Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-21 22:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Klämtång till den kontakten som visas först i Aryans inlägg har jag här. Förr sa man AMP Mate N LOK-kontakter, men just nu kommer jag inte på namnet som dom heter i dag.

Hursomhelst, tången finns på Swedol med nr EL 2940. Den kostar omkring 350 - 400 kr.

Lite underligt: Kjell & Co säljer stift och hylsor, vanliga runda, sitter i datorer och bilar, men ingen tång! Det är i alla fall samma klämtång till Kjells stift och hylsor.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: ons 14-10-22 06:21 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag har beställt kontakterna, Tack för länkarna till dom!
Jag kan tänka mej att fuska lite med lödpennan, att klämma lite, så att det hänger ihop o går att montera, men att också komplettera med lite lödning. Det går ju bra iom att det är bara ett fåtal som ska fixas..
/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-10-28 10:21 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Har nu fått hem från E-bay, en st 0280158117 och sex st 0280158279. De ligger på en prisnivå som måste innebära att de är från Kina. De har ett väldigt snyggt yttre, inte grovhuggna som de 0280156280 som jag tidigare köpt, där det var uttalat att de var "kopior". De ska monteras i vinter. Måste bara fixa ett vettigt sätt att pulsa dem där de sitter i systemet för att kolla lite på mängder o sprutbilder. MS1 har ingen sån funktion. Återkommer när jag har nån info om hur de verkar fungera.

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tor 14-10-30 11:20 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Köpte för ett tag sen 12 st Bosch-spridare 0280150431 från Kina, dvs säga de som satt monterade i Saab's 2.3 T bilar.

Använder 4 st i min 900S-91, och de tycks fungera ok.

Priset? 1500 sek ink frakt, och jag hade dem i brevlådan på 4 dagar.

Utseendet helt ok, det går inte att se att det är "piratspridare", tiden vill visa hur bra de är, och hur länge de håller.

Problemet med spridare i en etanolkonverterad turbobil; detta är en lätt turbo, är att de envetet sätts igen, efter kanske 2-3 mån drift. Får då läggas i bensin, och sen tvättar jag dem i ultraljudstvätt, och de fungerar igen.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: fre 14-10-31 23:49 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Märkligt. Jag har kört snart 10000 mil sedan sommaren 2010 på bara E85 hela tiden, utom vid några få tillfällen när jag nödtankat några liter bensin för att komma till nästa mack. Har inte haft några problem.

Men jag köpte mina från Racetronix, om det kan göra skillnad. Jag har en fulltrycksturbo, med lite ökat ladd.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: lör 14-11-01 00:53 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Det har ingen betydelse var du köper spridarna; det går länge och bra i med sugmotor, men så fort du har en turbo, blir det problem.

OM det har med oljedimman att göra; som ju trycks mot spridarna under drift, så är det säkert.

Men vet man om det så har man rena spridare, och på en og900 går det fort att byta spridarna, i alla fall för mig, för jag har fått in vanan nu!

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: sön 14-11-02 12:06 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Citerar mig själv, inlägget innan ditt.

Citat:
Jag har en fulltrycksturbo, med lite ökat ladd.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: sön 14-11-02 14:51 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Ja det rör lite på sig då...

Nu tror jag inte problemtiken är lika för alla spridare, men just dessa "röda" spridare, 0280150431, som sitter orig monterad i 9-5, har tydligen alltid ställt till det genom att klägga igen. Läser man tillräckligt många trådar på olika forum så framgår det att här fick man tanka bensin var 4 ell 5 tank, om man ville undvika igensatta spridare.

Men med lagom sliten motor, där alltid viss mängd olja åker runt på fel ställe så blir det nog så här. I mitt fall har motorn gått minst 20k mil så det är ju inget underligt EGENTLIGEN.

Har ingen aning om hur bilen sköttes tidigare så...

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: sön 14-11-02 20:42 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Min motor har gått snart 68000 mil...

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: sön 14-11-02 20:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
morsole skrev:
Ja det rör lite på sig då...

