Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 14-10-06 22:20 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå hallå,

Efter en månads utvecklande har jag nu kommit i mål med en flexifuel mjukvara till dessa styrsystem :)

Det betyder att jag programmerar om originalboxen så att man sedan har möjligheten att blanda precis som man vill.

Har precis testat att först köra runt på bensin och sen helt enkelt åka in och fylla tanken med E85. Sedan tankat E85 ett par gånger så att det nu är 100% E85 i tanken och det fungerar alldeles utmärkt och lambdavärdet är perfekt helatiden. Dvs ligger runt lambda 1 vid Cruise och fetar ner mot 0,84-0,86 på full gas.

Tändningen är vässad för att erhålla en aning mer effekt. Svårt säga exakt hur mycket effekt det kan röra sig om men bör gå att hitta 5 hk iaf tycker man. Skulle man göra ett rent E85 program kan man ju såklart vässa tändningen ytterliggare men fick begränsa mig för 95 oktan bensin nu med flexifuel mjukvaran.

Jag körde lite över 60 mil blandad landsvägskörning i helgen för att mäta lite förbrukning och det verkar gå att ligga på 0,6 liter / mil utan problem med E85. Det betyder att man åker runt för omkring 5,75.- SEK / mil som det ser ut i dagsläget :)

Det bör inte vara några problem att med samma metod även programmera flexifuel program till tex Audi / VAG 1,8 T mellan år 2000 - 2006. Volvo V70 Turbo mellan 2000-2006 bör också gå fint.

Det går fint att skicka mig PM för mer info eller skicka epost på info@fekzen.se

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-10-07 09:41 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Vad kostar det? Hemma har vi pratat om att skaffa en annan bil när min ger upp (snyft, gillar den min 945 Turbo) och i den diskussionen har vi pratat om en liten bil. En några år gammal Aygo är ju inte jättedyr, därför blir den (i alla fall i mina ögon) väldigt attraktiv i.o.m. att man kan konvertera den till en flexifuel.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-10-07 10:04 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå Erik,

Planen är att lägga mig på 35oo.- och då behöver man skicka mig styrboxen för omprogrammering och sedan när man monterar boxen så är det bara att börja tanka det man känner för. Det tar ca en dag att programmera boxen så man behöver va utan bilen 3 dagar med postgången då. Boxen sitter lätttillgänglig på torpedväggen bredvid motorn. Väldigt bra utrymme för att mecka på dessa bilar konstigt nog :)

Förutom möjligheten att tanka det man vill, så är ju även tändniningen lite vassare vilket man spar bränsle på samt erhåller lite högre effekt.

Ska försöka få upp detta chip i min webshop under veckan nu. Har bara sugmotorchip uppe till Aygo än så länge.

Mvh//
A.Fekzen

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-10-15 20:34 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Här kommer en film med den konverterade Aygon:

https://www.youtube.com/watch?v=52hmcjJckbc


Med vänlig hälsning//A

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011