Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 14-05-06 14:31 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Jag har börjat fundera på att byta bil. Just nu lutar det åt någon av dessa:

BMW 5-serien, femte generationen 2003-2010, E60/E61

Subaru Legacy eller Outback, fjärde generationen, 2003-2009

Någon som har erfarenhet av eller kunskap om etanolkonvertering av någon av ovanstående? Om jag även kan köra på ren bensin efter konvertering är ett plus men inget måste. För 5-serien är vad jag kan förstå minsta motorn, 520i, fyrcylindrig och de större sexcylindriga, så den mindre kanske är enklare att konvertera?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-06 19:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Vad det gäller BMW så hittar du några uppgifter här: http://www.etanolbil.eu/ Detta är en länk som du kommer åt från forumets startsida och i rullgardinsmenyerna under Länkar. Där kanske du kan få ut något användbart?
När det gäller Subaru så finns det ju en "rykande aktuell" tråd här intill. viewtopic.php?f=10&t=6930
Tråden är ju rejält lång också så den borde väl innehålla en hel del nyttiga uppgifter när det gäller Subaru.

Min reflektion, men jag är ingen expert, så det blir mest ett allmänt tyckande. Hursomhelst, om du tror att du i några tillfällen har behov av att köra på bensin i "nödlägen" så är i alla fall min åsikt att du bör välja en Piggyback som konverteringsmetod. Flera av dom modeller som finns har ju en strömomkopplare där du lätt väljer vilken typ av bränsle som är aktuellt. Jag har bara sett dom här i beskrivning och någon på bild, men jag föreställer mig att dom är direktpåverkade med omkopplaren. Alltså ingen fördröjningstid eller elektronisk omställning. I dom tre andra konverteringsmetoderna (se startsidan) så kan det krävas skruvande eller andra omställningar om man av någon anledning behöver byta bränsle.

Bara som en beskrivning över hur lätt du har det om du väljer en Piggyback med omkopplare som konverteringsmetod, så kan vi jämföra med min fabriks- FFV-bil, en Volvo V70 2.0F -08. Alltid på E85! Om jag byter bränsle så måste jag låta motorn "adaptera". Det innebär att jag måste köra bilen i ca en kvart i lugn landsvägsfart, 60 - 70 - 80 - 90 km/tim. Detta för att styrdatorn skall ställa om sig för det nya bränslets egenskaper. Och jag får inte avbryta den processen. Då måste jag börja om från början.
Väljer du en Piggyback med omkopplare så sköter du det med en knapptryckning.
Nu har jag hittills inte tankat någon bensin på dom fyra år som jag har haft bilen och jag avser inte att göra det heller.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-06 21:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
För bekvämlighet och lyx = BMW
För väghållning och framkomlighet = Subaru

Kort och enkelt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-06 21:45 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Ja, jag vill ha bra motorvägskomfort vilket talar för BMW men fyrhjulsdrift och japansk driftsäkerhet talar för Subaru.

Piggybacksystem är smidigt men är också beroende på att originalspridarna inte är för klena, vilket jag inte vet vad gäller dessa bilar. Jag har inte lyckats hitta någon bra och heltäckande information vad gäller bilar, motortyper och etanolkonvertering, men det kanske finns någonstans? Man tycker att åtminstone tillverkarna av piggybacksystem borde vara intresserade av att publicera sån information.

Jag har nu en Avensis -00 som jag konverterade mha Flexitune AutoX4 för ca 5000 mil sedan som funkat fint men står nu i vägskälet att investera några tusen för att åtgärda vindruta och AC eller att byta bil och det lutar åt det senare. Jag har aldrig saknat möjlighet att tanka bensin hittills. Enda tillfället jag kan tänka mig är om man skulle vilja bilsemestra nånstans där etanol inte är tillgängligt, men det kanske finns i hela Europa nu för tiden?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-06 22:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det finns en lista, som jag dessvärre inte hittar just nu. Den finns i flera trådar här på forumet. Den innehåller flera tusen olika spridare med uppgifter på flöde etc. etc. Men det finns inget "korsregister", så det står bara data för spridaren och sedan kommer uppgift på i vilken bil spridaren sitter. I sämsta fall, bara bilfabrikatet. Dock inte några detaljerade uppgifter om motormodell etc. etc. Det kan ju vara olika med årgångar eller motorvarianter.

En ny sökning och jag hittade listan: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Kolla om du får ut något användbart av den.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-06 23:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
anderso skrev:
Piggybacksystem är smidigt men är också beroende på att originalspridarna inte är för klena, vilket jag inte vet vad gäller dessa bilar.

