Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Megasquirt
InläggPostat: tor 14-04-24 08:16 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Hej
Har en audi 5a som nu går på E85. Har gjort tillräckliga justeringar för att den ska fungera riktigt bra under normala omständigheter. Men, kallstarter är ju uppenbarligen problematiska. ÄR det så att det behövs extra mycket bränsle vid starten , mer än att bara justera hela mappningen med parameternm "req fuel" ? Ska jag lägga till mycket soppa vid start o kall motor, eller är det garaget som gäller?
Bilen är tänkt som enbart sommarbil, så problemet är övergående...

/Lars


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: tor 14-04-24 09:44 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
det verkar som att det är bensindelen i E85 som motorn startas på, etanolen "aktiveras" succesivt när motorn blir varmare.
så antingen fläskar man på E85 eller så hittar man på ngn förvärmning, som det skrivits spaltkilometer här...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: tor 14-04-24 16:50 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag blev skrämd av en jobbarkompis att mina bränsleledningar kanske inte pallar med etanolen. Har ju det mesta nytt, Malpassi regulator, bränsleledningar ala racing, moderna spridare (Kina?). Men lite gammalt sitter ju kvar, en ledning borta vid pumpen o en på returen i motorrummet. Kanhända backar jag tillbaka till 50/50...
Förresten, samma kompis berättade att man inte ska ha passagerare i bilen vid etanoltankning, intressant.
/Lars

ps: behöver jag vara orolig för gamla slangar i en audi från -87? Behövs nån oljetillsats för bränslepumpen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: tor 14-04-24 17:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är väl överhuvudtaget sällsynt att original-bränsleslangarna finns kvar idag i en tysk 80-talsbil? Om de är av den typen som har tygomspinning utanpå gummit så bör du nog byta dem per omgående vad du än ska köra på för bränsle. Oftast är gummit så poröst och söndervittrat att det enda som hindrar slangen från att läcka som ett såll är ett lager av hartsavlagringar från gammal bensin på insidan. Och tygomspinningen gör att man inte ser hur dålig slangen egentligen är.

Malpassi och liknande eftermarknadstryckregulatorer brukar vara notoriskt opålitliga. Vissa typer har membran av dålig kvalitet, på andra måste man dra åt skruvarna som håller ihop huset regelbundet för att den inte ska börja läcka, osv osv. Det är betydligt säkrare att använda en gammal originalregulator från vilken bil 70-, 80- eller 90-talsbil som helst med multipointinsprutning, om man bara hittar en som reglerar på önskat tryck.
Om man absolut ska använda en Malpassiregulator så ska man montera den med vakuumslangen nedåt och fall på vakuumslangen hela vägen från regulatorn till motorns insugningsrör, så att det inte kan samla sig kondensvatten i vakuumkammaren. Regulatorfjädern saknar nämligen rostskydd helt och hållet och skadas snabbt av rost om den utsätts för fukt. "Originalregulatorer" brukar ha fjäder av rostfritt.

Det finns ingen anledning att försöka hälla i någonting i bränslet för att smörja bränslepumpen, däremot bör du hålla ett öga på att inte sugsilen i tanken eller bränslefiltret blir igensatt efter några veckors eller månaders körning på E85, det kan förekomma att hartsavlagringar släpper med tiden och sedan sätter igen något filter. Denna risk är större på bilar med plåttank än med plasttank, och den är större om bilen någon gång i historien har stått länge med gammal bensin i tanken än om den alltid har varit i trafik och fått omsättning på bränslet. Det kan vara lämpligt att koppla in en amperemeter till bränslepumpen och övervaka dess strömförbrukning under de första månaderna efter konvertering. Om bilen har dubbla pumpar (förpump i tanken + huvudpump utanför) så bör båda övervakas var för sig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: tor 14-04-24 19:27 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Som jag minns det är det metallomspunna slangar som sitter i motorrummet, o de tror jag är från när bilen byggdes. Jag kör på somrarna en Borgward Isabella, o när jag var mer både ung o intresserad så byttes slangen mellan pumpen och förgasaren till nåt som då var nytt (den var vävomspunnen, den som monterades). Men det började läcka efter ett par säsonger. Jag monterade då helt sonika tillbaka originalslangen (metallomspunnen med nån form av gummislang) o den sitter där än, idag en 56 år gammal bränsleledning. Det verkar som att om de inte får torka ur så kan de användas i evighet, alltså inte sluta använda den o lägga den på hyllan, få då blir gummit hårt som plast..... OK, jag vet, lite off topic,....

