Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Vw t4 2,5 l 1999.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7156
Sida 1 av 1

Författare:  Zell.johan [ fre 14-06-13 00:30 ]
Inläggsrubrik:  Vw t4 2,5 l 1999.

Hej. Har försökt leta men ej hittat hjälp.

Skulle vilja köra min buss på e85 och vill då veta hur jag lättast gör detta säkert.

Författare:  torbjorn [ fre 14-06-13 06:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vw t4 2,5 l 1999.

Man behöver nog inte bry sig om något specifikt för att det är just en VW T4 utan samma saker gäller som för de flesta bilar av ungefär samma generation.

Om du vill slippa prova dig fram så är den enklaste lösningen att köpa ett piggybacksystem (t ex Flexitune eller Bioadapter) och montera det. Precis som du säkert har sett i många tidigare trådar här så bör du vara beredd på att avlagringar kan lossna ur tank och bränsleledningar efter en tids körning på E85 så det kan behövas ett extra bränslefilterbyte efter några veckor eller månader.

En annan möjlighet är att många VW från 90-talet har ganska väl tilltaget lambdareglerområde och i vissa fall kan klara körning på ren E85 utan konvertering. Om du vill prova att utnyttja den möjligheten så bör du hålla koll på vad motorstyrsystemet har för sig med hjälp av t ex VAG-COM, och öka på E85-inblandningen i bränslet gradvis. Tyvärr har svensksålda VW från 90-talet som regel ingen motorelektronikvarningslampa, den monterades bara på bilar för de marknader där den var ett myndighetskrav, så man har ingen aning om systemet får för sig att sätta några felkoder. Styrsystemet är dock förberett med en utgång för varningslampa och det finns plats för lampan i instrumentblocket, så det är lätt gjort att studera i elschema hur lampan ska vara inkopplad och montera en själv.

Och en tredje möjlighet är att vissa VW, det gäller dock framför allt något nyare bilar än din T4, har möjlighet till ganska enkel omprogrammering av motorstyrsystemet med t ex ett program som heter Lemmiwinks, då kan man själv ändra i tabeller för tändförställning, bränslemängd mm. Det är framför allt de modeller som har s k e-gas (ingen gaswire utan istället en servomotor vid gasspjället) som har dessa möjligheter.

Författare:  Peter [ sön 14-06-15 17:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vw t4 2,5 l 1999.

Hej Johan

Svarar dig här då du PM:ade mig om kallstartsmotstånd så var det "några" år sedan man pysslade med detta och vet att jag någonstans har skisser över detta, men finner inte på dessa just nu.

Men visst det fungerar oftast med sådant kallstarts motstånd där man kopplar in sig med ett externt motstånd i serie, med ordinarie temperaturgivare vis en brytande kontakt inne i bilen. Som då fungerar som en modernare tappning av choke.

Ska rota igenom mer efter skisser över detta om du fortfarande är inne på detta och vilket motstånd som är lämpligt att använda. Annars vet jag av erfarenhet av just T4 med 2,5 motorn var riktigt mycket kompatibel med etanolen där, jag körde första 1000 milen på ren E85 utan åtgärd faktiskt.
Men minns jag låg på gränsen till vad den motorns lambdareglering klarade av, så installerades det enkelt en extern bränsletrycksregulator.
Hade med den som starthjälp en 5 liters bensindunk via en ballofix koppling och pumpblåsa för vinterstarter då ingen tillgång till motorvärmare fanns.

Men som sagt numer rekommenderas någon av konverteringsboxar som dom flesta med har kallstartshjälp som även fungerar vintertid i dom flesta fall. Till med redan nämnt att omprogrammera befintlig styrbox som kan vara möjligt på dom senare årsmodellerna...

Författare:  nyfiken [ sön 14-06-15 19:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vw t4 2,5 l 1999.

Här kan jag bidra med en bild på kallstartmotståndet:
Bild

Notera att tryckknappen skall vara i slutet läge när den inte är påverkad. När man trycker på den, öppnas den och signalen "tvingas" att gå genom det extra motståndet.
När man monterar knappen sätter man den till vänster om ratten. Eftersom man håller startnyckeln i höger hand blir det mera "greppvänligt" och manöverbart så.
Jag har tittat i ELFA-katalogen och det finns lämpliga knappar. Dock minns jag inga katalognummer just nu. Men den bör vara sådan att man kan manövrera den med tjocka handskar på händerna. Det är ju på vintern som knappen behövs. Men den skall inte vara för stor så att man av misstag råkar trycka in den då det inte behövs. Man får välja en bra lösning på detta.

Författare:  gt-i [ sön 14-06-15 22:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vw t4 2,5 l 1999.

när jag körde btr och kallstartsmotstånd använde jag en vippströmbrytare, då motorn gick dåligt första minuten. då var det bra att kunna köra med knappen intryckt utan att offra ett finger.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/