Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 15-01-24 20:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Men jag tror egentligen att nyttan av ett termostatbyte är ganska begränsad på en bil som ändå har bra luftförvärmning.
Huvudsaken är ju att så snabbt som möjligt efter start få motorn så varm att styrsystemet kan sluta varmkörningsanrika och börja lambdareglera, samt att man vill komma upp i så hög motortemperatur att inte vattenångan ur avgaserna kondenserar på cylinderväggarna.
Om man sedan värmer på motorn ytterligare så är det nog svårt att påvisa några stora fördelar med det.
En sak skulle förstås kunna vara att en högre kylvattentemperatur också medför högre oljetemperatur, så det inte behövs så lång körning för att koka bort det kondensvatten och bränsle som anrikas i motoroljan efter kallstart. Å andra sidan så medför ju en högre oljetemperatur också högre oljeförbrukning, vilket kan vara störande i det här fallet när motorn är gammal och sliten och redan drar en del olja.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 22:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Efter 50000 mil så ska man nog inte förvänta sig klockren funktion hos luftförvärmningen.
Så kolla om den funkar som den ska, det hjälper.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-01-27 17:47 
Offline

Blev medlem: fre 15-01-23 20:32
Inlägg: 12
Kan meddela att nu är konverteringen gjord och inkörningsfasen på 50/50 bf50/E85 är påbörjad. Bilen går riktigt bra Startar som den ska. Jämn och fin motorgång. Skruva dock dit boxen när motorn var varm så ska se om den startar lätt i morgon på kall motor. ska vara kring 0:an här i morgon. La annars i en burk startgas som försäkring om den absolut inte skulle vilja starta.
Känns som om bilen har lika mycket ork som förut. är ju ingen raket direkt men kändes som det brukar på full gas till varvstoppet på 1:an, 2:an och 3:an. :D
Ska bli kul och se hur förbrukningen ser ut. ska köra upp halva tanken och se vad det blir vid pumpen då färddatorn på mitt exemplar av 850 visar alltid 1 dl över verklig förbrukning.
Uppdaterar senare när jag mätt förbrukning och fått göra några kallstarter och rapporterar hur det går.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-01-29 16:31 
Offline

Blev medlem: fre 15-01-23 20:32
Inlägg: 12
Tror den går lite fett på kallstart anordningen. Startar löjligt lätt. Har märkt att förbrukningen 4 dubblas första minutrarna iaf. Finns en potentiometer att virda på. Är tiostegad och står på läge 5 nu. Borde man kunna dra ner till typ 3


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-01-29 18:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Pröva ett steg i taget, till 4 och känn hur det blir. Så går du vidare neråt. Försök notera den samtidiga temperaturen så kanske du hittar ett mönster sedan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-01-29 19:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När det gäller hög förbrukning under varmkörningsförloppet: Har inte de flesta Volvo från början-mitten av 90-talet egenheten att de går med mycket senare tändning än normalt under varmkörningen, för att få hög avgastemperatur så att katalysatorn kommer igång snabbt?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-31 18:14 
Offline

Blev medlem: fre 15-01-23 20:32
Inlägg: 12
Nu har jag skruvat ner till läge 4.
Mätte nu när jag fyllde upp tanken att förbrukningen låg på 1,05 på 50/50 blandning. Nu är det i princip E75 i tanken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-31 19:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Lovande siffror! Kom ihåg att etanol vill ha några tiotal mer värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha för att förbrännas effektivt. Så om du har prioritet på låg förbrukning, se till att luftförvärmningen fungerar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-31 20:49 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Och så effektiv motorvärmare som möjligt; själv har jag fått ner förbrukningen till "sommarvärden" med motorvärmare med inbyggd pump.
DET gör susen!

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-02-12 18:41 
Offline

Blev medlem: fre 15-01-23 20:32
Inlägg: 12
Nu vid 100% e85 och kalla temp så är bilen lurig att starta.10 s på startmotorn. Har vridit upp kallstarten men ingen skillnad, så jag tror spridarna inte kan ge tillräckligt. Ska man skaffa en btr och höja till 3,5-4 bar eller skaffa t5 spridare. En polare har t5-R spridare som jag kunde få. Kan detta vara något. Känns som ett spridarbyte är bättre än btr. Dock när den väl startat går den kungligt. Jämn och fin gång och normal kraft och gasrespons.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-02-12 21:16 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Du kommer nog att uppleva att större spridare ger trevligare kallstartegenskaper. Om de du har i nu är precis på gränsen så blir det magert vid start.
Har du motorvärmare? Det finns ju nog inget som underlättar så mycket som en rejäl motorvärmare, antingen konventionell typ, eller med inbyggd pump, som gör att kylvattnet i motorn cirkulerar. DET gör susen!
Annars kan man montera en manuell kallstart, och dusch in så mycket bränsle man vill vid start. Det går ju även att montera kallstartventil med separat bensintank. Har haft det på någon bil, men det är ju lite mera jobb då.
Vad heter de spridarna du har i bilen nu?
Har lista här så kan berätta vilken kapacitet du har nu.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-02-12 21:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
volvo skrev:
Nu vid 100% e85 och kalla temp så är bilen lurig att starta.10 s på startmotorn.


När man har svårt att få igång en motor på E85 så brukar det sällan hjälpa att nöta länge på startmotorn. Det är bättre att göra korta startförsök och ha lite is i magen och vänta minst 10-20 sekunder mellan startförsöken.
Tänk på att kallstartanrikningen som regel bara ligger på de första sekunderna av startförsöket, detta för att minska risken att motorn ska sura ner sig vid en bensin-kallstart, om det är någon annan orsak än för lite bränsle till att den inte vill starta.

Det lönar sig också att se till att startmotorn håller så högt varvtal som möjligt. När nu bilen är gammal och startmotorn kanske inte har fått tillsyn på många år så är det en god idé att plocka isär den och rengöra, smörja, svarva och spåra om kollektorn, byta ev slitna lagerbussningar osv. Man bör också kolla noga att det verkligen är god kontakt i hela startmotorkretsen - inte bara vid batterikabelskorna utan även vid andra änden av pluskabeln till startmotorn respektive jordflätan.

Det är ingen risk att spridarna är för små för att ge tillräckligt med bränsle vid kallstart. På bilar där man har monterat en manuell kallstartknapp som helt enkelt tvångsöppnar spridarna, så räcker det med att dutta till knappen några tiondels sekunder för att sura ner motorn hopplöst.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-02-13 07:13 
Offline

Blev medlem: fre 15-01-23 20:32
Inlägg: 12
Oklart men är org spridare som är gula bosch iaf. Har läst de ska ge 150 g vid 3 bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-02-13 10:05 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Då bör du ha spridare som ger 35-40% större flöde för att få bra körbarhet utan att höja trycket. Vad hade du för flöde på de spridarna du hade tänkt?
Sen beror det på hur bra ditt system är på att anpassa sig, är det flexibelt nog att klara av anpassningen?
Du får testa, det visar sig snabbt, både i förbrukning och motorgång!

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-02-13 16:26 
Offline

Blev medlem: fre 15-01-23 20:32
Inlägg: 12
Gick bättre om man skruva åt rätt håll på justeringen. nu startar bilen lätt igen. motorn blev något rappar vid kall motorn än tidigare. både jämfört med tidigare inställning och även original inst med bensin i tanken. provar några kallstarter till och utvärderar sen hur resultatet blev.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011