Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertera v40 T4
InläggPostat: fre 14-07-11 09:24 
Offline

Blev medlem: fre 14-07-11 09:09
Inlägg: 6
Hej

Är så att jag funderat på att konvertera min Volvo v40 T4 -03 till E85, mestadels för att åka billigare och finns inte allt för många mackar där man kan tanka 98 oktan.

Har dock inte så mycket koll på det här med E85 konvertering, blev tipsad om detta forum av några på jagrullar.se.

Har kollat lite på detta konverteringskit: http://bioadapter.com/product_info.php?products_id=45

Någon som kör med den eller vet något om den för tyckte det var ett riktigt bra pris.

Sen någon som vet om orginalspridarna på 390cc räcker till för att köra E85? Om jag har glömt något mer man behöver så säg gärna till.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera v40 T4
InläggPostat: fre 14-07-11 12:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Välkommen över, Gedahl!
Jag har inte någon erfarenhet av konvertering, men har läst rätt mycket här. Men vi kan börja med att reda ut begreppen lite.
Det finns i princip fyra olika konverteringsmetoder. Den tidigaste torde vara en extra bränsletrycksregulator. Den stryper ledningen för returbränslet så det blir högre tryck på det bränsle som sprutas in.
Det är lite omständligt att ställa om motorn om du av någon händelse tvingas köra på bensin igen. Den har inte heller någon köldstartfunktion.

Samma förhållanden gäller nästa metod, större spridare som flödar mer. En bränsletrycksregulator kan kosta under 1000 kr. Nya spridare kan bli dyrt, flera tusen styck, om man tvingas köpa nytt. Begagnat från en skrot blir förmodligen markant billigare.

Etanolbox eller Piggyback som du frågade om kan kosta under tusenlappen och uppåt ett par tre tusenlappar. Det finns ett trettiotal att välja på, se länksamling här på startsidan och här: viewtopic.php?f=10&t=6352 Några är svenska, men dom flesta är utländska. Dom har alla (?) det gemensamt att dom förlänger spridarpulsen så att det kommer mer bränsle. Hur konstruktören har löst detta elektroniskt är nog det som utgör skillnaden mellan dom olika plus att monteringen kan vara lite olika. Någon box säljs som byggsats.
Några kräver att man drar lite kablar och kopplar själv. Andra har färdiga kontakter som man bara pluggar in som en vanlig stickkontakt, ungefär. Det finns t.o.m filmer på YouTube där man visar att både barn och blondiner klarar att koppla in en Piggyback. (Detta sagt utan några som helst mänskliga värderingar, men man försöker väl visa hur enkelt det kan vara)
Flera Piggyback har kallstartfunktion. En självtillverkad kallstartfunktion om det behövs är dock inte så märkvärdigt svår att fixa till. Det finns beskrivet här på forumet.
Den fjärde metoden är att mappa om styrdatorn. Detta är knappast något som gemene man lätt fixar till. Det krävs datakunskap och förmodligen mätinstrument för att göra det. Det är dessutom kostsamt.
Sedan kan man ju också tänka sig en kombination av två metoder. Det finns dom som har lyckats med det.
Alla konverteringsmetoder har dock en sak gemensamt: Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha för att förbrännas på ett effektivt sätt. Man får alltså ut mer energi ur varje tillförd bränsledroppe. Normalt duger den luftförvärmning som fanns på bilen från början om den fungerar. Det finns lite ytterligare metoder, men är lite överkurs i nuläget. Du kan i alla fall läsa om det här.

Sedan finns metoden att blandtanka. Då konverterar man alltså inte motorn utan tankar bara en del av bränslet med E85. Dom flesta bilar anses klara en inblandning på ca 30 % etanol. Styrdatorn, ECU har ju en spännvidd på reglerområdet och där passar etanolen in. Skulle det bli för mycket etanol så säger motorkontrollampan till eller bilen börjar gå lite sämre. Detta är tämligen ofarligt om det inte är långvarigt. Häll på några liter bensin igen så att blandningen får den procentsats den hade innan då bilen gick bra. För att veta hur mycket blandning bilen tål så gör man helt enkelt så att man prövar. Börja med att köra bilen nästan tom på bränsle. Tanka i t.ex 15 liter E85. Fyll upp med resten bensin. Nästa gång man tankar häller man i 20 liter E85 och resten bensin. Man fortsätter så i steg om 5 liter mera varje gång. Samtidigt skriver man upp, eller sparar kvittona så att man kan räkna ut blandningsprocenten. (Tänk på att det redan är 5 % etanol i all "vanlig" bensin) När bilen säger ifrån vet man var gränsen ligger. Då går man tillbaka med några liter bensin, som jag beskrev tidigare.
Det finns några enstaka bensinmodeller som brukar klara 100 % E85. Läs mer om det på forumet.

Jag har kört problemfritt ca 5000 mil blandtankat ~ 30 % i en Volvo 245 -92. Den gick ytterligare ca 3000 mil också blandtankat efter mig. I dag kör jag en V 70 2.0F -08. Alltid på E85. Den har jag också kört ca 5000 mil i dagsläget. Om du vill ha en jämförande siffra när du har konverterat, så drar den ungefär 1,18 l/mil. Då är det alltså en fabrikstillverkad FFV.
Hoppas detta ger dig något att starta din etanolkarriär med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera v40 T4
InläggPostat: fre 14-07-11 12:26 
Offline

Blev medlem: fre 14-07-11 09:09
Inlägg: 6
Tack så mycket för svaret, är mest inne på piggyback/etanolbox för känns billigast, smidigast och mest säkert(förutom mappning), inte så jättesugen på att mapa om bilen då detta blir dyrt. Känns då mer värt att köpa ett piggyback, hittade bioadapter för 95€ med färdiga kablar till spridarna.

