Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bilder på din installation
InläggPostat: tor 07-05-17 18:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Här kan du posta bilder och visa upp din installation!..

Berätta gärna lite om bilen/motorn och hur konverteringen utförts, ev. problem du haft m.m..

Tänk på att bilder som visas i tråden inte bör vara allt för stora. Max 800x600 pixlar och en filstorlek på max 200 kb/bild är rimliga gränser.
Vill du visa större bilder går det bra att länka till dessa istället.

Kommentarer och frågor till det som postas går naturligtvis bra, men längre diskussioner bör tas i en separat tråd då det som sagt är bilder den här tråden fokuserar på.

Fram med kameran nu!.. :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-17 18:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Inleder med några bilder på en Flexitune-installation i min Volvo 744 GL -88 med B230F-motor.

Gjorde bilen strömlös och letade sen upp LH 2.2-boxen vid höger A-stolpe.
Bild

Efter att ha läst på lite och mätt mig fram kunde det konstateras att grå kabel gick från boxen till spridarna, blå var tändningsplus och svart jord.
Allt som behövdes med andra ord!
Den bruna kabeln som skymtar i bakgrunden är tydligen spridarjorden och vore därmed ett bättre jordval kanske, men ibland är man lite väl snabb med avbitaren.. :oops:
Annars finns det en användbar jordpunkt med flatstiftsanslutningar alldeles bakom styrboxen.
Bild
Bild
Bild

Kablarna från Flexitune löddes in i styrboxens härva och isolerades med krympslang innan några varv eltejp fixerade det hela.
Bild
Bild

Klart.. 8)
Det lilla vita kontaktstycket ansluter till en kontrollpanel med chokeknapp och statusdiod.
Bild
Bild

Anledningen till att jag valde att göra inkopplingen i kupén var mest för att det kändes enklast och för att installationen skulle bli osynlig.
Att placera fuktkänslig elektronik i motorrummet verkade inte heller som någon bra idé.

Med den nya versionen av Flexitune med skruvanslutningar borde denna metod för övrigt vara rena barnleken.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-17 23:34 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Ska posta lite bilder på min installation så fort jag tagit bilder på den.

Så blå är tändningspuls alltså?
Detta skall jag kontrollera i morgon.
Som jag har nu så har jag tagit ström ifrån tändspolen, och det ger mig störningar i stereon som går i takt med tändpulsen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 11:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ledarfärgerna är aldrig att lita på när det gäller Volvo. Enligt elschemat (för 240) så ska ledningen för trigg från tändsystemet till LH 2.2-styrdonet vara grå. Det är i varje fall pinne 1 på de flesta Bosch-insprutningsstyrdon (t ex L-jetronic, LE, LU, LH 2.2 och LH 2.4).

Dock är triggpulsen ofta en 5 V-signal på bilar med EZ-K eller liknande tändsystem.
Ingången i LH-styrdonet är olika dimensionerad beroende på om det är 5 V, 12 V eller primärpulser från tändspolen som ska in där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 12:05 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
Ledarfärgerna är aldrig att lita på när det gäller Volvo. Enligt elschemat (för 240) så ska ledningen för trigg från tändsystemet till LH 2.2-styrdonet vara grå. Det är i varje fall pinne 1 på de flesta Bosch-insprutningsstyrdon (t ex L-jetronic, LE, LU, LH 2.2 och LH 2.4).

Dock är triggpulsen ofta en 5 V-signal på bilar med EZ-K eller liknande tändsystem.
Ingången i LH-styrdonet är olika dimensionerad beroende på om det är 5 V, 12 V eller primärpulser från tändspolen som ska in där.


Det är väl bara att mäta sig till det då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 14:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, precis. Man ska bara inte ta för givet att det är samma spänningsnivå på alla bilmärken/modeller med samma insprutningssystem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 15:09 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Bild
Lite rörigt blir det när man kopplar om.

Bild
Som sagt, rörigt. Här syns den nya matningen som jag tog ur kabelhärvan, istället för ifrån tändspolen som förut.

Bild
Eftersom jag inte har för avsikt att blanda i mer bensin, eller att köra på ren bensin förutom i nödfall så har jag valt att inte koppla in någon knapp för detta. Istället så har jag dessa sladdar som jag kopplar ihop om det skulle behövas. Detta förhindrar även att man råkar ändra läget av misstag.

