Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 17-10-21 22:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: mån 14-09-01 22:59 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
haha ironiskt att alla anslutningar på min oxå var lösa :)


dock är min mätare trasig, den står på samma hela tiden.


Hade otroliga startproblem imorse (plus 15) provade att ställa ner trycket lite, då blev bilen körbar iaf. Den dog 15-20 ggr ungefär, man kunde knappt röra gasen.

Hur svårstartad är din? och hur beter den sig i säg -10? man kanske skulle köra med en knapp sen när man justerat in den.

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: ons 14-09-03 19:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Anders1984 skrev:
haha ironiskt att alla anslutningar på min oxå var lösa :)


dock är min mätare trasig, den står på samma hela tiden.


Om du inte råkat byta in och utlopp och mätaren ändå inte funkar skulle jag byta den!

Anders1984 skrev:
Hade otroliga startproblem imorse (plus 15) provade att ställa ner trycket lite, då blev bilen körbar iaf. Den dog 15-20 ggr ungefär, man kunde knappt röra gasen.

Hur svårstartad är din? och hur beter den sig i säg -10? man kanske skulle köra med en knapp sen när man justerat in den.


-10°C har det inte varit ännu men vid +15 är det iaf inga startproblem.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: tor 14-09-04 12:53 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
nej alltså jag har monterat min precis som din...

dessutom så läcker den vid mätaren (ser att det runnit lite lila kladd)

jag har riktigt grava startproblem vid +15... men tror trycket är för högt då det hjälpte lite att skruva ur skruven.

fan blir nog till att byta den där iaf. för min mätare rör sig inte alls, oavsett hur mycket jag skruvar in eller ut den.


EDIT:

ska fota och slänga upp nån bild på eländet ikväll :)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: sön 14-09-07 22:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja menade att du kanske bytt in och utlopp på BTR, in från pump ska alltså kopplas till befintlig BTR utlopp.

Bild

Jag fick liksom in och utlopsnipplar också skruva åt mätaren för att slippa läckage.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: lör 14-09-13 21:48 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
nu hänger jag inte riktigt med :)

Min btr sitter integrerad på min fuelrail och har ingen in eller utgång. Jag har endast ett inlopp som kommer in på fuelrailen mellan spridare 1 och 2 tror jag det var :)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: lör 14-09-13 23:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1175
Ort: Nyköping
Anders1984 skrev:
nu hänger jag inte riktigt med :)

Min btr sitter integrerad på min fuelrail och har ingen in eller utgång. Jag har endast ett inlopp som kommer in på fuelrailen mellan spridare 1 och 2 tror jag det var :)


Om original "BTR" inte har någon synlig in- eller utgång så är det nog inte en BTR utan en tryckpulsdämpare. Om det bara finns ett inlopp till fuelrail är det väl ett returlöst system där tryckregulatorn sitter vid bränslepumpen. Då hjälper det inte med en extra BTR på ingående ledning. Jag tror att du bara lyckats sänka trycket i fuelrailen. Tryckmätaren mäter väl det ingående trycket före den extra BTR. Vart går utloppsanslutningen på din extra BTR?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: sön 14-09-14 00:18 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
GL skrev:
Anders1984 skrev:
nu hänger jag inte riktigt med :)

Min btr sitter integrerad på min fuelrail och har ingen in eller utgång. Jag har endast ett inlopp som kommer in på fuelrailen mellan spridare 1 och 2 tror jag det var :)


Om original "BTR" inte har någon synlig in- eller utgång så är det nog inte en BTR utan en tryckpulsdämpare. Om det bara finns ett inlopp till fuelrail är det väl ett returlöst system där tryckregulatorn sitter vid bränslepumpen. Då hjälper det inte med en extra BTR på ingående ledning. Jag tror att du bara lyckats sänka trycket i fuelrailen. Tryckmätaren mäter väl det ingående trycket före den extra BTR. Vart går utloppsanslutningen på din extra BTR?



