Hi, den konsensus om att omvandla en 5-cylindrig motor med en Flex Tune Auto X4 är att ansluta cylindrarna 4 och 5 till den fjärde kanalen ECU.
Tändningsföljden är 1-2-4-5-3. Om du ansluter 4 och 5 i den fjärde kanalen, ska du injicera den femte cylindern innan ventilen öppnar, så det kommer att fungera.
Men, du införa en minimal obalans på ena sidan av motorn. Skulle det inte vara bättre att ansluta den så att obalansen är i mitten av motorn? Som i:
ECU 1 -> Cyl 1 ECU 2 -> Cyl 2 ECU 4 -> Cyl 4 ECU 5 -> Cyl 5+3
På så sätt skulle obalansen inte utstrålar från den ena sidan till den andra, men jämnt mot båda ändar, som skär obalansen i hälften så långt som stress på dvs den fjärde cylindern går.
Bra idé, eller gör som gör obalansen ännu värre kanske?
|