Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-06-25 18:12 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-25 18:02
Inlägg: 3
Hejsan!

Har varit väldigt intresserad utav att konvertera en längre tid nu, så tänkte att jag skulle bolla några tankar med ni som är bevandrar inom området!

Jag har läst mig till att jag enkelt skulle kunna "Konvertera" med Volvo 850 Turbospridare, eller en ställbar BTR.

Skulle en sån här fungera i min 740? http://www.ebay.co.uk/itm/Aluminum-Adju ... 417a18d66a

Tycker spridare var lite dyrt att köpa bara för att prova =) När det är lite kallare ute, måste jag lura tempgivaren för att få igång bilen då? Så den fetar på mer bensin? Eller kan jag bara köra som det är om jag har högre bränsletryck?

Behöver rådgivning och tips i den här djungeln!

Tacksam för svar // Andreas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-25 19:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det skulle säkert fungera, men det blir dyrt. Över 1400 kr. (möjligen + frakt?)
Jag har inte prövat någon BTR men av det lilla jag har sett finns det väl billigare (?) Och om du skall ha manometern monterad så skall den vara skaksäker. Jag har sett bilder där mätarhuset har varit (nästan) fyllt med tunn olja.

Jag är inte heller den mest påläste, men till din motor fungerar väl en Flexitune AutoX1? Du får visserligen löda ihop den själv, men du kommer undan med ungefär halva priset mot exemplet med bränsletrycksregulatorn. Webbsidan är på engelska, men firman som säljer och har konstruerat finns här i Sverige. http://www.flexitune.se/products.php

Ett tillägg: Bränsletrycksregulator och större spridare ger ingen köldstartfunktion. Många Piggyback, som Flexitune är ett exempel på, har inbyggd köldstartfunktion. Jag kan dock inte säga hur det är med just den AutoX1. Det är förhållandevis enkelt att bygga en köldstart.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-25 20:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den "klassiska" Flexitune II har i varje fall kallstartfunktion, om än något primitiv sådan. Och jag måste säga att en piggybackkonvertering som regel fungerar många gånger bättre än att använda en justerbar BTR.

Problemet med de senare är att de brukar vara avsedda för hobbybilar där det är normalt att man skruvar mer än man kör, och tillverkarna har inte brytt sig om att göra dem driftsäkra och långtidsstabila. Det brukar bli ständiga efterjusteringar av bränsletryck, provisoriska tillfixningar av läckage i BTR osv när man använder sådana saker.

I en gammal bil med sliten bränslepump kan det också vara bra att inte utsätta den för den extra påfrestning det innebär att köra med högre bränsletryck än den har gått med i alla år.

Hur man kopplar in ett piggybacksystem till LH 2.4 finns väl beskrivet här på forumet, t ex i viewtopic.php?f=10&t=3122 . På LH 2.2 går det till på samma sätt men det är andra nummer på styrdonets pinnar, jag kan återkomma om den saken om det behövs. Det har funnits beskrivet även för LH 2.2 men den tråden var så gammal att den försvann i någon forumkrasch för länge sedan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-25 20:12 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-25 18:02
Inlägg: 3
nyfiken skrev:
Det skulle säkert fungera, men det blir dyrt. Över 1400 kr. (möjligen + frakt?)
Jag har inte prövat någon BTR men av det lilla jag har sett finns det väl billigare (?) Och om du skall ha manometern monterad så skall den vara skaksäker. Jag har sett bilder där mätarhuset har varit (nästan) fyllt med tunn olja.

Jag är inte heller den mest påläste, men till din motor fungerar väl en Flexitune AutoX1? Du får visserligen löda ihop den själv, men du kommer undan med ungefär halva priset mot exemplet med bränsletrycksregulatorn. Webbsidan är på engelska, men firman som säljer och har konstruerat finns här i Sverige. http://www.flexitune.se/products.php

Ett tillägg: Bränsletrycksregulator och större spridare ger ingen köldstartfunktion. Många Piggyback, som Flexitune är ett exempel på, har inbyggd köldstartfunktion. Jag kan dock inte säga hur det är med just den AutoX1. Det är förhållandevis enkelt att bygga en köldstart.


Den är inte dyr, ca 130kr :) gratis frakt. Jo jag såg en kille som hade en sån där FlexiTune, han hade även gjort en egen vippströmbrytare med tre lägen för bensin/etanol läge. Samt en knapp för köldstart.

Jag har varit och kollat på FlexiTunes hemsida, måste man klippa i kontakter till ECUn? Det kanske inte var så roligt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-25 20:15 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-25 18:02
Inlägg: 3
torbjorn skrev:
Den "klassiska" Flexitune II har i varje fall kallstartfunktion, om än något primitiv sådan. Och jag måste säga att en piggybackkonvertering som regel fungerar många gånger bättre än att använda en justerbar BTR.