Enligt bildelsbasen så står den som bränsletrycksregulator.

http://www.bildelsbasen.se/global/image ... h=&height=

Detta är den enda ingående slangen jag har. Där har jag skarvat in mig via biltemas btr.

Bilen går jättebra utan några ryck eller felkoder. Det enda är att den är svårstartad redan vid 23 grader plus. Man får nöta på startmotorn 10-15 ggr, men sen går den perfekt. O så att den där manometern på btr inte funkar, för att justera in den fick vi justera tills bilen inte satte några felkoder och gick bra.

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: sön 14-09-14 10:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 900
Ort: Göteborg
Det går att mäta trycket i fuelrailen via schraderventilen längst till vänster på bilden. (med blå hatt)
Samma ventil som används i däck, etc


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: sön 14-09-14 22:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
Anders1984 skrev:
GL skrev:
Anders1984 skrev:
nu hänger jag inte riktigt med :)

Min btr sitter integrerad på min fuelrail och har ingen in eller utgång. Jag har endast ett inlopp som kommer in på fuelrailen mellan spridare 1 och 2 tror jag det var :)


Om original "BTR" inte har någon synlig in- eller utgång så är det nog inte en BTR utan en tryckpulsdämpare. Om det bara finns ett inlopp till fuelrail är det väl ett returlöst system där tryckregulatorn sitter vid bränslepumpen. Då hjälper det inte med en extra BTR på ingående ledning. Jag tror att du bara lyckats sänka trycket i fuelrailen. Tryckmätaren mäter väl det ingående trycket före den extra BTR. Vart går utloppsanslutningen på din extra BTR?



Enligt bildelsbasen så står den som bränsletrycksregulator.

http://www.bildelsbasen.se/global/image ... h=&height=

Detta är den enda ingående slangen jag har. Där har jag skarvat in mig via biltemas btr.

Bilen går jättebra utan några ryck eller felkoder. Det enda är att den är svårstartad redan vid 23 grader plus. Man får nöta på startmotorn 10-15 ggr, men sen går den perfekt. O så att den där manometern på btr inte funkar, för att justera in den fick vi justera tills bilen inte satte några felkoder och gick bra.


Man ska inte alls lita på vad saker kallas på Bildelsbasen. De klåpare på bilskrotarna som lägger upp prylarna där brukar bara gå på vad de tycker att sakerna ser ut som. Ett fall jag såg nyligen var att den accelerometer som sitter på vänster fjäderben på många Hyundai från slutet av 90-talet, ofta läggs upp som "tändmodul" på Bildelsbasen.

Om den här prylen som sitter på din fuel rail är tillverkad av Bosch, så går det lätt att se på detaljnumret om det är en BTR eller något annat. BTR brukar heta 0 280 160 xxx (de tre sista siffrorna är ett löpnummer), medan svängningsdämpare heter 0 280 161 xxx.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: mån 14-09-15 11:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Anders1984 skrev:
nu hänger jag inte riktigt med :)

Min btr sitter integrerad på min fuelrail och har ingen in eller utgång. Jag har endast ett inlopp som kommer in på fuelrailen mellan spridare 1 och 2 tror jag det var :)



Som tillägg till de andras svar, kolla om du verkligen bara har en ledning som går till FR.

På min kompis 850 ser man på bilden nedan båda bränslerör (in och utgång/fram och retur) gå över topplockets strax höger om kamremskåpan.

Bild

Bildelsbasens bild är lite otydlig men jag tror inte det är en bränsletrycksregulator, det syns inte heller en vacuumslang.

Då har du en returlös FR, sitter btr kanske någon annanstans där du lätt kan komma åt, eller så sitter den vid tanken det är bara att följa bränsleslangen bakåt. Jag tror det inte är så vanligt med den skulle även kunna elektronisk kontrollerat bränslepunp/bränsletryck då skulle du kunna modifiera tryckgivaren.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011