Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 14-06-21 12:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Har de gjort nån ändring med spriten nyligen?
Min bil har varit i princip omöjlig att starta på "första kicken", jag har fått vrida på starten en gång, släppa tillbaka och sen starta igen så har bilen gått igång.
Nu startar den nästan så fort nyckeln sätts i låset. Tänkte förut att det var temperaturberoende men det verkar inte vara så då det har varit 5 grader nu flera gånger och den startar ändå på en gång.

Någon annan som märkt av någonting annorlunda?

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-06-21 15:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag vet inte exakt, men bränslebolagen har ju numera ganska hårda standardiseringskrav på sina produkter. Om man är intresserad kan man gå in på "sitt" bolag och bläddra fram till produktdatablad. Där står vilka blandningar olika innehåll har.
Nu har det ju i och för sig varit vinteretanol. I den mån det stämmer (det finns motsägande uppgifter) så kan man ju tänka sig att det har funnits kvar vinteretanol långt in i maj och början på juni i stationens tankar.
Vill man experimentera så finns ju "vattenprovet". Man tar ur några deciliter E85 och häller i ett graderat mått. Sedan tillsätter man vatten i en bestämd volym. Bensin och vatten blandar sig inte. Etanol och vatten däremot blandar sig. Bensinen kommer då att skikta sig och flyta upp för att lägga sig överst. Har man då skrivit upp den ursprungliga volymen E85 och den tillsatta volymen vatten, så är det bara att läsa av på mätglaset hur mycket som är bensin respektive etanol/vatten. Eftersom vi vet det tillsatta vattnets volym så får vi också fram etanolens volym.
Nu kanske det blir några felprocent i den här övningen, men vi ser skillnader i grova drag i alla fall. Och sparar vi mätresultatet på papper så kan vi göra om mätningen i vinter eller om man har skäl att misstänka att det har blivit förändringar.
Har man en modern fabriksbyggd FFV-bil så kan man koppla in sig på OBD2-uttaget och få etanolhalten direkt. Men då måste man ha lite mer avancerad utrustning. En vanlig handhållen felkodläsare räcker inte till detta. Det krävs mera.

Vi har sagt det förut och det skadar inte att upprepas: Om någon får en idé med att skilja ut etanolen med vatten ur E85, så kan vederbörande glömma det direkt. Det finns "kräkmedel" i etanolen. Den är tillverkad av andra alkoholer och blandar sig gärna med etanol och föredrar att "stanna där". Den låter sig inte påverkas av några vattenexperiment.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-06-22 21:06 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Detta har vi diskuterat en hel del på Saab Turbo Club of Sweden's forum, och det har varit stora problem med etanolen nu i vår/tidig sommar. Bland annat nu senast under Gatebil i Mantorp så var det en mack som hade E66 i sina pumpar, och en annan hade E88. Jag hade själv grova startproblem kring valborgshelgen och även onormalt hög förbrukning. Efter en ny tankning på annan mack var problemen bortblåsta.

Mer finns att läsa här: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... rt-problem!

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-06-23 15:23 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Såg bilden där som jämförde E85 dunkarna, tyvärr säger det inte så mycket som man kan tro, då varje oljebolag gör sin egen mix av E85 (eller köper in) och däri (enligt lagkrav) tillkommer "röd färg". Exakt hur röd färgen ska vara säger däremot inte lagen något om, så det kan säkert variera.

Av tråden låter det som att det blivit något fel vid påfyllningen av vissa mackars tankar, antingen att tankbilarna haft i vanlig B95 i E85 tankarna eller att man kört felblandat lass.
En annan orsak kan vara att det fortfarande är vinterkvalitet (E70) i vissa mackars E85 tankar, om det varit dåligt med tankande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-06-24 12:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Fast min startar otroligt lätt nu istället. Lambda visar heller inget konstigt.
Skulle det vara för mycket bensin i blandningen så startar min bara svårare. På ren bensin startar den inte alls nu efter konvertering. Eller den startar men går fruktansvärt fett.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-06-24 23:23 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
JohanE skrev:
Fast min startar otroligt lätt nu istället. Lambda visar heller inget konstigt.
Skulle det vara för mycket bensin i blandningen så startar min bara svårare. På ren bensin startar den inte alls nu efter konvertering. Eller den startar men går fruktansvärt fett.


Nu vet jag inte hur du konverterat din bil...men bara lek med tanken att det skulle vara E50-E60 så är det ju knappast något du lär märka av annat än att den blir lättstartad. Med lambdan...menar du vad din bredbandslambda visar eller kollar du bara spänningen på smalbandaren? Med tex en E50-E60 grogg så kommer ju bilen adaptera in sig och ligga lambda 1....men att bilen blir lättstartad iom att startmapparna är fasta.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-25 18:45 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Tror heller inte på den teorin att kvalitén som oktantalet skulle skilja så pass mycket som det surras om så har jag överlag genom åren bara kunnat konstaterat vara jämn gällande detta.

Dock ställdes jag nyligen av någon anledning inför ett intressant fenomen som jag inte märkt alls under dom 13 åren jag pysslat med detta, att båda ungefär samtidigt micran som miatan som sedan några år ju är box konverterade (AutoFFV) och fungerat klanderfritt osv, plötsligt varit betydligt mera svårstartade som kalla och har alltid tankat på samma mack (OK).

