Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-07-30 08:17 
Offline

Blev medlem: fre 13-05-17 09:04
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Om jag piggyback-konverterar en bil, kommer jag kunna välja fritt hur jag tankar den på samma sätt som jag kan med min Peugeot 307 BioFlex?

T.ex. full tank Blyfri 95 ena veckan, och full tank E85 nästa vecka utan att skruva eller meka med något.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-07-30 09:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nu vågar jag inte uttala mig generellt i ämnet. Det kan finnas varianter, men några av dom piggyback som jag har läst om har en omkopplare i tre steg, "bensin, blandat och E85". Detta blir ju i fasta steg så jag tror inte det är jämförbart med en fabrikstillverkad FFV. Den skall ju kunna reglera över hela bredden från "ren" bensin till 100 % E85.

Men ta det bara som ett okvalificerat svar. Jag har ingen praktisk erfarenhet.
Du kan ju annars välja ut några olika intressanta exempel här och kolla på deras hemsidor: viewtopic.php?f=10&t=6352

Alla dom här säljs nog inte i Sverige, så i första hand kan du ju gå på dom som är tillgängliga här.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-07-30 10:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En del mer avancerade piggybacksystem som även känner av lambdasondssignalen kan ställa om sig automatiskt, åtminstone påstår tillverkarna det. Detta gäller t ex Flexitune AutoX4.
En annan lösning är att piggybacksystemet bara så att säga korrigerar halvvägs, då räcker ofta bilens egen lambdareglering till för att magra ut blandningen vid bensindrift respektive feta på då man kör på ren E85 så det blir korrekt ändå. T ex har Bioadapter ett sådant "mellanläge".

I praktiken så beror det nog också mycket på hur bilens eget styrsystem och dess programvara beter sig, det kan vara så att tillfälliga och tvära ändringar i bränsleblandningen får vissa system att sätta felkod och tända motorelektronikvarningslampan trots att det egentligen inte är något fel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-07-31 18:31 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Vanligen speciellt dessa piggyback system som ansluts till lambdasonden fungerar således precis som dom "riktiga" etanolbilarna.
Som med dom egna runt 7-8 år gamla boxarna av fabrikat AutoFFV fungerar således med helt bränsleflexibelt som med fungerar då detta prövats.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011