Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertera Volvo 850 Glt
InläggPostat: fre 15-01-23 20:41 
Offline

Blev medlem: fre 15-01-23 20:32
Inlägg: 12
Sitter här och funderar på att konvertera min 850 glt altså 170 hk motorn. Bilen har rullat över 50000 mil och har ett lågt värde så det vore kul att experimentera lite med alternativa bränslen.
Pendlar ca 10 mil per dag så har en hel del bensin åtgång idagens läge.
Har läst in mig lite på ämnet och blandtankning känns besvärligt att hållas med så är en konvertering som går att köra 100% E85 på som jag är ute efter.
Har kollat lite lite på olika system och har fastnat lite på denna.
http://www.ecoflex.nu/
Funkar deras system bra även nu när det är ca -10 grader tro?
Vad är era erfarenheter av detta system. verkar ju iaf tämligen smidigt att montera.
Vad kan jag förvänta mig att bilens nya förbrukning blir. Har idag ca 0,9 l/mil Kör endast motorväg.
Tittar man på investeringen på ca 1800 kr så är den insparad på ett år om förbrukningen uppgår till ca 1,2 l /mil med nuvarande bränslepriser. förmodligen kortare tid då bensinpriset kommer säkert återgå till 15 kr l som det var i sommars.
Söker alltså lite tips och allmänna åsikter om det är något att hållas med på en bil med så många mil på mätaren som är väl inkörd på bensin. Drar dock inte mycket olja och är kry i motorn. dock oljeförbrukningen något högre nu än när den rulla ut 1992 från fabriken.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-23 22:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Hej!
-10°C skall inte vara något problem. Enligt dokumentationen har du en köldstartfunktion i Ecoflex. Den fetar på lite extra under crankningen i någon sekund. Jag har ingen konverterad bil utan en fabriksbyggd FFV, en Volvo V70 2.0F -08. Den startade jag utan problem för ett par år sedan när det var -27°C en morgon. Jag hade glömt eller förträngt att koppla in motorvärmaren kvällen innan. Jag kör enbart på E85.
Men det är ju naturligtvis så att en motorvärmare underlättar och förbättrar mycket. Det gäller ju för övrigt alla bilar oavsett vilket bränsle man kör på.
Så om du följer dom råd och anvisningar som ges i manualen kommer det säkert att gå bra.
Berätta gärna här sedan vad du tycker om slutresultatet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 09:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det du möjligen kan behöva bekymra dig över när det gäller en gammal bil som aldrig har körts på E85 förut är, precis som har nämnts många gånger tidigare på detta forum, att det kan finnas hartsavlagringar i bränslesystemet som lossnar när de utsätts för E85 och som kan sätta igen bränslefilter. Var beredd på att göra ett extra filterbyte några veckor eller månader efter etanolkonverteringen. Om du vill ha förvarning på att filtret är på väg att sättas igen, så koppla in en provisorisk amperemeter i serie med matningen till bränslepumpen. Om du ser att strömmen är på väg att stiga tydligt så bör du byta filter inom några dagar för att inte riskera att bli stående med stopp i filtret.

Det är viktigare på E85 än på bensin att motorn verkligen kommer upp i full arbetstemperatur snabbt, så byt gärna termostat om det inte är gjort på länge. Jag misstänker att tempmätaren i 850 har samma lömska funktion som i de flesta 700- och 900-serie, nämligen att den går upp till mittläge redan vid 40-50 graders motortemperatur och sedan inte rör sig vidare förrän över 100 grader. Det gör den tämligen oanvändbar för att upptäcka en halvdålig termostat. Man bör också ta för vana att (om möjligt) inte köra igång kupévärme och fläkt förrän motorn är genomvarm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 10:43 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Det KAN även med fördel täckas för luftintaget framför kylaren så inte kylaren blir alldeles FÖR kall...
Byta som sagt till vintertermostat! De bilarna jag har på etanol kör jag på vintertermostat året om. (2 st og900, en I och en lätt turbo)
Testa dig fram till lagom flöde!

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 11:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Just på Volvo 850, innan Volvo började med tramset att täcka hela motorn med plastkåpor, så sitter fuel-rail och insprutningskontakter väldigt smidigt till för hemma-mekaren.

Jag är nästan avundsjuk... ;)

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 11:41 
Offline

Blev medlem: fre 15-01-23 20:32
Inlägg: 12
torbjorn skrev:
Det du möjligen kan behöva bekymra dig över när det gäller en gammal bil som aldrig har körts på E85 förut är, precis som har nämnts många gånger tidigare på detta forum, att det kan finnas hartsavlagringar i bränslesystemet som lossnar när de utsätts för E85 och som kan sätta igen bränslefilter. Var beredd på att göra ett extra filterbyte några veckor eller månader efter etanolkonverteringen. Om du vill ha förvarning på att filtret är på väg att sättas igen, så koppla in en provisorisk amperemeter i serie med matningen till bränslepumpen. Om du ser att strömmen är på väg att stiga tydligt så bör du byta filter inom några dagar för att inte riskera att bli stående med stopp i filtret.

