Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 14-11-04 11:35 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Hej
Har varit ifrån Etanol ett antal år då jag kört dieselbil och intresset för att "klödda" med att konvertera till etanol svalnat.
Nu har jag fått ny energi och tänkte fortsätta med etanoltankning, men det verkar vara väldigt svalt i alla fall här på denna sidan.
Är det något man missat, eller det är ute att köra etanolkonverterat??

I alla fall så är bilen jag börjat "klödda" med en Volvo 945 -98.. Har börjat med att montera större spridare och i dagsläget inte gjort något annat, men det kommer mer. Första tankningen gav en bränsleförbrukning på 1.26 l/mil och det tycker jag är ganska hyffsat.

Mvh Jonas

_________________
Köratilljobbetbil Volvo 945 Turbo -98 och 240 GL -87
Sommarbil Cadillac -60
Busbil Cheva Mallibu SS -65


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-11-04 13:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är inte övertygad om att det är ute.
När jag hittade hit, i mitten på 00-talet var ju allt nytt och det blev som två lag. Ett för etanol och ett mot. På det här forumet var man ju naturligtvis för etanol. Jag var parallellt På Volvoforum Jag Rullar, eftersom jag hade en Volvo 245 -92 som jag började blandtanka vid den här tiden.
Men på det forumet var dom flesta emot. Många var ju styrda av kvälls och dagstidningar, det märktes på deras uttalanden. Någon enstaka var bättre informerad och hade en lite avvaktande ståndpunkt. Några hade provat, men bl.a dom instabila svängningar som var på bränslepriserna då gjorde att dom körde på bensin igen.
Om man tittar i dag är det något helt annat. Visserligen finns det ett utbud på begagnade och billiga FFV-bilar nu. Det gör att många tacksamt tar tillfället och köper en sådan. Även kör på E85 enligt vad dom skriver och lovordar det.
Dom som för 10 år sedan nämnde något om konvertering eller blandtankning blev då "nerhuggna och överkörda" med kvällstidningsargument. I dag är det inte så. Dom får komma till tals och berätta om sina erfarenheter. Kanske det kommer en motfråga, men det får dom också besvara och tillrättalägga missförstånd. Det är inte samma massiva motstånd längre.
Hur det är på andra forum, andra bilfabrikat, har jag inte så mycket koll på. Jag kör en V70 2.0F -08, alltid på E85. Så jag är kvar på det forumet. Ibland kommer det en lite "blygsam" förfrågan där någon är spekulant på t.ex en V50 1.8F. Vederbörande frågar lite, "hur är det, hur gör man, vad kostar det?" Jag brukar skriva 20 - 30-raders inlägg och berätta om mina erfarenheter. Gärna också "anlägga en försvarslinje" om dom vulgäraste kritikerna skulle dyka upp. Men dom är inte så många längre, så det blir mest goda tillrop till den här vankelmodige bilspekulanten. I flera fall väljer dom en FFV.
Att det är lite lugnt och stilla på etanolforumet kanske är "naturliga svängningar". Men har man inga frågor eller annat så kan man ju jaga notiser på nätet. Jag brukar t.ex bläddra (digitalt) i Ny Teknik varje dag. Där finns ibland något debattinlägg som man länka till. På så vis håller man igång forumet även om det flyter sakta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-11-04 18:13 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Tack för svar.
Blev bara lite förvånad av att det är lite aktivitet här på forumet, men det är nog som du skriver att det går upp och ner.
Tycker att det är kul att mixtra och "klödda" experimentera och nu har jag lite tid "över"..
Får väl se var det slutar denna gången..