Försök att ta reda på motoreffekt samt artikelnummer på spridarna (slå på registreringsnummer på MECA, Mekonomen eller liknande) så kan du jämföra bränsleflöde i förhållande till motoreffekt. I vissa spridar-listor (som nyfiken nämnde ovan) så finns det även effekt-angivelse kopplad till spridarens flöde.

Jag mätte upp duty-cycle på min Peugeot under max effektuttag, och jämförde den med andra spridare med olika flöden, så det borde gå att bilda sig en uppfattning om hur mycket som behövs, och hur stora marginalerna är.

Vi vet ju sedan tidigare att etanolen behöver betydligt mindre (eller ingen alls) fullgas-anrikning, vilket innebär att även om preliminära uppskattningar säger att spridarna bottnar ur, så kommer mängden E85-bränsle att vara tillräckligt. Min Peugeot var sådan; spridarna bottnade ur runt 4,5- 5000rpm, men den gick lika bra för det. Dessutom arbetar motorn bara under dessa belastningar under korta perioder (vid hårda accelerationer) så risken för överhettning av ventiler är liten.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-20 20:03 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Hej igen, efter lite letande och provande har jag snöat in på BMW. Om man kollar på de bensinmotorer som finns att välja på i femte generationens 5-serie, även kallad E60/E61 så är det följande:

M54
N52
N53

De första årsmodellerna har M54, som ersattes av N52, som ersattes av N53. M54 är törstig, N52 är mindre törstig och N53 har riktigt låg förbrukning i förhållande till effekt. Det talar ju för N53 om man som jag är intresserad av låg förbrukning.

Jag frågade Flexitune om kompatibilitet och fick svaret:

"Det enkla svaret är, eftersom jag inte har modellspcecifik information, att insprutningen måste vara av traditionell typ. Dvs insprutare baserad på spole. De flesta icke högtryckssystem är sådana.

Så om bilen har ett högtryckssystem så är det ej kompatibelt med Flexitune."

N53 har vad jag kan förstå ett högtryckssystem. Från wikipedia:

"Compared with its N52 predecessor which was port-injected, the N53 uses direct injection (consisting of Piëzo-electric injectors directly in the cylinder) with a stratified lean mixture operation."

Så jag antar att N53 inte funkar med piggybacksystem, sen är frågan om den funkar vid byte av spridare, men i och med att den inte verkar ha traditionella spridare så kanske det är risk för att det inte heller funkar. Sen verkar det som att ett vanligt problem med N53-motorer att just högtryckspump och spridare måste bytas ofta, och att vissa exemplar går bättre på bensin med 98 oktan än 95 oktan. Så N53 känns som något man ska undvika om man ska mecka med insprutningen.

Så då är det kanske N52 jag ska titta på som vad jag kan förstå har det man kallar traditionell insprutning. 2,5 liters versionen av N52 heter N52B25 och finns i tre versioner specade för 174, 200 och 218 hästkrafter. Just nu lutar det åt att försöka hitta en 523i, som har den motorn i det minsta effektutförandet.

Jag hittar ingen info om den i de tabeller som länkas ovan, det kanske är så att få är intresserade av att mecka med så pass nya och dyra bilar? Ju nyare motorer desto mer avancerad styrelektronik och fler sensorer och annat som kan ställa till det antar jag också, man kanske ska undvika etanol i nyare bilar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-20 21:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
anderso skrev:
N53 har vad jag kan förstå ett högtryckssystem. Från wikipedia:

"Compared with its N52 predecessor which was port-injected, the N53 uses direct injection (consisting of Piëzo-electric injectors directly in the cylinder) with a stratified lean mixture operation."


Jag tycker det låter precis som Mitsubishis och Volvos (läs Mitsubishis) GDI motorer. Samma typ av arbetssätt men BMW har valt att smyga med teknologin för att inte bli smittade av Mitsubishis lite skamfilade rykte.
GDI-motorerna borde däremot gå riktigt fint på etanol (utan att sota igen) om man bara kan få upp bränslemängden.

Citat:

Så jag antar att N53 inte funkar med piggybacksystem,

Jag tyckte jag läste ganska nyligen om något av piggyback-systemen om att de skulle klara högtryckssystemen.

Citat:

...och att vissa exemplar går bättre på bensin med 98 oktan än 95 oktan.

