Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: ons 14-10-08 09:16 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag har sett en Amerikansk testsekvens på U-tube där man testar en kopia mot en äkta och det de kommer fram till är att kopian låser upp sej tidigare vid höga systemtryck. Eller börjar missa rättare sagt, så mängden som kommer igenom är kraftigt minskad. Är ju väldigt allvarligt om det händer i motorn.
Sen vet man ju inte vilken variant/nivå av kopia detta var!

/Lars

ps: Jag väntar på en 550 cc spridare från Ebay, som ligger i ett mellanprisläge. EV14, jättsnygg på bilderna med loga o allt. Ska bli intressant att bara titta på den.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: ons 14-10-08 16:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Spridare måste jobba mot bränsletrycket när de öppnas, jag kan tänka mig att öppningstiden också kan öka olika mkt vi bränsletryck-ökning vid olika spridartyper/tillverkare.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tor 14-10-09 07:24 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Jag har haft massor av strul när det gäller kina spridare och mappning. Stämmer aldrig med vad de utges för att göra. Jag har fått börja uppmana alla kunder att inte skaffa kinaspridare eller kinaBTR pga variationen i kvalite och verkligen leta efter riktiga grejer.

Ett bra sätt att försäkra sig om att man köper riktiga spridare är annars att köpa ett par från skroten. (från en speciell bil). Kör hellre riktiga begagnade än nya kinaspridare alla dagar i veckan.

Mvh//A

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tor 14-10-09 07:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Bara att vänta på krångel i min bil då, hehe! Hittills går den dock bra mycket bättre än med de kassa (original) spridare som den hade tidigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-14 12:01 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Skroten
Mitt problem med att satsa på begagnade från skroten, är att jag vill ha så pass stora flöden, Behöver 550 cc,(vid 3 bar) har jag tänkt. Inte många bilar på skroten kan erbjuda det?

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-14 12:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag bläddrar lite i tråden för att se vilken bil du har, men hittar inget sådant. Hursomhelst, för 8 - 9 år sedan fanns det några länkar till några hemsidor där lyckade konverteringar beskrevs. Jag minns att någon hade konverterat en Volvo 740 och hade då använt turbospridarna från en Volvo 850 turbo till en vanlig sugmotor i 740.
Man kan alltså anta att om den aktuella bilen finns (fanns?) i två modeller, med eller utan turbo, så var det generella att turbospridarna var lämpliga till en E85-konverterad sugmotor.
Det finns länkar här på forumet till tabeller med tusentals olika spridare med olika egenskaper och fabrikat etc. etc. Dessvärre finns det inget fungerande korsregister eller sökfunktion i tabellerna.

Här är tabellen: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-14 20:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En möjlighet om man är ute efter större spridare är att leta bland bilar med äldre typer av insprutningssystem som av elektriska skäl inte kunde arbeta med mer än 50 % öppningstid (t ex Bosch D-jetronic och troligen även det analoga Bendix-system som förekom på en del GM-bilar på 70-talet).

När det gäller spridarlistorna på nätet så ska man vara mycket observant på att det ofta inte står något om vid vilket tryck flödesangivelserna gäller. Och det brukar inte heller framgå om det är "officiella", förhoppningsvis toleranssatta värden, eller om det rör sig om ett flöde som någon har mätt upp på ett enda spridarexemplar (som man inte alls vet om det var representativt för typen ifråga eller kanske felaktigt eller igensatt på något sätt). Ytterligare en anledning till misstänksamhet är risken att det har blivit fel när mätvärden har räknats om flera gånger mellan amerikanska och metriska enheter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: ons 14-10-15 08:06 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag har audi 100/200 tq med 10V turbomotorn (kod MC-1 ). Bilar som normalt går med en lambdareglerad variant av K-jet. En av dem har fått ms-system och går med Boschspridare på 470 cc, 0280156280. Den går idag med 50/50 E85, 98 oktan. Förbrukningen ligger på strax över 1 liter/mil vid "normal" körning.
Nästa motor får förhoppningsvis MasterECU istället och jag vill upp till ca 550 cc för att kunna köra på enbart E85. Laddtrycket är ca 1,5 bar.
Det finns ett miljötänk + en strävan att komma upp i oktantal från min sida. Gamla 100 tq är en fantastisk bil, tycker jag . Perfekt på ruskiga vintervägar, då det också behövs ett hyfsat vridmoment vid vissa tillfällen.

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: NASCAR?
InläggPostat: tis 14-10-21 08:08 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Nån som har tittat på Bosch-spridare som är avsedda för den Amerikanska marknaden? Finns på Ebay (troligen även de från Kina). EV14, 550 cc/3bar. Funderar på den långa varianten. Att göra en adapter av ALUMEC och låta spridaren gå ner i inloppskanalen, nästan lika långt som K-jetspridaren gör.

De har en lite udda anslutningskontakt. NASCAR kallar dom den. Finns den på nån USA-bil här i landet? Nån som vet om den kontakten?

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-21 09:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du någon bild på den udda spridarkontakten? Det är inte en s k Packard-kontakt? Vanlig på givare, spolarpumpar, signalhorn mm i alla möjliga bilar, i synnerhet hos GM och Chrysler, sedan 80-talet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-21 12:48 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Här är en bild på spridaren, med kontakten

/LArs


Bilagor:
Bosch.jpg
Bosch.jpg [ 5.39 KiB | Visad 10709 gånger ]
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-21 15:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är inte det en vanlig s k EV6-kontakt? Se t ex http://bioadapter.com/obormotimages/all.jpg

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-21 16:40 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jo, så kanske det är. Sitter den originalmonterad under huven på några bilar? Helst såna som i större antal har hittat till bildemonteringen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-21 17:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tror det är (nyare) Bosch standard kontakter, annars verkar det finnas kontakter här

http://www.ebay.com/itm/Fuel-injector-c ... 1473649881

och direkta konverteringskontakter
http://www.ebay.com/itm/8-EV1-Jetronic- ... 0879711647
http://mrinjectoruk.co.uk/EV1-to-USCAR- ... 21605.aspx

och med sladd
http://badassparts.se/adapterkontakt-ev6-ev1.html

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-21 17:44 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Det stod nog USCAR inte NASCAR, som jag läste. Eh, lite lustigt, man läser det man vill se. Nu har jag ju fallit för att köpa på Ebay, o priset innebär ju att det inte kan vara äkta Bosch, åtminstone inte äkta spridare som är sålda av Bosch, så nåt skumt är det ju. nåväl, jag testar dom med gott mod.

/Lars


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011