_________________
Köratilljobbetbil Volvo 945 Turbo -98 och 240 GL -87
Sommarbil Cadillac -60
Busbil Cheva Mallibu SS -65


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-11-04 19:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Läser man tidningar så verkar det som våra egenkonverterade bilar fungerar bättre än de fabrikstillverkade.
Så är det väl förstås inte men de som har haft problem har ju gått ut i media och berättat om sina problem. Tänk om alla med bensin eller dieselbilar skulle göra samma sak...
Jag har kört minst 10000 mil med min original bensinpump och den fungerar klockrent än. Jag kör enbart e85 och håller inte på att "rensa" systemet med bensin då och då. Jag är övertygad att den reningen ställer till mer trassel än den gör gott.
Jag fortsätter ett tag till med spriten. Jag har ju även planer på en turbokonvertering och då är E85 ett krav. :)

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-05 19:23 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Andra spridare är monterade och tändningen ställd tillbaka 3 grader, men det ska bli 6 grader till.
Nästa "på göra" listan blir att montera motstånd så den startar lite lättare nu när graderna börjar sjunka.
Har lite planer på att plocka bort intercoolern för att på så vis få varmare insugningsluft (skrivs ju en del om luftförvärmning).
Plana toppen 2 mm står även på listan, vad tror ni??
Kan ju meddela att turbotrycket är påställt till ca 1 bar och det skjuter på ganska bra..
Ha en bra dag/ Jonas

_________________
Köratilljobbetbil Volvo 945 Turbo -98 och 240 GL -87
Sommarbil Cadillac -60
Busbil Cheva Mallibu SS -65


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-05 21:35 
Offline

Blev medlem: tis 11-03-29 19:37
Inlägg: 10
Ja köpte ett Megasquirt 1 v3, byggsats så klart så ja fick löda ihop de själv men helt klart värt pengarna. 1680:- plus frakt sen har du ett fullt mappbart sprut. Bara att programmera in kallstart m.m. Och nej, ja anser INTE att E85 är ute :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-05 22:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Hmm, jo eftermarknadssprut kommer antagligen med tiden, men för nu så får original duga..

_________________
Köratilljobbetbil Volvo 945 Turbo -98 och 240 GL -87
Sommarbil Cadillac -60
Busbil Cheva Mallibu SS -65


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-11-06 08:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Vad man dock tyvärr kan konstatera är att på nybilsfronten, både utbud och då förstås försäljning, så är det uruselt mot vad det var tills för något år sedan. Finns det nya etanolare från nån annan än VW(-gruppen) och Volvo numera? Så om inte ett underverk inträffar så känner jag (tyvärr) pessimism inför framtiden och t.o.m oro att E85 försvinner innan nått annat vettigt alternativ finns.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-11-06 12:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På Miljöfordons hemsida: http://www.miljofordon.se/fordon?type=0 ... xtailpipe=
radas det upp Audi, Ford, Volkswagen och Volvo som FFV-bilar. Totalt 33 modeller. Men skall man vara petig så kanske man skall räkna Audi och VW som ett gemensamt märke?
Miljöfordon redovisar bara årets modeller och dom som säljs i Sverige från svenska återförsäljare eller generalagenter. Även om det är möjligt i teorin att importera från t.ex USA, så redovisas dom inte på Miljöfordon.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-11-06 13:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Läste nånstans att det inte finns nån Ford med FF-motor längre. Har iofs inte kollat själv på ett tag men minns att jag noterade att stora C-MAXen inte gick att få med FF-motor och tänkte då att det var på väg ut redan då.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-11-06 14:59 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja rent generellt är det väl så att det med etanolen tagit rejäla steg bakåt mycket i botten att den nära på fullständigt politiskt ratats på senare år av olika mer eller mindre knepiga anledningar...
Visst går det igen att det lite paradoxalt ofta varit som så att dom hemkonverterade fordonen överlag fungerat bättre, där för egen del helt ärligt dom numer över 35000 milen och runt 14 år. Så har egna vagn som motorparken bara rullat på med uteslutande sprit i tankarna.

Sedan med dom flesta av dom nu sid importerade etanolbilarna faller förmodligen inte in i de statistiken men det antalet är troligen försvinnande liten. Där även dom en gång en rad franska märken med stoltserade med etanolbilar finns ingen kvar,,, så visst även jag som hängt med från början anar med viss skepsis hur länge till det egentligen kommer finnas etanol ute vid mackarna.
Att denna inte togs emot på ett bättre sätt gnuggar väl bara Collin och folket bara åt och vi är tillbaka till fossilträsket igen... Som fortfarande ÄR ett bra alternativ tills nu bättre alternativ finns...