Det är viktigare på E85 än på bensin att motorn verkligen kommer upp i full arbetstemperatur snabbt, så byt gärna termostat om det inte är gjort på länge. Jag misstänker att tempmätaren i 850 har samma lömska funktion som i de flesta 700- och 900-serie, nämligen att den går upp till mittläge redan vid 40-50 graders motortemperatur och sedan inte rör sig vidare förrän över 100 grader. Det gör den tämligen oanvändbar för att upptäcka en halvdålig termostat. Man bör också ta för vana att (om möjligt) inte köra igång kupévärme och fläkt förrän motorn är genomvarm.

Att byta bränslefilter är något som jag läst att de flesta gör efter ca 100 mil eller om bilen börjar gå dåligt.
Är det bättre att blandtanka lite först så att man successivt löser upp avlagringar och byta filter kanske 2 gånger eller är det bara och köra en gång bättre. Termostaten byttes nyligen då den varöppen konstant så det tog en himla tid innan det blev ordentlig värme i bilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 11:42 
Offline

Blev medlem: fre 15-01-23 20:32
Inlägg: 12
Dr. Mabuse skrev:
Just på Volvo 850, innan Volvo började med tramset att täcka hela motorn med plastkåpor, så sitter fuel-rail och insprutningskontakter väldigt smidigt till för hemma-mekaren.

Jag är nästan avundsjuk... ;)

Det var tider det när de byggde så det var lättmekat :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 13:52 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
volvo skrev:
torbjorn skrev:
Det du möjligen kan behöva bekymra dig över när det gäller en gammal bil som aldrig har körts på E85 förut är, precis som har nämnts många gånger tidigare på detta forum, att det kan finnas hartsavlagringar i bränslesystemet som lossnar när de utsätts för E85 och som kan sätta igen bränslefilter. Var beredd på att göra ett extra filterbyte några veckor eller månader efter etanolkonverteringen. Om du vill ha förvarning på att filtret är på väg att sättas igen, så koppla in en provisorisk amperemeter i serie med matningen till bränslepumpen. Om du ser att strömmen är på väg att stiga tydligt så bör du byta filter inom några dagar för att inte riskera att bli stående med stopp i filtret.

Det är viktigare på E85 än på bensin att motorn verkligen kommer upp i full arbetstemperatur snabbt, så byt gärna termostat om det inte är gjort på länge. Jag misstänker att tempmätaren i 850 har samma lömska funktion som i de flesta 700- och 900-serie, nämligen att den går upp till mittläge redan vid 40-50 graders motortemperatur och sedan inte rör sig vidare förrän över 100 grader. Det gör den tämligen oanvändbar för att upptäcka en halvdålig termostat. Man bör också ta för vana att (om möjligt) inte köra igång kupévärme och fläkt förrän motorn är genomvarm.

Att byta bränslefilter är något som jag läst att de flesta gör efter ca 100 mil eller om bilen börjar gå dåligt.
Är det bättre att blandtanka lite först så att man successivt löser upp avlagringar och byta filter kanske 2 gånger eller är det bara och köra en gång bättre. Termostaten byttes nyligen då den varöppen konstant så det tog en himla tid innan det blev ordentlig värme i bilen.


Nu var det vintertermostat du skulle ha, men då är den ju lättbytt när det gjordes nyligen!
Vintertermostat, för lige högre drifttemperatur, det ger lägre bränslekostnad även på bensinbilar.

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 14:15 
Offline

Blev medlem: fre 15-01-23 20:32
Inlägg: 12
morsole skrev:
volvo skrev:
torbjorn skrev:
Det du möjligen kan behöva bekymra dig över när det gäller en gammal bil som aldrig har körts på E85 förut är, precis som har nämnts många gånger tidigare på detta forum, att det kan finnas hartsavlagringar i bränslesystemet som lossnar när de utsätts för E85 och som kan sätta igen bränslefilter. Var beredd på att göra ett extra filterbyte några veckor eller månader efter etanolkonverteringen. Om du vill ha förvarning på att filtret är på väg att sättas igen, så koppla in en provisorisk amperemeter i serie med matningen till bränslepumpen. Om du ser att strömmen är på väg att stiga tydligt så bör du byta filter inom några dagar för att inte riskera att bli stående med stopp i filtret.

Det är viktigare på E85 än på bensin att motorn verkligen kommer upp i full arbetstemperatur snabbt, så byt gärna termostat om det inte är gjort på länge. Jag misstänker att tempmätaren i 850 har samma lömska funktion som i de flesta 700- och 900-serie, nämligen att den går upp till mittläge redan vid 40-50 graders motortemperatur och sedan inte rör sig vidare förrän över 100 grader. Det gör den tämligen oanvändbar för att upptäcka en halvdålig termostat. Man bör också ta för vana att (om möjligt) inte köra igång kupévärme och fläkt förrän motorn är genomvarm.