Tråkigt att höra, detta om Malpassi...


/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: fre 14-04-25 10:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Citat:
Förresten, samma kompis berättade att man inte ska ha passagerare i bilen vid etanoltankning, intressant.

Vad skulle anledning till det vara?! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: fre 14-04-25 12:37 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Han har tidigare jobbat på Volvo personvagnar, så man får anta att det ligger nåt i det han sa,. Jo, att om man tankar bensin, så blir blandningsförhållandet i tanken alltför fett, för fet blandning för att det ska kunna bli nåt allvarligt med en gnista vid tankhålet, möjligen en brand.
Med etanol är det annorlunda, där r tydligen förhållandena i tanken såna,att det kan leda till en kraftig smäll om man får en gnista vid tankningshålet.
Kan detta vara orsaken till att det inte går att spärra E85-pumphandtagen, man måste stå o hålla i dom hela tiden?

Det står i instruktionsboken till bilar som säljs som multifuel, att man ska ha kupén tom när man tankar E85, sa han, min jobbarkompis.

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: fre 14-04-25 13:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Utan att ha världens bästa minne så vill jag minnas att det där av en "teoretisk farhåga" som kom att avfärdas när man gjorde lite praktiska tester. Kanske nån annan minns hur det låg till?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: fre 14-04-25 14:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Det hade väl med att daggpunkten och flampunkten hamnade i ett sådant läge att man fick en explosions-oprimal blandning av luft och ångor i tanken som potentiellt kunde explodera.
Med vanlig bensin i tanken avdunstade bensinen så mycket att det trängde undan luften så att man inte kunde få explosiv blandning i tanken. Inte ens vid -40°C. Men eftersom etanol inte är lika flyktig som bensinen så finns det ett område någonstans mellan -15° och -40°C (minns inte exakt var) då etanol-ångorna kunde antändas av gnistbildning.
Räddningstjänsten gick ut och larmade om detta, men efter praktiska tester insåg man att riskerna var kraftigt överdrivna. Var det inte i samband med detta man bestämde att det inte fick finnas spärrar på pump-handtagen till etanol?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: fre 14-04-25 14:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jo, jag minns lite mer om detta men dock inte allt. Vi skrev en hel del om det här på forumet, men det tycks ha försvunnit. Dessvärre fanns länkar etc. etc. om det där också.
Så här minns jag: Räddningsverket hade allvarliga farhågor om att brand skulle kunna uppstå av statisk elektricitet när man tankar. Etanol är svagt elelektriskt ledande. Bensin är inte det. Räddningsverket gav i uppdrag till Provningsanstalten i Borås att utreda och dokumentera det hela. Man byggde upp en simulerad bränsletank och satte någon sorts gnistbildare. Sedan började man tanka.
Vad hände? Inget alls!
Etanolen tände inte eld som man hade tänkt sig. Det var inte bara en tillfällighet. Man fick göra upprepade försök men det blev samma resultat. Kanske lyckades man till slut genom att ändra på tändanordningen, men då motsvarade den inte verkligheten. När det till slut brann, så vill jag minnas att det brann i påfyllningsröret enbart. Inte i tanken som man hade förutspått. Etanol innehåller ju syre så man menade att det kunde brinna i en sluten behållare, ungefär.
Räddningsverkets representant fick gå ut i media, bl.a Sveriges Radio och erkänna att dom hade haft fel i sina teorier. Etanol var inte så brandfarligt som det hade förutsagts. Och man skall inte glömma att bensin är mer eldfängt än etanol.
Men vid denna tiden hade alla pumpmunstycken blivit modifierade så att spärren var borttagen och är så fortfarande. Här på forumet visades några tips med snusdosor och annat i pumpmunstyckena. Jag sätter tanklocket i handtaget när jag tankar. Vintertid kan ju handtaget vara otrevligt kallt annars.