Så mycket bättre för etanol då, eftersom E85 ligger en bit över 100 oktan. 8)

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-05-24 16:59 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Dr. Mabuse skrev:
Jag tycker det låter precis som Mitsubishis och Volvos (läs Mitsubishis) GDI motorer. Samma typ av arbetssätt men BMW har valt att smyga med teknologin för att inte bli smittade av Mitsubishis lite skamfilade rykte.
GDI-motorerna borde däremot gå riktigt fint på etanol (utan att sota igen) om man bara kan få upp bränslemängden.


Finns det någon på det här forumet som faktiskt har konverterat en GDI-motor och vet att det fungerar bra? Om inte så håller jag mig nog till N52-motorn, som inte har direktinsprutning.

Dr. Mabuse skrev:
Jag tyckte jag läste ganska nyligen om något av piggyback-systemen om att de skulle klara högtryckssystemen.


Vet du vilket det kan ha varit? Eller har du tips om vilka jag kan kolla upp?

Dr. Mabuse skrev:
Quote:

...och att vissa exemplar går bättre på bensin med 98 oktan än 95 oktan.

Så mycket bättre för etanol då, eftersom E85 ligger en bit över 100 oktan.


Ja, så kan man tänka, om man nu nödvändigtvis ska vara optimist :-) Jag tänkte att om motorn har problem med det bränsle den är designad för så känns det lite tveksamt om den går bra på ett alternativt bränsle.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-05-24 19:56 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Bioadapter jobbar på en piggybackbox för direktinsprutningsmotorer, men jag vet inte när den är klar att släppas till försäljning. Jag har ett provex av en sådan (för att hjälpa med testanden), men jag har inte lyckats få tag på rätt kopplingar, så den är inte monterad. Han har också åtminstone tidigare funnits med här på forumet också - kanske någon annan vet vem jag menar.
Jag har själv en VAG TSI-motor, och det här är den enda boxen jag känner till som ska fungera med direktinsprutningsmotorer.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-29 19:57 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Tack för info! Det verkar alltså som att det inte finns något piggybacksystem idag som funkar med direktinsprutning. Jag skickade en fråga till Bioadapter om vad status är men har inte fått svar. Hur är det med byte av spridare, skulle det funka?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-29 20:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det går inte att byta till annan typ av spridare i en bil med direktinsprutning, en "normal" spridare är ju gjord för att spruta in bränslet i insugningsröret, inte direkt in i förbränningsrummet.

Pga oroligheterna i Ukraina, och i synnerhet i Donetsk där Bioadapter håller till, så kan jag nog tänka mig att de just nu har allvarligare problem att ta hand om än att svara omgående på kundförfrågningar. Så man får nog ge sig till tåls ett tag. Jag beställde därifrån i mitten av april och det var inga större problem, det enda var att paketet enligt godssökningen blev liggande nästan en vecka på en postterminal i Donetsk innan det gick vidare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-29 21:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Mannen bakom Bioadapter kallar sig obormot här på forumet. Han har en vederhäftig utstrålning och ett vänligt bemötande. Han har även lagt in ett antal filmer på YouTube där han bl.a visar i experiment hur lite etanol sotar vid förbränning. Lite sevärt för den som vill veta.
Men vi instämmer med Torbjörn, att Donetsk är nog inte den trevligaste platsen att befinna sig på just nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-05-31 23:41 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Jag fick precis svar från Bioadapter att modellen för direktinsprutade VAG-motorer är under sluttestning och när det är färdigt kommer han att börja kolla på andra motorer.

Det finns några trimningsfirmor som erbjuder konvertering av BMWs N54 och N55-motorer som är direktinsprutade turbomotorer men inte N53. Den är nog inte lika intressant för prestandafolket då den inte har turbo gissar jag.

Det skulle nog vara ide att uppdatera http://etanol.nu/ombygg-insprutare.php med information om direktinsprutning.

Jag håller mig till N52 som har traditionell insprutning och därför borde fungera bra med traditionella piggybacksystem. Jag ska försöka rapportera om hur det går, men det kan dröja för jag kanske väntar till hösten med bilbyte och jag kommer att köra på bensin till att börja med.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-13 22:23 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Då var bilköpet avklarat, det blev en BMW 530xi med 22 000 mil, årsmodell 2007, precis innan den direktinsprutade motorn kom. Det är en 3 liters rak 6:a med 256 hk utan turbo. Jag avvaktar med konvertering tills jag hunnit köra den ett tag, men jag ska rapportera om hur det går när det blir dags.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011