, det brukar bli en ganska opålitlig lösning som kräver ständigt efterjusterande och annat pyssel. Oftast är det enklare att få ett billigt piggybacksystem (t ex Flexitune eller Bioadapter) att fungera bra.

Vilken årsmodell är det? Kan du få ut någon signal eller mätvärde som talar om hur mycket lambdaregleringen behöver korrigera? På "moderna" bilar med OBD-II (de flesta japanska och amerikanska bilar från 1996 och framåt, europeiska från ca 2000 och framåt) kan man läsa av något som kallas Long Term Fuel Trim, LTFT. Har bilen ett sådant diagnossystem kan man med hjälp av en handterminal (eller lämplig kabel + dator eller smartphone) hålla koll på det värdet under en tids körning på bensin i okonverterat skick, och sedan justera BTR så man får samma värde vid samma körförhållanden på E85. Äldre bilar utan OBD-II har ofta någon slags testuttag där det t ex kan finnas en analog signal man kan mäta på för att avgöra samma sak.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mazda 323 1.8
InläggPostat: tis 14-04-22 20:34 
Offline

Blev medlem: tis 14-04-22 19:54
Inlägg: 2
Årsmodellen är 1992, så lär inte sitta någon OBD-II port.

Hur letar jag efter den analoga porten? Vore ju kanon om det fanns en sådan!

Ska kolla efter returslangen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mazda 323 1.8
InläggPostat: ons 14-04-23 17:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4479
Ort: Sundsvall
Man får nog kolla i verkstadshandböcker för att se om det finns något testuttag och vad det kan tänkas finnas för signaler i det. Det är inte säkert att en Haynes gördetsjälvhandbok säger så mycket utan man får nog försöka snoka upp biltillverkarens egna handböcker eller någon sammanställning av typ Autodata eller Alldata.

Det vanliga är att uttaget finns någonstans i motorrummet men jag vet inte var Mazda brukar ha det. Hos Toyota sitter det någonstans vid vänster fjäderben, Opel brukar ha det längst bak till höger i motorrummet där insprutningskabelstammen kommer ut genom torpedväggen, VW och Citroën har bara en lös flatstiftshylsa som hänger ut ur en kabelstam någonstans, på Ford brukar det sitta vid batteriet, Saab har det ofta under höger framstol osv osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mazda 323 1.8
InläggPostat: ons 14-04-30 17:16 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 655
Ort: Skärplinge
Finns förmodligen precis som egna Mazda MX5 -91(Miata) ett enkelt diagnostik uttag sittandes någonstans i motorrummet och på Mazda sitter dessa ofta som sagt vid vänster fjäderben.
Annars visst fungerar även fortfarande en enkel bränsletrycksregulator och körde för egen del nämnda Miata några hundra mil med btr och runt 1 bars ökat bränsletryck för full lambdareglering osv.

Anslutning av regulatorn görs att man lossar befintlig returslang från motorns egna btr, den lila runda "burken" till vänster i bild på denna länk ( https://dumpyourphoto.com/photo/8tyEmHLCdT ) som man med dess returslang sedan ansluter till den externa btr:ens utgång undertill (som går till tanken), denna bör lämpligen skarvas för bra placering av btr i motorrummet.

Sedan ansluter man en ny slang från motorns egna btr till den externa btr:ens sidoingång, så är den inkopplad och tar då över originalets funktion då man höjer bränsletrycket. Till dess vacuum anslutning kan man endera bara flytta över den från den vanliga btr eller så sätter man en T-koppling till denna så blir det enklare om man av någon anledning vill sänka bränsletrycket och köra mest på bensin.

http://www.etanol.nu/ombygg-insprutare.php

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011