Jag tror att om man googlar på detta med just dom här försöken, så hittar man säkert antingen originalrapporten eller andra rapporter med hänvisning till den aktuella.
Vid den här tiden runt 2006 varnade även Bilprovningen mot att köra på E85. Bilen kunde "gå till väders" sa man ungefär. Detta stog på en broschyr som var bipackad när man fick skriftlig kallelse för besiktning. Men den skriften försvann efter ett par år. Detta hängde lite ihop med det här med gamla bränsleslangar och den effekten som Torbjörn har beskrivit. Det hände någon tragisk olycka där en etanolkonverterad bil började brinna efter en kollision. Men hade det varit bensin i motsvarande gamla och spruckna bränsleslangar vid det tillfället så hade risken varit minst lika stor. Dom slangarna hade också spruckit.
Moderna slangar är testade och håller en godkänd kvalitet så man kan lugnt sätta i sådana slangar. Dom finns på dom flesta försäljningsställen så det är inget problem med att köpa sådana. Dock finns det ett fabrikat som man inte skall befatta sig med. ILO heter dom. Både Biltema och Jula säljer den slangen. Den spricker garanterat efter ett år eller två. Så välj en annan butik och fabrikat när du köper bränsleslang.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: fre 14-04-25 17:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De dåliga ILO-slangarna har även förekommit på Mekonomen. De är borta från Biltemas sortiment nu men jag vet inte om de slangar som de säljer idag är bättre, de har misslyckats med sina slanginköp redan före ILO-tiden.
Mitt råd när det gäller bränsleslangar är att hålla sig till slangar av välkända märken - Trelleborg, BF Goodrich, Semperit och andra "riktiga" gummitillverkare, oavsett om det är en mack, biltillbehörsfirma eller industrigummifirma som säljer dem. Se också till att du får en slang som verkligen är avsedd som bränsleslang och inte bara första bästa armerade gummislang med rätt dimensioner. Det finns ju slangar som är avsedda för andra medier (t ex hetvatten) som inte alls tål bensin och andra kolväten.

Bränsleslangar som saknar tillverkarlogga kan man nästan utgå från är dåliga. Det gäller t ex de gröna slangar märkta "BLYFRI/BLYAD BENSIN" som var vanliga hos biltillbehörsfirmor på 90-talet. De var av mycket ojämn kvalitet, en del svällde upp och blev mjuka och svampiga, andra blev stenhårda, på en del sprack yttergummit sönder längs med den vita längsgående randen (som på ILO).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: fre 14-04-25 17:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här finns t.o.m fotobevis på ILO-slangens sprickor: http://www.nbmarine.se/ Gå in på A-Fordsidor och Dagbok. Välj maj - november 2009 och skrolla neråt lite i texten. (Det finns inga direktlänkar på denna sidan) Läs gärna lite mer på sidan för att få ett helhetsgrepp. Slangen är alltså inte jämnårig med bilen i övrigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: lör 14-05-03 08:45 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Tycker ni inte att mina origianlslangar till Isabellan är intressanta. Sitter där under huven, tillverkade nån gång 1957 - 1960. Jag förstår iof om slutsatsen blir att jag är lite väl mycket åt det tokiga hållet....

Jag plockade ur fjädern ur en extra Malpassi-regulator jag har, och nej, den fjädern är inte av rosttrögt stål. nu söker jag efter en BTR från en turbobil som kan hänga med upp till 1,5 bars övertryck. Några förslag? Från nån Saab kanske?

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Megasquirt
InläggPostat: sön 14-05-04 19:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
lekman skrev:
Tycker ni inte att mina origianlslangar till Isabellan är intressanta. Sitter där under huven, tillverkade nån gång 1957 - 1960. Jag förstår iof om slutsatsen blir att jag är lite väl mycket åt det tokiga hållet....

Jag plockade ur fjädern ur en extra Malpassi-regulator jag har, och nej, den fjädern är inte av rosttrögt stål. nu söker jag efter en BTR från en turbobil som kan hänga med upp till 1,5 bars övertryck. Några förslag? Från nån Saab kanske?

/Lars


Det finns en del exempel på gammalt gummi som verkar hålla hur länge som helst, frågan är om man var medveten om kvalitetsskillnaderna då det begav sig eller om det bara var slumpen som gjorde att någon kemist fick fram en gummikvalitet som höll ovanligt bra.
Somliga gummiisolerade elledningar från så långt tillbaks som 1930-talet är fortfarande i utmärkt skick, även om de allra flesta har torkat och spruckit sönder för länge sedan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011