volvo skrev:
Nu vid 100% e85 och kalla temp så är bilen lurig att starta.10 s på startmotorn.
När man har svårt att få igång en motor på E85 så brukar det sällan hjälpa att nöta länge på startmotorn. Det är bättre att göra korta startförsök och ha lite is i magen och vänta minst 10-20 sekunder mellan startförsöken.
Tänk på att kallstartanrikningen som regel bara ligger på de första sekunderna av startförsöket, detta för att minska risken att motorn ska sura ner sig vid en bensin-kallstart, om det är någon annan orsak än för lite bränsle till att den inte vill starta.
Det lönar sig också att se till att startmotorn håller så högt varvtal som möjligt. När nu bilen är gammal och startmotorn kanske inte har fått tillsyn på många år så är det en god idé att plocka isär den och rengöra, smörja, svarva och spåra om kollektorn, byta ev slitna lagerbussningar osv. Man bör också kolla noga att det verkligen är god kontakt i hela startmotorkretsen - inte bara vid batterikabelskorna utan även vid andra änden av pluskabeln till startmotorn respektive jordflätan.
Det är ingen risk att spridarna är för små för att ge tillräckligt med bränsle vid kallstart. På bilar där man har monterat en manuell kallstartknapp som helt enkelt tvångsöppnar spridarna, så räcker det med att dutta till knappen några tiondels sekunder för att sura ner motorn hopplöst.