Att byta bränslefilter är något som jag läst att de flesta gör efter ca 100 mil eller om bilen börjar gå dåligt.
Är det bättre att blandtanka lite först så att man successivt löser upp avlagringar och byta filter kanske 2 gånger eller är det bara och köra en gång bättre. Termostaten byttes nyligen då den varöppen konstant så det tog en himla tid innan det blev ordentlig värme i bilen.


Nu var det vintertermostat du skulle ha, men då är den ju lättbytt när det gjordes nyligen!
Vintertermostat, för lige högre drifttemperatur, det ger lägre bränslekostnad även på bensinbilar.

Mvh

okej. Är inte jätte insatt i det här med termostater. Sitter original i nu. Hur hög temp rekommenderar du att den skall öppna vid?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 14:17 
Offline

Blev medlem: fre 15-01-23 20:32
Inlägg: 12
Kan meddela ett en enhet från ecoflex är beställd så väntar nu förväntansfullt på den.
Kom dessutom undan billigt då det var något extrapris nu på demoex. :D vilket alltid är trevligt.
La även en beställning på 2 bränslefilter vilket säkert går åt med tanke på hur många mil den gått med bf 95 tidigare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 14:28 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
volvo skrev:
morsole skrev:
volvo skrev:
torbjorn skrev:
Det du möjligen kan behöva bekymra dig över när det gäller en gammal bil som aldrig har körts på E85 förut är, precis som har nämnts många gånger tidigare på detta forum, att det kan finnas hartsavlagringar i bränslesystemet som lossnar när de utsätts för E85 och som kan sätta igen bränslefilter. Var beredd på att göra ett extra filterbyte några veckor eller månader efter etanolkonverteringen. Om du vill ha förvarning på att filtret är på väg att sättas igen, så koppla in en provisorisk amperemeter i serie med matningen till bränslepumpen. Om du ser att strömmen är på väg att stiga tydligt så bör du byta filter inom några dagar för att inte riskera att bli stående med stopp i filtret.

Det är viktigare på E85 än på bensin att motorn verkligen kommer upp i full arbetstemperatur snabbt, så byt gärna termostat om det inte är gjort på länge. Jag misstänker att tempmätaren i 850 har samma lömska funktion som i de flesta 700- och 900-serie, nämligen att den går upp till mittläge redan vid 40-50 graders motortemperatur och sedan inte rör sig vidare förrän över 100 grader. Det gör den tämligen oanvändbar för att upptäcka en halvdålig termostat. Man bör också ta för vana att (om möjligt) inte köra igång kupévärme och fläkt förrän motorn är genomvarm.

Att byta bränslefilter är något som jag läst att de flesta gör efter ca 100 mil eller om bilen börjar gå dåligt.
Är det bättre att blandtanka lite först så att man successivt löser upp avlagringar och byta filter kanske 2 gånger eller är det bara och köra en gång bättre. Termostaten byttes nyligen då den varöppen konstant så det tog en himla tid innan det blev ordentlig värme i bilen.


Nu var det vintertermostat du skulle ha, men då är den ju lättbytt när det gjordes nyligen!
Vintertermostat, för lige högre drifttemperatur, det ger lägre bränslekostnad även på bensinbilar.

Mvh

okej. Är inte jätte insatt i det här med termostater. Sitter original i nu. Hur hög temp rekommenderar du att den skall öppna vid?


När jag tittar på Meca så finns det ett termostat som öppnar vid 92 grader, och det tycker jag du ska satsa på.
Lite högre drifttemperatur för lägre förbrukning

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 14:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
volvo: Du frågar om förbrukning, och det glömde jag lägga in i mitt inlägg.

Nu blir det ju kanske inte så mycket jämförbart eftersom jag har en fabrikstillverkad FFV-bil. Dessutom är just den motorn lite underligt utväxlad. Men min drar i genomsnitt 1,18 l/mil. Alltid på E85. Men du få någon sorts riktvärde i alla fall.
Jag har tidigare kört en blandtankad Volvo 245 -92 med ca 30% etanol. Det påverkade inte alls bränsleförbrukningen. Inte heller köldstarterna. Den uppförde sig som den alltid hade gjort.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 15:50 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Nej det fattade jag inte!
Men över lag så blir ju förbrukningen mindre ju högre drifttemperatur du har på bilen; inom rimliga gränser vill säga!

Det har även stor betydelse hur du startar; har du bra motorvärmare så blir förbrukningen mindre också!

Lite mera luft i däcken!

Det är mycket som spelar in här.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 16:27 
Offline

Blev medlem: fre 15-01-23 20:32
Inlägg: 12
lugnar mig med byta af termostaten ett tag. får se om jag lyckas få till vettiga köregenskaper först efter konvertering.
Brukar köra motorvärmare när det är under 0:an ca 30-60 min för det mesta när det finns tillgång till ström vill säga. 3dl ökning per mil känns rimligt. men kör som sagt mest motorväg så borde inte dra i väg allt för mycket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 17:21 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Med etanol får du bättre ekonomi om du använder motorvärmaren när det är under 10 grader varmt ute.

Termostatbytet till 92 gr gör nytta hur som.

Mvh


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011