Testade så något jag aldrig sänkts till att göra tidigare och som ju bland annat Saab i bland rekommenderar, så tankades det en tank fullsoppa i båda nämnda fordon vid ett tillfälle vilket körmässigt inte innebar större förändring körmässigt. Förutom att kallstarterna då blev problemfria så har det nu med bägge bilarna åter igen startat på första försöket även efter ett antal tankar E85, men lite förvånande, dessa som sagt rullat 3000 respektive 5000 mil på enbart E75/E85.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-06-26 00:11 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Peter skrev:
Tror heller inte på den teorin att kvalitén som oktantalet skulle skilja så pass mycket som det surras om så har jag överlag genom åren bara kunnat konstaterat vara jämn gällande detta.

Dock ställdes jag nyligen av någon anledning inför ett intressant fenomen som jag inte märkt alls under dom 13 åren jag pysslat med detta, att båda ungefär samtidigt micran som miatan som sedan några år ju är box konverterade (AutoFFV) och fungerat klanderfritt osv, plötsligt varit betydligt mera svårstartade som kalla och har alltid tankat på samma mack (OK).

Testade så något jag aldrig sänkts till att göra tidigare och som ju bland annat Saab i bland rekommenderar, så tankades det en tank fullsoppa i båda nämnda fordon vid ett tillfälle vilket körmässigt inte innebar större förändring körmässigt. Förutom att kallstarterna då blev problemfria så har det nu med bägge bilarna åter igen startat på första försöket även efter ett antal tankar E85, men lite förvånande, dessa som sagt rullat 3000 respektive 5000 mil på enbart E75/E85.



Men som i mitt fall så hade bilen gått 1700 mil fram till Valborg i min ägo (Sedan September) och körts på E85 hela tiden, även under vintern utan några som helst startproblem. Sedan blev det ett rent helvete att komma iväg.... Först fick man nöta 4-5 sekunder innan den tände till för att sedan dö direkt efter start. På startförsök två hoppade den igång ganska snabbt, men så fort man rörde gasen så dog bilen...fick några motorstopp bara av att backa ut från parkeringen. Sedan var den grinig och verkade mager som tusan första 300-500 meterna. Jag tankade ingen bensin utan drog i en ny tank E85 när den gamla var slut (blev långkörning med hög förbrukning så blev bara 3-4 starter på den dåliga tanken), och sedan dess startar den klanderfritt...

Nu håller ett gäng inom STCS (inkluderat mig själv) på att testa soppan från mååånga mackar för att se hur groggarna varierar i styrka. Som det ser ut nu är det fruktansvärt ojämn kvalité (styrka) som ligger helt utanför både mackarnas egna produktdatablad och Svensk Standard för E85.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-06-26 12:10 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Skulle vara intressant om ni kunde sammanställa och lägga upp ett resultat när ni är klara!

Se bara till att vara vetenskapliga och att ni använder samma metod när ni utför och jämför era experiment.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-06-26 18:49 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Kamsan skrev:
Skulle vara intressant om ni kunde sammanställa och lägga upp ett resultat när ni är klara!

Se bara till att vara vetenskapliga och att ni använder samma metod när ni utför och jämför era experiment.



Får se hur övriga personer väljer att göra... Men för egen del blir det ytterst lekmannamässigt gjort iom att jag ligger ute på jobb hela sommaren och då bor på vandrarhem.... Är inte läge att börja slabba alltför mycket med bränslen då :lol:

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-06-29 08:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Echonator skrev:
Först fick man nöta 4-5 sekunder innan den tände till för att sedan dö direkt efter start. På startförsök två hoppade den igång ganska snabbt, men så fort man rörde gasen så dog bilen...fick några motorstopp bara av att backa ut från parkeringen. Sedan var den grinig och verkade mager som tusan första 300-500 meterna.


Nästan sådär har min varit sen jag konverterade min, inte riktigt lika illa men vid kallare väderlek har den betett sig ungefär sådär. Kallare väder är allt under 20℃. Nu är det som bortblåst, Inga startproblem och inte svag precis efter start. Jag har inte gjort något med bilen utan den blev lättstartad över natten bokstavligt talat. Minns inte om jag tankade på dagen innan tyvärr.

Motorn är bmws raka sexa M50B25 vanos med original motronic styrsystem samt spridare från bmws S50B32 (M3 E36). Spridarna är det enda motorn är konverterad med och jag har även en bredbandslambda inkopplad. Lambdan pendlar runt 14,7 så det är ju bra. Mätaren är för bensin men det spelar ju ingen roll.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-07-10 12:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Hmm.
Kanske borde jag testa kvalitéten på det E85 jag tankar för nu hade bilen dragit 1L/mil och förut har den aldrig vad jag minns legat under 1,25 med denna motor.
:?
Aja, den går ju lika bra som förut och priset på soppan är ju billigare än bensin så jag kanske inte ska klaga... :wink:

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-07-10 17:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett höftskott: Vi är ju inne i en "tropikperiod" nu. Det är alltså väldigt varmt. Har du åtgärdat luftförvärmningen något på motorn?
Om du inte har gjort det och du nu fick det "gratis" så kan det kanske påverka?
Etanol vill ju ha varmare förbränningsluft än vad bensin vill ha så det kanske är någon sådan effekt som visar sig. Försök att föra loggbok över utomhustemperatur och förbrukning. Det kan vara värdefulla uppgifter.

Detta är som sagt en ren gissning från min sida. Det är fullt möjligt att det har någon helt annan orsak. Men kolla upp temperaturen. Vill man mäta på motorn och insugningsrör etc. etc. så är den här ett lämpligt instrument: http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-07-10 20:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Ingen dum tanke men den började bete sig såhär då det var närapå frost ute så den teorin håller inte ända fram. Bränsleförbrukningen kan dock ha med tropikvärmen att göra. :)

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011