Välkommen över, Gedahl!
Jag har inte någon erfarenhet av konvertering, men har läst rätt mycket här. Men vi kan börja med att reda ut begreppen lite.
Det finns i princip fyra olika konverteringsmetoder. Den tidigaste torde vara en extra bränsletrycksregulator. Den stryper ledningen för returbränslet så det blir högre tryck på det bränsle som sprutas in.
Det är lite omständligt att ställa om motorn om du av någon händelse tvingas köra på bensin igen. Den har inte heller någon köldstartfunktion.
Samma förhållanden gäller nästa metod, större spridare som flödar mer. En bränsletrycksregulator kan kosta under 1000 kr. Nya spridare kan bli dyrt, flera tusen styck, om man tvingas köpa nytt. Begagnat från en skrot blir förmodligen markant billigare.
Etanolbox eller Piggyback som du frågade om kan kosta under tusenlappen och uppåt ett par tre tusenlappar. Det finns ett trettiotal att välja på, se länksamling här på startsidan och här:
viewtopic.php?f=10&t=6352 Några är svenska, men dom flesta är utländska. Dom har alla (?) det gemensamt att dom förlänger spridarpulsen så att det kommer mer bränsle. Hur konstruktören har löst detta elektroniskt är nog det som utgör skillnaden mellan dom olika plus att monteringen kan vara lite olika. Någon box säljs som byggsats.
Några kräver att man drar lite kablar och kopplar själv. Andra har färdiga kontakter som man bara pluggar in som en vanlig stickkontakt, ungefär. Det finns t.o.m filmer på YouTube där man visar att både barn och blondiner klarar att koppla in en Piggyback. (Detta sagt utan några som helst mänskliga värderingar, men man försöker väl visa hur enkelt det kan vara)
Flera Piggyback har kallstartfunktion. En självtillverkad kallstartfunktion om det behövs är dock inte så märkvärdigt svår att fixa till. Det finns beskrivet här på forumet.
Den fjärde metoden är att mappa om styrdatorn. Detta är knappast något som gemene man lätt fixar till. Det krävs datakunskap och förmodligen mätinstrument för att göra det. Det är dessutom kostsamt.
Sedan kan man ju också tänka sig en kombination av två metoder. Det finns dom som har lyckats med det.
Alla konverteringsmetoder har dock en sak gemensamt: Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha för att förbrännas på ett effektivt sätt. Man får alltså ut mer energi ur varje tillförd bränsledroppe. Normalt duger den luftförvärmning som fanns på bilen från början om den fungerar. Det finns lite ytterligare metoder, men är lite överkurs i nuläget. Du kan i alla fall läsa om det här.
Sedan finns metoden att blandtanka. Då konverterar man alltså inte motorn utan tankar bara en del av bränslet med E85. Dom flesta bilar anses klara en inblandning på ca 30 % etanol. Styrdatorn, ECU har ju en spännvidd på reglerområdet och där passar etanolen in. Skulle det bli för mycket etanol så säger motorkontrollampan till eller bilen börjar gå lite sämre. Detta är tämligen ofarligt om det inte är långvarigt. Häll på några liter bensin igen så att blandningen får den procentsats den hade innan då bilen gick bra. För att veta hur mycket blandning bilen tål så gör man helt enkelt så att man prövar. Börja med att köra bilen nästan tom på bränsle. Tanka i t.ex 15 liter E85. Fyll upp med resten bensin. Nästa gång man tankar häller man i 20 liter E85 och resten bensin. Man fortsätter så i steg om 5 liter mera varje gång. Samtidigt skriver man upp, eller sparar kvittona så att man kan räkna ut blandningsprocenten. (Tänk på att det redan är 5 % etanol i all "vanlig" bensin) När bilen säger ifrån vet man var gränsen ligger. Då går man tillbaka med några liter bensin, som jag beskrev tidigare.
Det finns några enstaka bensinmodeller som brukar klara 100 % E85. Läs mer om det på forumet.
Jag har kört problemfritt ca 5000 mil blandtankat ~ 30 % i en Volvo 245 -92. Den gick ytterligare ca 3000 mil också blandtankat efter mig. I dag kör jag en V 70 2.0F -08. Alltid på E85. Den har jag också kört ca 5000 mil i dagsläget. Om du vill ha en jämförande siffra när du har konverterat, så drar den ungefär 1,18 l/mil. Då är det alltså en fabrikstillverkad FFV.
Hoppas detta ger dig något att starta din etanolkarriär med.