Själv kommer jag i alla fall fortsättningsvis numer rätt ensam fortsätta att damma av etanolpumparna, för dom egna fordonen bara rullar på problemfritt...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-11-06 23:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det finns ju ett etanolparti. Dom deltar inte i några val. http://www.etanolpartiet.se/ Men dom tar gärna emot sympatisörer och supportrar.
Det skall sägas direkt, dom är starkt bundna till etanol- och bensinbolaget St1. Men om man tycker att man vill göra något, framföra åsikter eller argument, så kan man nog vända sig till dom. En sådan grupp har ju ofta lite lättare att få ut ett budskap i media jämfört med vad en vanlig gräsrot har. En gräsrot kan på sin höjd skriva någon insändare och hoppas att den blir publicerad. Eller skriva här på forumet, men det läses väl till största delen av "redan frälsta". En talträngd "megafon" däremot brukar media gärna lyssna på och återge. Därför behöver kanske Etanolpartiet lite support?
Jag vet att Etanolpartiet brukar vara med på Almedalsveckan i Visby som en lobbygrupp. Dom kanske inte är lika effektiva som t.ex Gröna Bilister, men dom har ju från sitt håll inte så hög prioritet på etanol längre.

En annan gruppering är ju BAFF, men jag har inte fått något nyhetsbrev från dom på länge. Har någon annan fått det?
Men jag har en känsla av att dom söker inte supportrar i breda lager utan jobbar mer som någon sorts informationskontor på en mer "byråkratisk" nivå.

Vi har inte sett något konkret ännu, men nu är det ju nya politiska konjunkturer. Vågar man hoppas på något den vägen?

För någon månad sedan skrev signaturen Grönvärld några inlägg här. Han är en debattör som egentligen har återvänt till forumet efter flera år.
http://www.gronvarld.se/ Det verkar vara ett E-handelsbolag med fritidsprylar, men signaturen där är etanolvänlig, kan man säga.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-11-08 11:06 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Jag kör också min otto-motor på etanol. Har gått nästan 3000 mil utan etanol-relaterade problem. Senaste verkstadsbesöket fick den till och med ha piggybacken kvar och etanol i tanken. Jag skrev ut en kallstartsinstruktion och satte på ratten. Inga kommentarer alls från verkstan om faror eller annat.

Jag gissar att aktiviteten på forumen minskat för att de flesta frågor har avhandlats? Söker man efter en fråga har den för det mesta ett svar. Jag brukar vara inne och kolla efter nya inlägg ett par gånger i veckan men det är sällan jag skriver numera.

"inga nyheter är goda nyheter" - dvs hörs det inget på forumet har antagligen ingen problem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-11-08 14:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Så skulle jag också resonera om E85- och FFV-bil-försäljningen hade fortsatt spikrätt uppåt som när det var som hetast. Men eftersom motsatsen råder så är det nog tyvärr så att tystnaden beror på att det är "ute". Ja, jag är en Dysterkvist på ett sätt men en envis sådan så jag fortsätter att använda E85 i de tre bilar vi har i familjen tills det ev. bittra slutet :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-11-13 18:07 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo ställer mig med till den förmodligen allt mindre skalan etanoltankande där jag sedan dryga 14år envist stått där vid etanolpumparna och gjort genomsnitts besparingar på runt 1,50:- per körd mil.
Själv nöjer jag mig inte bara med att köra samtliga familjebilar naturligtvis konverterade med mesta möjliga etanol, till så även sedan länge även motorcykel, gräsklippare, motorsågar, som samtliga bara rullar på.

Ser väl heller inte med den tid jag med pysslat med spriten i tankarna inte helt positivt heller för framtiden, så tills dess det inte eventuellt inte finns med etanol vid pumparna står jag där och drar bort spindelväven... Där det för mig om inget principens skull vägrar ge upp etanolen, för motorerna utan undantag bara rullar på... :wink:

Intressant annars detta med etanolpartiet som i sådana fall är bättre än ingenting, eller hur? Väl möt den allt mindre skalan med spriten i tankarna så länge det är möjligt... :D

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011