Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: KinaSpridare?
InläggPostat: sön 14-10-05 07:59 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Hur gör man om man vill ska köpa spridare nuförtiden. De som säljer Kinakopior gör ju vad den kan för att lura en att tro att de är äkta Tysktillverkade. Man kan ju inte köpa på Ebay o välja bort de billigast bara för att dom sannolikt är Kinakopior, var går isf gränsen för den sannolikhetsbedömningen?
Dom som säljs på Ebay till låga priser är ju sannolikt tillverkade i Kina, så jag kör nog redan på såna.
Va gör man? Accepterar läget o köper dom billiga, eller finns det säkra sätt att få "Genuine Bosch"?

/Lars


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: sön 14-10-05 12:40 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
lekman skrev:
Hur gör man om man vill ska köpa spridare nuförtiden. De som säljer Kinakopior gör ju vad den kan för att lura en att tro att de är äkta Tysktillverkade. Man kan ju inte köpa på Ebay o välja bort de billigast bara för att dom sannolikt är Kinakopior, var går isf gränsen för den sannolikhetsbedömningen?
Dom som säljs på Ebay till låga priser är ju sannolikt tillverkade i Kina, så jag kör nog redan på såna.
Va gör man? Accepterar läget o köper dom billiga, eller finns det säkra sätt att få "Genuine Bosch"?

/Lars



Ja du vänder dig till en seriös handlare (då snackar vi allt som oftast inte Ebay) så ska du se att du får äkta vara.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: mån 14-10-06 09:22 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Tror nog att det blir att leta begagnade istället för mej. Men det är ju samma situation då, Kinakopiorna är ju gjorda med märkningar så att man ska bli lurad. Kan ju va såna man får även om man köper nåns gamla spridare. Vore bra om det fanns nåt sätt att avslöja Kineserna.
/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: mån 14-10-06 12:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Titta noga på flatstiften i kontakten. Om de är dåligt utstansade med grader eller om ytbehandlingen verkar onormalt blank eller vill flagna av, så är det nog något pirattillverkat.
Jämför med hur stiften ser ut på flatstiftsäkringar av anonymt ursprung från t ex Biltema med "märkes-säkringar" (Littelfuse, Bussman etc) som sitter fabriksmonterade i någon bil.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: mån 14-10-06 13:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag köpte med flit kina-spridare och de har funkat i nån månad och några hundra mil i alla fall :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: mån 14-10-06 13:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag vet inte om det tillför något, men man kunde ju t.ex väga dom på en fingradig våg. Numera finns det ju digitala vågar som anger decimaler av gram. Om det t.ex är material med olika densitet som ger olika slitstyrka, borde väl det synas i skillnad på tyska original Bosch och kinesiska "pirat Bosch"?
Det är ju ofarligt att pröva, och kanske ger något av värde eller vägledning? Detta förutsätter ju att man har tillgång till båda fabrikaten. Eller i alla fall en uppgift från tyska Bosch på vad deras "äkta" spridare väger.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: mån 14-10-06 19:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör i så fall väga exakt samma spridartyp av båda fabrikaten, inte bara två spridare vilka som helst som ser någotsånär liknande ut.

S k högohmiga spridare har ju inte spolen lindad med koppartråd utan med någon form av motståndstråd som ska ha lägre temperaturkoefficient än koppar. Om det är sådana spridare man är intresserad av, så skulle ett intressant prov kunna vara att mäta spolens resistans noggrant vid några olika temperaturer och se om originalspridaren och den misstänkta har samma temperaturberoende eller inte.

Resistansen i sig säger inte särskilt mycket, det är fullt normalt med toleranser på ±30 % eller så hos spolar även om de kommer från samma fabrik och samma tillverkningsparti.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: mån 14-10-06 22:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är ni säkra på att Bosch original spridare inte tillverkas i Kina?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-07 07:43 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag har skaffat ett par Kinakopior vid ett tillfälle + en riktigt äkta från någons gamla garageförråd.
Samma spridare som jag har i bilen, Bosch 0280 156 280, 470 cc vid 3 bar. Jag har alltså bra möjligheter att faktiskt jämföra dom.
Det dyker upp samma frågor i mitt huvud. Är de Kinesiska samma sak? eller är de dåliga kopior. Har sett på U-tube om hur kopiorna kan låsa upp tidigare vid höga bränsletryck.
Intressant detta att kolla på spolens karakteristik, ska se om jag kan göra nåt av det.

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-07 20:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag menade egentligen att jag undrar var nya "äkta" Bosch (dvs inga kopior) numera tillverkas.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-07 20:15 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag har haft ett par Kina-spridare o en äkta Bosch i ett halvår på bänken utan att packa upp dem. Har tittat på dom nu o det går ju inte att ta miste på att kopiorna är just kopior. Väldigt dålig finish och inte ens samma geometri vid sprutarhålen. Dom saknar faktiskt Bosch-symbolen men har Bosch-nummer. Dom kommer aldrig få gå in i motorn. De som sitter i bilen nu såg inte så anskrämliga ut. Frågan är ju precis det, finns det "äkta" spridare som också kommer från Kina? Priserna varierar så mycket på Ebay så nåt skumt är det.

Ja vikten på dom , : 37 gram för Kina och 41 gram för Tyskland

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-07 21:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
lekman skrev:
Frågan är ju precis det, finns det "äkta" spridare som också kommer från Kina?


Det skulle förvåna mig om det inte var så och kvaliteten behöver säkert inte vara mindre bara för att de tillverkas i Kina.

Här kanske?
http://www.bosch.com.cn/en/cn/our_compa ... 21252.html

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: ons 14-10-08 07:40 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Egentligen borde ju diskussionen vara, "äkta" eller kopior oberoende av tillverkningsland.
Somsagt mina Kopior var definitivt kopior.

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: ons 14-10-08 07:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Och om en kopia har dålig kvalitet, vad ska man då förvänta sig händer med dem och bilen? De ger upp totalt? De ger fel spridarbild? De öppnar/stänger felaktigt i tid etc?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: ons 14-10-08 08:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
lekman skrev:
Egentligen borde ju diskussionen vara, "äkta" eller kopior oberoende av tillverkningsland.
Somsagt mina Kopior var definitivt kopior.


Ja det tror jag med. Uppenbarligen finns det riktig skräp och det stämmer säkert att risken för "billig" i dubbelbemärkelse är betydlig större när det är kopior som är tillverkade i Kina. Det kan såklart också finnas skillnader mellan äkta "märkes spridare" beroende på i vilken fabrik de är tillverkade, vilken batch det är osv, men det är nog lite för enkelt att påstå att Kinatillverkad skulle vara lika med dålig kvalitet.

Kopior borde nog kunna vara lika bra som original och jag undrar om inte kopior ibland tillverkas i samma fabriker där de "riktiga" kommer i från, det kanska betyder billigare material, mindre nogrann tillverkning/kvalitetskontroll eller underkända ex och därför sämre eller så är de bara billigare och likvärdig original.

Baggis skrev:
Och om en kopia har dålig kvalitet, vad ska man då förvänta sig händer med dem och bilen? De ger upp totalt? De ger fel spridarbild? De öppnar/stänger felaktigt i tid etc?


Ja de skulle även kunna ge ojämn/fel flöde haka upp sig etc.

Mkt kan lambdastyrningen kompensera för men om man har en spridare per cylinder borde de vara så identiska som möjliga.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011