Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vw t4 2,5 l 1999.
InläggPostat: fre 14-06-13 00:30 
Offline

Blev medlem: tor 14-06-12 23:53
Inlägg: 1
Hej. Har försökt leta men ej hittat hjälp.

Skulle vilja köra min buss på e85 och vill då veta hur jag lättast gör detta säkert.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vw t4 2,5 l 1999.
InläggPostat: fre 14-06-13 06:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man behöver nog inte bry sig om något specifikt för att det är just en VW T4 utan samma saker gäller som för de flesta bilar av ungefär samma generation.

Om du vill slippa prova dig fram så är den enklaste lösningen att köpa ett piggybacksystem (t ex Flexitune eller Bioadapter) och montera det. Precis som du säkert har sett i många tidigare trådar här så bör du vara beredd på att avlagringar kan lossna ur tank och bränsleledningar efter en tids körning på E85 så det kan behövas ett extra bränslefilterbyte efter några veckor eller månader.

En annan möjlighet är att många VW från 90-talet har ganska väl tilltaget lambdareglerområde och i vissa fall kan klara körning på ren E85 utan konvertering. Om du vill prova att utnyttja den möjligheten så bör du hålla koll på vad motorstyrsystemet har för sig med hjälp av t ex VAG-COM, och öka på E85-inblandningen i bränslet gradvis. Tyvärr har svensksålda VW från 90-talet som regel ingen motorelektronikvarningslampa, den monterades bara på bilar för de marknader där den var ett myndighetskrav, så man har ingen aning om systemet får för sig att sätta några felkoder. Styrsystemet är dock förberett med en utgång för varningslampa och det finns plats för lampan i instrumentblocket, så det är lätt gjort att studera i elschema hur lampan ska vara inkopplad och montera en själv.

Och en tredje möjlighet är att vissa VW, det gäller dock framför allt något nyare bilar än din T4, har möjlighet till ganska enkel omprogrammering av motorstyrsystemet med t ex ett program som heter Lemmiwinks, då kan man själv ändra i tabeller för tändförställning, bränslemängd mm. Det är framför allt de modeller som har s k e-gas (ingen gaswire utan istället en servomotor vid gasspjället) som har dessa möjligheter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vw t4 2,5 l 1999.
InläggPostat: sön 14-06-15 17:57 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Hej Johan

Svarar dig här då du PM:ade mig om kallstartsmotstånd så var det "några" år sedan man pysslade med detta och vet att jag någonstans har skisser över detta, men finner inte på dessa just nu.

Men visst det fungerar oftast med sådant kallstarts motstånd där man kopplar in sig med ett externt motstånd i serie, med ordinarie temperaturgivare vis en brytande kontakt inne i bilen. Som då fungerar som en modernare tappning av choke.

Ska rota igenom mer efter skisser över detta om du fortfarande är inne på detta och vilket motstånd som är lämpligt att använda. Annars vet jag av erfarenhet av just T4 med 2,5 motorn var riktigt mycket kompatibel med etanolen där, jag körde första 1000 milen på ren E85 utan åtgärd faktiskt.
Men minns jag låg på gränsen till vad den motorns lambdareglering klarade av, så installerades det enkelt en extern bränsletrycksregulator.
Hade med den som starthjälp en 5 liters bensindunk via en ballofix koppling och pumpblåsa för vinterstarter då ingen tillgång till motorvärmare fanns.

Men som sagt numer rekommenderas någon av konverteringsboxar som dom flesta med har kallstartshjälp som även fungerar vintertid i dom flesta fall. Till med redan nämnt att omprogrammera befintlig styrbox som kan vara möjligt på dom senare årsmodellerna...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vw t4 2,5 l 1999.
InläggPostat: sön 14-06-15 19:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här kan jag bidra med en bild på kallstartmotståndet:
Bild

Notera att tryckknappen skall vara i slutet läge när den inte är påverkad. När man trycker på den, öppnas den och signalen "tvingas" att gå genom det extra motståndet.
När man monterar knappen sätter man den till vänster om ratten. Eftersom man håller startnyckeln i höger hand blir det mera "greppvänligt" och manöverbart så.
Jag har tittat i ELFA-katalogen och det finns lämpliga knappar. Dock minns jag inga katalognummer just nu. Men den bör vara sådan att man kan manövrera den med tjocka handskar på händerna. Det är ju på vintern som knappen behövs. Men den skall inte vara för stor så att man av misstag råkar trycka in den då det inte behövs. Man får välja en bra lösning på detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vw t4 2,5 l 1999.
InläggPostat: sön 14-06-15 22:04 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
när jag körde btr och kallstartsmotstånd använde jag en vippströmbrytare, då motorn gick dåligt första minuten. då var det bra att kunna köra med knappen intryckt utan att offra ett finger.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011