Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: S80 -00 2.4i
InläggPostat: lör 14-08-02 17:58 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
I väntan på bioadapter (kanske måste returnera den och få en ny) konverteringen så har jag köpt mig en s80 -00 med 2.4i femman på 175 hk tror jag.


Kan jag köra större spridare på denna och "kallstartsknapp" eller är den för ny och kommer börja felkoda?

har 5 st oranga t5 spridare liggandes annars.

Nån som vet?

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: mån 14-08-04 12:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Så länge du håller dig inom rimliga värden på flöden så lär inte motorn klaga på fuel ratios.
Vet inte hur mkt T5 spridararna flödar.
Det som är bra med den motorn är att spridarna sitter så förbaskat bra till, så man kan sitta o fika samtidigt som du byter dem! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: ons 14-08-06 22:50 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
Databoxen skrev:
Så länge du håller dig inom rimliga värden på flöden så lär inte motorn klaga på fuel ratios.
Vet inte hur mkt T5 spridararna flödar.
Det som är bra med den motorn är att spridarna sitter så förbaskat bra till, så man kan sitta o fika samtidigt som du byter dem! :D


Tyvärr funka inte mina spridare då det sitter denso (usch) på denna.

men ska prova flytta över min bioadapter från s6an och se om den funkar i s80n :)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: fre 14-08-08 18:38 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
tyvärr funkade inte denna boxen på s80n heller. har nu provat den på 4 olika bilar utan framgång.

Finns det nåt annat sätt att konvertera s80n? vill helst inte klippa i orginalkablaget.

öka bränsletrycket? hur mår dessa av det?

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: lör 14-08-09 04:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad blir det för problem med Bioadapter på S80:n?
Jag har gjort en piggybackkonvertering med Flexitune på en S80 med Denso motorstyrsystem, det fungerar bra men jag blev tvungen att lägga yttre belastningsmotstånd parallellt med ingångarna på Flexitune samt sätta dit ett motstånd på den utgång från styrdonet som "blev över", för att inte få felkod för avbrott i spridare.
Det var inga större problem att koppla in sig i originalkablaget vid styrdonskontakten, och piggybacksystemet och motstånden får plats i plastlådan där styrdonet sitter. Se viewtopic.php?f=10&t=6055 .

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: lör 14-08-09 12:01 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
torbjorn skrev:
Vad blir det för problem med Bioadapter på S80:n?
Jag har gjort en piggybackkonvertering med Flexitune på en S80 med Denso motorstyrsystem, det fungerar bra men jag blev tvungen att lägga yttre belastningsmotstånd parallellt med ingångarna på Flexitune samt sätta dit ett motstånd på den utgång från styrdonet som "blev över", för att inte få felkod för avbrott i spridare.
Det var inga större problem att koppla in sig i originalkablaget vid styrdonskontakten, och piggybacksystemet och motstånden får plats i plastlådan där styrdonet sitter. Se viewtopic.php?f=10&t=6055 .



Det blir liknade felkoder som när jag har den i de andra bilarna, cylinder missfire på i princip alla cylindrar, oavsett vad hur man flyttar runt spridarkontakterna. Bilen går bättre med etanol utan boxen :(

Oj det där ska jag kolla! intressant!

Ni har inga bilder på själva installationen? hade ni något kopplingsschema att gå efter?

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: lör 14-08-09 15:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Spiskod ? tex. B5244S

jag har scheman till motsvarande V70 som XPS fil

annars montera sådan 5 poliga kontakter :
viewtopic.php?f=10&t=837&start=30
pin1 till cyl5, pin2 till cyl4 etc.

lätt att koppla ur strejkande /krånglande box

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: lör 14-08-09 16:09 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
biltema 10w30 skrev:
Spiskod ? tex. B5244S

jag har scheman till motsvarande V70 som XPS fil

annars montera sådan 5 poliga kontakter :
viewtopic.php?f=10&t=837&start=30
pin1 till cyl5, pin2 till cyl4 etc.

lätt att koppla ur strejkande /krånglande box


B5244S heter motorn :)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: lör 14-08-09 21:53 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
säkert fel på bioadaptern, min första fick bilen att misstända vid allt över 0% på adaptern. obormot skickade en ny utan att jag ens bad om det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: lör 14-08-09 23:41 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
gt-i skrev:
säkert fel på bioadaptern, min första fick bilen att misstända vid allt över 0% på adaptern. obormot skickade en ny utan att jag ens bad om det.



jag tror detta oxå faktiskt :/

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: sön 14-08-10 07:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Anders1984 skrev:

Ni har inga bilder på själva installationen? hade ni något kopplingsschema att gå efter?