Nu tror jag inte problemtiken är lika för alla spridare, men just dessa "röda" spridare, 0280150431, som sitter orig monterad i 9-5, har tydligen alltid ställt till det genom att klägga igen. Läser man tillräckligt många trådar på olika forum så framgår det att här fick man tanka bensin var 4 ell 5 tank, om man ville undvika igensatta spridare.

Men med lagom sliten motor, där alltid viss mängd olja åker runt på fel ställe så blir det nog så här. I mitt fall har motorn gått minst 20k mil så det är ju inget underligt EGENTLIGEN.

Har ingen aning om hur bilen sköttes tidigare så...

Mvh Johannes


Det är inte så att det där problemet har blivit mindre på senare år, efter sulfat- och felblandningsskandalen sommaren 2010 eller 2011 som medförde att svensk standard för E85 skärptes på ett antal punkter?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: sön 14-11-02 22:18 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Under den tiden du nämner körde vi bil med sugmotor, och där kan du ha spridarna i skick kanske ett år eller så, innan det börjar spöka.

Vi har en sugmotorbil och en med turobo nu, och det är bilen med turbomotor som drabbas först; både bilarna har gått dryga 20k mil, så det skiljer inte, men det verkar vara övertrycket som ställer till det.

På turbon har jag monterad oljefälla från Saab 9-5, men det har inte hjälpt alls...

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: mån 14-11-10 15:30 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Nu är jag inte helt säker att jag förstår problemet. Menar ni att man riskerar att spridarna lägger igen, om man kör på E-85, och att problemet ökar om det finns laddtryck i inloppsröret? Själv kör jag med 0280156280 i en audi 10V turbomotor (100 qt -88b). Jag kör med ms och med ca 1,5 bars övertryck. Jag har hela sommaren kört med 50%E85, de andra 50%en har varit 98 oktan.
Jag har upplevt att motorn börjat gå orent på lätt last, men skottat på som den ska vid höga belastningar. Igensatta spridare låter ju som fullständigt livsfarligt för motorn, o kanske även för dem som färdas i bilen. Hur kan övertrycket i inloppet påverka? Bränsletrycket är ju mycket högre än så.

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: mån 14-11-10 15:55 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
I den bilen jag kör med (Saab 900S 2.0-91)byggs klägget upp under driften; vi kör enbart etanol, sommar som vinter; det är efter ett par mån, lite beroende på hur långa turer vi kör.

Tydligen är det korta turer som är sämst!

Klägget sätter igen spridarhålen så bilen börjar gå på tre cylindrar...

När dessa spridara sitter i bil med sugmotor klarar de mycket längre intervaller mellan rengöringen; mellan ett halvt och ett år

För mig verkar det som att övertrycket får klegget att fastna, även med separat oljeavskiljare från nyare bil blir det så mycket oljeånga att det blir en förening med spriten

Demonterar man spridarna och lägger dem i bensin löses klegget upp, kvar är dock problemen med rester inuti spridarna; KAN vara gummirester från slangarna, eller gamla bensinavlagringar som finns lite överallt.

De flesta av spridarna vi rengör med ultraljud får vi att fungera, men inte alla.

Det är möjligt man får blåsa bakvägen med högt tryck för att bli kvitt föroreningarna.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-11-11 08:28 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag har anledning att titta på mina spridare till den bilen. Ska syna både sprutbilder och mängder. Ska bli intressant att se vad jag finner. Man kan tänka sej att problemet är mycket mindre, eller inte finns alls, så länge man håller sej till 50/50% ?

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KinaSpridare?
InläggPostat: tis 14-11-11 09:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
lekman skrev:
Jag har anledning att titta på mina spridare till den bilen. Ska syna både sprutbilder och mängder. Ska bli intressant att se vad jag finner. Man kan tänka sej att problemet är mycket mindre, eller inte finns alls, så länge man håller sej till 50/50% ?

/Lars


Ja, dels det, och dels är problemet mycket mindre på motorer där det inte förekommer oljedimma i insugningsröret. Man kan vänta sig större problem dels på turbomotorer, och i synnerhet med sliten turbo, där det följer med olja från dess lager, och dels på motorer där det följer med oljedimma i vevhusventilationsgaserna - antingen för att någon oljeavskiljare är igensatt och borde rengöras, eller för att motorn är sliten eller det är en i grunden mindre lyckad konstruktion.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011