Men om någon vet något annat som fungerar bättre så tipsa gärna. Löda eller koppla om kablar är inget problem då jag är utbildad elektriker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera v40 T4
InläggPostat: fre 14-07-11 15:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De piggybacksystem jag har erfarenhet av är Flexitune och Bioadapter, och båda fungerar så bra man rimligtvis kan begära. Flexitune levereras som regel utan kablage (åtminstone för några år sedan, vet inte hur det är idag), Bioadapter levereras med kablage och man kan beställa den med eller utan spridarkontakter. Flexitune är trevlig om man vill koppla in sig i kabelstammen intill bilens styrdon och göra en helt osynlig installation.

Just nu är det dock värt att tänka på att Bioadapter tillverkas i Donetsk i Ukraina, och det förekommer ju en del oroligheter där för närvarande. Innan beställning är det nog klokt att skicka ett mail och fråga om hur leveransmöjligheterna ser ut för tillfället.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera v40 T4
InläggPostat: fre 14-07-11 15:50 
Offline

Blev medlem: fre 14-07-11 09:09
Inlägg: 6
Okej tror nog det blir en bioadapter om dom kan skicka.

Men vad blir bäst köra på orginal spridare(390cc) eller att uppgradera dom till större?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera v40 T4
InläggPostat: fre 14-07-11 21:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag föreslår att du håller dig till originalspridare. Behovet av fullgasanrikning är ju ändå mindre på E85 än på bensin. En fördel med att ha måttligt stora spridare är att precisionen blir bättre vid låg motorbelastning och korta öppningstider, det kan dels spara en del bränsle vid vardagskörning och dels minska risken för problem med avgasvärden (framför allt HC) vid besiktning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera v40 T4
InläggPostat: lör 14-07-12 01:31 
Offline

Blev medlem: fre 14-07-11 09:09
Inlägg: 6
Tack, skönt att höra blir billigare och smidigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera v40 T4
InläggPostat: lör 14-07-12 09:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Gedahl skrev:
Sen någon som vet om orginalspridarna på 390cc räcker till för att köra E85?

Min etanolkonverterade Peugeot hade original 195cc-spridare, och funkade bra på dessa.
6 stycken av dessa levererade ca 195hk vilket är ca 32hk/cylinder.

Dina spridare har dubbla flödet, x4 cylindrar => vilket borde räcka till att ta ut ca 250hk på bensin. Det kommer att finnas risk att spridarna börjar bottnar ur någonstans runt 5000rpm vid fullgas, men det det behöver inte vara något problem. Turbomotorer har mycket fullgasanrikning för att hålla avgastemperaturen nere, vilket inte är ett problem med etanol. Möjligen kommer du att tappa lite effekt på toppen. En fullgasacceleration genom några växlar ska gå bra så länge man inte stannar kvar länge på fullgas på toppvarven (och när gör man det?).

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera v40 T4
InläggPostat: sön 14-07-13 19:47 
Offline

Blev medlem: fre 14-07-11 09:09
Inlägg: 6
Läste att man på E85 ska räkna med 2cc/hk

Detta innebär att spridarna duger till 195hk, bilen har 200hk på bensin, då räcker dom gott och väl.

Fast har hört man inte borde spridarna med högre DC än 90%.

Så ska jag skaffa större spridare eller inte?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera v40 T4
InläggPostat: sön 14-07-13 21:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Gedahl skrev:
Läste att man på E85 ska räkna med 2cc/hk

Jag blir lite nyfiken... Posta gärna en länk till där du läste det. Det skulle vara intressant att utvärdera den sidan, den kanske kunde användas för mer information.

Citat:

Detta innebär att spridarna duger till 195hk, bilen har 200hk på bensin, då räcker dom gott och väl.

Fast har hört man inte borde spridarna med högre DC än 90%.

Det finns ingen anledning till varför man inte skulle kunna köra på 100% duty-cycle om det går bra att köra på 90%. Effektutvecklingen att dra ström konstant igenom en 13ohms spole är ~13W. Att köra med 90% duty-cycle genererar 11,7W. Effektskillnaden på 1,3W är marginell och det finns ingen konstruktör i världen som skulle köra med så små marginaler att detta skulle kunna vara ett problem.
Dessutom är ju spridarna vätskekylda!

Citat:

Så ska jag skaffa större spridare eller inte?

Det ska inte behövas.

Min Peugeot gick på 100% duty cycle från strax innan 5000rpm upp till rödmarkering, och jag gasade ganska friskt med den utan att något hände. Jag har faktiskt en begagnad spridare liggandes som jag skulle kunna testa på hur länge den håller om man lägger på konstant ström.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera v40 T4
InläggPostat: sön 14-07-13 22:23 
Offline

Blev medlem: fre 14-07-11 09:09
Inlägg: 6
Mellan tummen å pekfingret, räkna med 2cc/hk på E85

citat torpis på gorg:
tumregel:
Bensin 6cyl 1cc/hk, 5cyl 1.2cc/hk, 4cyl 1,5cc/hk.
E85 6cyl 1.35cc/hk, 5cyl 1.6cc/hk, 4cyl 2cc/hk.

Detta fick jag till svar i min tråd på jagrullar.se

Och angångde 90% duty cycle så var det att den marginal som styrboxen har vid spik försvinner.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011