Nej, det togs inga bilder vad jag minns, men det är väl inte alltför svårt att lyfta på locket till plastlådan och ta några bilder i efterhand. Vi hade ett lånat häfte med kopplingsschemor, men det är nog återlämnat nu.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: sön 14-08-10 20:42 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
torbjorn skrev:
Anders1984 skrev:

Ni har inga bilder på själva installationen? hade ni något kopplingsschema att gå efter?



Nej, det togs inga bilder vad jag minns, men det är väl inte alltför svårt att lyfta på locket till plastlådan och ta några bilder i efterhand. Vi hade ett lånat häfte med kopplingsschemor, men det är nog återlämnat nu.


en bild säger mer än 1000 ord ;)

finns det möjlighet så uppskattas det jättemycket! :)

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: ons 14-08-20 13:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Anders1984 skrev:
tyvärr funkade inte denna boxen på s80n heller. har nu provat den på 4 olika bilar utan framgång.

Finns det nåt annat sätt att konvertera s80n? vill helst inte klippa i orginalkablaget.

öka bränsletrycket? hur mår dessa av det?


Hade samma problem med en Volvo 850 med B5202S (2.0 V10) motor som jag försökte konvertera med en Bioadapter för 4 cyl, jag försökte använde en utgång till 2 cylindrar och en extra belastningsmotstånd.

Gav upp och konverterade bilen med biltemas ställbara bränsletrycksregulator vilket fungerade utmärkt och bilen går jättebra nu. Lite fler startförsök krävs dock när motorn är kall och den kan då också vara något ryckigare precis efter start pga att det ännu inte finns en extra kallstartsmotstånd eller liknande.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: tis 14-08-26 12:33 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
aryan skrev:
Anders1984 skrev:
tyvärr funkade inte denna boxen på s80n heller. har nu provat den på 4 olika bilar utan framgång.

Finns det nåt annat sätt att konvertera s80n? vill helst inte klippa i orginalkablaget.

öka bränsletrycket? hur mår dessa av det?


Hade samma problem med en Volvo 850 med B5202S (2.0 V10) motor som jag försökte konvertera med en Bioadapter för 4 cyl, jag försökte använde en utgång till 2 cylindrar och en extra belastningsmotstånd.

Gav upp och konverterade bilen med biltemas ställbara bränsletrycksregulator vilket fungerade utmärkt och bilen går jättebra nu. Lite fler startförsök krävs dock när motorn är kall och den kan då också vara något ryckigare precis efter start pga att det ännu inte finns en extra kallstartsmotstånd eller liknande.



det låter intressant? hur mkt fick du öka för att den skulle gå bra?

på min sitter ju tyvärr btr direkt i fuelrailen, såhär:

http://www.bildelsbasen.se/global/image ... h=&height=

http://www.bildelsbasen.se/global/image ... h=&height=

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: S80 -00 2.4i
InläggPostat: tis 14-08-26 14:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag minns inte exakt hur mkt jag ställde upp trycket men på bilden verkar det knappt 4 bar på mätaren men det var väll inkl vakuum från tomgången.

Bild

Med Biltema’s btr följer det med adapter som i princip skulle göra det möjigt att sätta den i stället för befintlig btr i fuelrailen men den skulle inte få plats och det är hur som helst mycket enklare och smartare att låta den befintliga btr sitter kvar. Man kopplar den justerbara btr i stället i returslangen (efter befintlig btr) och ökar trycket så mkt att befintlig btr öppnas helt. Med ett T-stycket kan man koppla in vakuumslangen till båda BTR, men jag tror att jag använde en outnyttjad vakuumanslutning på spjällhuset i stället.

Bild

När/om bilen skulle behöva köras på bensin är det då bara att skruva ner trycket på den justerbara btr till noll då bestämmer bara original btr trycket i fuelrailen. Jag bytte även bränslefilteret som såg uta att nästan ha rostad sönder. Genomsnittsförbrukning 1,1 l E85/mil inte så illa för en Volvo 850 2.0 kombi '95, Motorkod:B5202S.

/Aryan

ps Obs all skruvar och nipplar på Biltemas btr var löst åtdragna att den läckte lite överallt innan jag upptäckte det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011