Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 14-05-09 09:27 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Hej!

Har köpt mig ett hus och som sig bör även en stor kombi med drag (Opel Omega -00).
Självklart ska besten bli alkoholist! Frågan är nu om någon har slängt ner en Flexitune AutoX4 i en Omega som vill dela med sig av sina kunskaper. I princip hela kabelhärvan till motorn går in i en plastlåda på förarsidan i motorrummet.
Det borde ju lämpligtvis gå att få ner en AutoX4 i lådan, samt bara använda sig av sladdarna däri för att få en så fin och simpel installation som möjligt.

Är det någon som sitter på information om E85-konvertering av Omega B med Y22XE (2.2L 4cyl)?

Mvh


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-05-09 14:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Hej,
Jag hade(eller har men använder inte) en tidig Omega B med 2.0-motorn i som jag konverterade med Flexitune. Jag hade dock inte AutoX4:an men gjorde som du tänker dig det, dvs smällde in den i plastlådan. Den gick sen fin-fint på E85 tills den blev "tvåtaktare", troligen pga kassa ventiltätningar. De brukar tydligen kunna lossna på den motorn.


Senast redigerad av Baggis fre 14-05-09 15:05, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-05-09 14:50 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Tråkigt med 2-takten... Men allt finns alltså i lådan? Strömmatning till boxen, sladdar till alla spridare etc?

Hade du nåt schema du gick efter för att hitta rätt sladdar, eller mätte du dig fram till rätt sladd?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-05-09 15:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Det är faktiskt ändå så pass många år sedan att jag inte har detaljerna kvar i skallen längre, hehe. Men jag vill minnas att allting var inne i lådan = inget syntes på utsidan. Jag har också för mig att jag fick tag på en beskrivning av ECU-kontakten som gjorde att jag enklare kunde hitta vilka tåtar det var. Jag kan slå en koll i helgen och se om jag kan fräscha upp minnet :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-05-10 21:26 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Det vore otroligt snällt! Annars blir det nog till att köpa en Bioadapter, men jag vill helst ha allt inuti lådan.
Installationen blir så otroligt mycket sexigare förutom det faktum att man inte behöver röra en enda brytare eller bry sig om kallstarter om vintrarna när Flexitunen är rätt inställd :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-05-11 10:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Hej igen,

Jag kikade i ecu-lådan och det var som jag mindes att jag hade kopplat in mig på kablaget där och således klämt in allt där.

Det här är ett foto av lådan som den ser ut med borttagen FT:

>Låda<

För att hitta vilka kablar jag skulle använda så hade jag detta till hjälp:

>ECU-kontakt<

Frågan är då om det ser likadant ut på din 2.2:a?

Du är förresten inte intresserad av att köpa 17-tums aluminiumfälgar som ser ut så här:

>Fälgar<

Har också SolarPlexius med ett bromsljus till de bakre rutorna ifall det är intressant, hehe.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-05-19 12:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Kom du av dig med detta "LudenLus", hehe?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-07-01 08:35 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Nejdå, jag hamnade mitt uppe i en husrenovering istället ;)
Får återuppta detta under semestern tänkte jag.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011