Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konverterat SAAB
InläggPostat: mån 14-09-01 15:29 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Hej
Har konverterat min SAAB 900 S (2 liters insprutare), Stort tack till Echonator som beskrivit det i http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6467 och svarat på mina frågor. Än så länge har jag inga data att komma med, men några små missöden. Vevhusventilationen gick sönder vid återmonteringen och inte helt tätt vid byte av större insprutningsventiler. Alldeles för mycket bränsle vi "ljummet"-start, kall- och varmstarter fungerade fint. Men dessa har fixats.
Ett stort tack till alla för informationen som ligger här.

/johan

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konverterat SAAB
InläggPostat: fre 14-09-05 12:45 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Hej igen.
I min SAAB sitter det B206 motor.
Jag ligger några gånger 40 grader före ÖDP, E85 och vanlig insprutare, så inget övertryck av turbo, och senare tändning vid mer öppet spjäll (närmare atmosfärtryck).

Är det troligt att det kan bli för högt cylindertryck, skadligt, i denna motorn med 40-gradig tändning, vid halvgas runt 1500-2500 varv?

Hoppas ni får en fin helg.

PS. Det skulle ju självklart vara insprutningsmunstycken i första inlägget, inte ventiler...

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konverterat SAAB
InläggPostat: fre 14-09-05 15:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är inte den mest påläste på detta området, men även om du har 40° f.ö.d som max, så är det väl inte säkert att motorstyrningen ställer sig så tidigt. Den väljer väl det som är idealet för stunden? Så har i alla fall jag tolkat det. Jag kan ju även ha fel så korrigera gärna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konverterat SAAB
InläggPostat: lör 14-09-06 12:14 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Kul att du kommit igång!

Du hade fått till starterna nu oavsett kall, varm eller fisljummen motor? Vevhusventen lagad nu?


Vad gäller tändningen så har du ju dels mitt program att jämföra med (du kanske kör med dom tändmapparna rent utav?).

Jag tuktade min kärra duktigt under den tid jag hade bilen och kan inte påstå att jag upplevde några problem med galna cylindertryck etc :)

Såhär ser tändmappen ut jag körde med
Bild

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konverterat SAAB
InläggPostat: sön 14-09-07 09:45 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
*Vevhusvent. - OK.
*Starter - Tja, har inte testat under så många temperaturer. Jag tog bort "Enrichment after start" (Trionic options) så startar den fint nu runt 10-20 plus (kall, fis och varm), får se hur det blir vid minusgrader.

Och våra mappar ser nästan ut att vara uppochnedvända jämfört med varandra, min har stort tändförsprång på låga varv och släntrar efter rejält på högre varv.
40 grader f.ö.d. från 1500 varv (lite hissig karaktär nu, ska nog ned lite). Och hade jag så stort försprång på högre varv som dig, så accelererade bilen dåligt.
https://www.dropbox.com/s/yeyk04wu357iabe/Almbos_0110_ign.png
Har inte kört med din fil, men kopierat, jämfört och testat med dina värden (tack :wink: ) . Är bara uppe i version 11 än, så mycket lekande nu frampå hösten.

Cylindertrycket kanske inte blir så farligt, kompet är väl inte skrämmande högt på denna motorn (~10:1?), och håller sig trionic runt lambda 1 så finns det väl lite kylande bränsle kvar i cylindern efter förbränning.

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011