Problemet med de senare är att de brukar vara avsedda för hobbybilar där det är normalt att man skruvar mer än man kör, och tillverkarna har inte brytt sig om att göra dem driftsäkra och långtidsstabila. Det brukar bli ständiga efterjusteringar av bränsletryck, provisoriska tillfixningar av läckage i BTR osv när man använder sådana saker.

I en gammal bil med sliten bränslepump kan det också vara bra att inte utsätta den för den extra påfrestning det innebär att köra med högre bränsletryck än den har gått med i alla år.

Hur man kopplar in ett piggybacksystem till LH 2.4 finns väl beskrivet här på forumet, t ex i viewtopic.php?f=10&t=3122 . På LH 2.2 går det till på samma sätt men det är andra nummer på styrdonets pinnar, jag kan återkomma om den saken om det behövs. Det har funnits beskrivet även för LH 2.2 men den tråden var så gammal att den försvann i någon forumkrasch för länge sedan.


Mitt i prick!!

Min bensinpump surrar ibland ganska högt, vet dock inte om det beror på att den ligger an mot karossen eller om den börjar bli tokslut. Kanske får beställa en Flexitune och kolla vad som händer. Kopplar man bara in den i ECUn, inget annat som behövs? Typ kontakter till spridarna osv?

Hur är det med förvärmning när man kör etanol? Har läst att det behövs lite varmare luft för att den ska förbrännas optimalt. Räcker det med luftförvärmningen som finns inbyggt i bilen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-25 21:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är enklast (och bäst) att koppla in Flexitune vid styrdonet (ECU). På modernare bilar där varje spridare styrs individuellt så kan det vara smidigare att koppla in sig vid spridarna, speciellt om man köper ett dyrare piggybacksystem med färdigt kablage. Men på en Volvo med LH 2.x är det ju ändå en enda utgång från styrdonet som styr alla spridare.

När man kör på E85 är det egentligen så att ju mer förvärmning desto bättre, men originalförvärmningen på en Volvo 740 räcker långt. Många fabriksbyggda FFV-bilar saknar förvärmning helt och hållet och fungerar bra ändå (iofs har de modernare spridare som - kanske - finfördelar bränslet bättre). Vad man kanske skulle kunna göra är att ställa om förvärmningstermostaten för högre temperatur, eller byta luftburken mot en som kommer från en sen 740 med förgasarmotor.

Det är också viktigt att se till att termostaten är i bra skick och motorn håller full arbetstemperatur hela tiden, blir varm snabbt efter kallstart osv. Där är ett problem just med Volvo 700/900-serie att tempmätaren är lömsk - redan vid 50-55 °C går nålen upp till mittläge och så går den inte vidare förrän motorn nästan kokar. Det är alltså svårt att veta om termostaten fungerar bra eller om motorn ständigt går halvkall. Man kan dock utnyttja insprutningens tempgivare och mäta spänningen över den om man verkligen vill hålla koll på motortemperaturen.

Sen finns det ju alltid en risk att hartsavlagringar i tanken mjukas upp och börjar flyta omkring i bränslet när man går över till E85 i en gammal bensinbil, det kan leda till stopp i bränslefiltret några veckor eller månader efter konverteringen. Vill man vara på den säkra sidan kan man byta filter förebyggande efter några veckor, eller också kopplar man in en amperemeter för att hålla koll på hur mycket ström bränslepumpen drar. Om strömmen börjar stiga tydligt är det bäst att byta filter inom ett par dagar. Denna risk är störst om bilen någon gång har stått länge med gammal bensin i tanken (många sena 80-talsbilar blev ju t ex stående ett eller annat år hos bilhandlare under krisåren i början av 90-talet), men om den alltid har varit i trafik och haft omsättning på bensinen är det mindre problem med hartser.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-07-24 10:56 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
tjuter den när du har lite sås i tanken är det för att förpumpen (den pumpen i tanken) troligen är slut.

Be en kompis lyssna i påfyllningsröret när du vrider på tändningen. Det skall då höras ett surr från röret.



Min b230f konverterade jag med större spridare och en manuell kallstartsknapp.

spridarna fick jag för 400 kr. startknappen kostade 15 kr på elfa.

men det var på den tiden flexitune fanns. o i princip bara flexitune. Har provat konvertera med flexitune oxå och det funkade utan problem det med.

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-07-28 15:27 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
större spridare, typ turbo. plana toppen 4,5mm o använd Sierrakamrem. då får man högre lufttemperatur och den startar lättare.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011