Bild
Lite eltejp kan göra underverk. :)

Bild
Flexitune färdigmonterad.

Bild
Lysdioden som visar chokeläge osv. Jag har flexitune kopplad via tändningen, så jag behöver ingen knapp.


Senast redigerad av EyEr0n fre 07-05-18 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 15:10 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
torbjorn skrev:
Ja, precis. Man ska bara inte ta för givet att det är samma spänningsnivå på alla bilmärken/modeller med samma insprutningssystem.


Den blå var inte tändning på min i allafall.
En av de som var tändning var röd/svart.

Att mäta är att veta.
:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 15:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Hej på Er!

Här är lite bilder på min installation.
Boxen Ni kan se på bilderna är en prototyp som nu suttit monterad i motorrummet över 1år. Den har utsatts för massor med regn, biltvättar, snö och kyla, och fungerar fortfarande perfekt!
Fyra oberoende kanaler för 4 cyl sekventiell insprutning.
Lådan är dock mycket för stor, hade tyvärr ingen mindre den helgen prototypen byggdes ihop. Var för ivrig för att vänta! :D
Undersidan av pcb't är fullt med ytmonterade komponenter!

Bild

Den röda pilen pekar på de skyddade kablarna som går till spridarna.
Boxen matas ifrån spridarmatningen.

Bild


Boxen är för tillfället konfigurerad för 30% extra pulsbredd (spridartid).
Kallstartsläget står på 60% vilket verka räcka bra. (Har inte mixtrat med kallstartsmotstånd) , styrs från kupé.
50/50 läge finns men har aldrig använts.
Varningsindikering vid 100% duty-cycle på spridarna. (i kupën)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 17:50 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Databoxen skrev:
Hej på Er!

Här är lite bilder på min installation.
Boxen Ni kan se på bilderna är en prototyp som nu suttit monterad i motorrummet över 1år. Den har utsatts för massor med regn, biltvättar, snö och kyla, och fungerar fortfarande perfekt!
Fyra oberoende kanaler för 4 cyl sekventiell insprutning.
Lådan är dock mycket för stor, hade tyvärr ingen mindre den helgen prototypen byggdes ihop. Var för ivrig för att vänta! :D
Undersidan av pcb't är fullt med ytmonterade komponenter!

http://www.etanoldax.se/zetec%20001_2.JPG

Den röda pilen pekar på de skyddade kablarna som går till spridarna.
Boxen matas ifrån spridarmatningen.

http://www.etanoldax.se/zetec%20004_2.JPG


Boxen är för tillfället konfigurerad för 30% extra pulsbredd (spridartid).
Kallstartsläget står på 60% vilket verka räcka bra. (Har inte mixtrat med kallstartsmotstånd) , styrs från kupé.
50/50 läge finns men har aldrig använts.
Varningsindikering vid 100% duty-cycle på spridarna. (i kupën)


Snyggt.
Är det där något hemmabygge?
Det är inget som du planerar att sälja i mindre skala eller lägga ut ritning på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 19:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tack... Jobbar som elektronikkonstruktör, detta var mest tänkt som ett "roligt" projekt. Inte alls omöjligt att jag säljer några om någon är intresserad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 20:38 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Databoxen skrev:
Tack... Jobbar som elektronikkonstruktör, detta var mest tänkt som ett "roligt" projekt. Inte alls omöjligt att jag säljer några om någon är intresserad.


Va skulle en sådan kosta då?

Flexitune har ju inte stöd för flerkanaliga insprutningssystem, vilket den där verkar ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-19 06:30 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Verkligen snyggt jobbat "Databoxen"! Och räkna troligt med mig till eventuell lista på potentiell köpare av en sådan sats, då jag eventuellt funderar på att uppdatera stenålders varianten Malpassin så småning om,,,

Tror säkert om du vill/kan kränga en å annan sats, helt klart,, för marknaden bara växer. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-19 10:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tack tack, jag ska börja kolla upp vad priset skulle kunna bli för en sats. Kul att Ni tycker det är snyggt! Som sagt, den har fungerat *utan* problem från första dag. Det är i regel inte många produkter som utvecklas som gör det... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 06:55 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Den där ser mera avancerad ut än Flexitune, http://www.flexitune.se/index.htm. Flexitune kostar inte mycket, drygt 500 kr i byggsats, men om den gör vad den ska vet jag inget om.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011