Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 15-01-26 18:32 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
Hej.

Jag har en chippad Audi som jag kommer ställa om för etanoldrift då jag använder den som min huvudsakliga pendlarbil. Jag jobbar dagligen med motorer men tyvärr av dieseldriven sort med något större cylindervolym än vad vi är vana vid här.


Original har bilen enligt uppgift Bosch spridare som flödar 275cc/min vilket om man adderar 40% hamnar på en spridarstorlek av 390cc/min. Med tanke på Chippningen tänkte jag att spridarna torde vara relativt maxade redan så vad tror ni om att gå upp 60% i flöde till 440cc/min då borde man ha tagit höjd för chippnningen också? Det jag är orolig för är hur tomgången kommer påverkas av dessa alldeles för stora spridare. Kallstart borde ju underlättas visserligen.

Tanken är att bygga mig en pendlarbil som dricker i storleksordningen samma mängd etanol som den dricker bensin idag. Vinsten är främst ekonomisk trots bensinens låga pris men framför allt miljömässigt. Jag kör idag 22 mil om dagen så min miljöpåverkan är stor. Jag överväger inte dieselbil då jag sett hur insprutningssystemen ser ut efter bakterietillväxt med biodiesel/rme etc. Dessutom är några spridare och en bränslepump (bensin/etanol) gratis jämfört med vad motsvarande delar kostar till en Diesel.

Jag tänkte även ge mig på ytterligare besparingsåtgärder som t.ex. Ledkonvertera samtliga lysen (jag vet vad bilbesiktning tycker) bygga om till elektrisk vattenpump med två varvtal, så man kan fisköra vattenpumpen när motorn ör kall för att få upp värmen fortare. Elektrisk servopump som bara används när den behövs, och eldriven ac-kompressor. Allt för att minska förlusterna från motorn (jag tror det försvinner åtskilliga kW i dessa kringsystem i tomgångsförluster, när de inte används)

Generatorn kommer uppgraderas för att orka hålla spänning på batteriet uppe och batteriet ska bytas mot ett Lithium på ca 100Ah. Det innebär att jag kan leka mer med när/hur generatorn jobbar.

Med vänlig hälsning, Magnus

Edit - tillägg den 28/1-15

Jag fick tag på Bosch 375cc/min spridare för rätt peng (4 för en 5-hunka) så jag börjar med dem först. De flödar ändå 36% mer än original. Fick även tag på en större luftförvärmare av turbindriven radialkompressortyp (turbo) så nu ska det pumpas mera varmluft också...

Med vänlig hälsning, Magnus


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-02-09 12:20 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå hallå,

Dina spridare bör ligga på 100% dutycycle någonstans runt 210 hk så är precis så de räcker för en chippad motor men är väldigt gränsfall. Det du egentligen skulle satsa på är att gå upp en aning i storlek och programmera motorstyrningen för E85 istället. Går tex att köra vassare tändning och så kan bränslet behöva finliras lite.

Jag har gjort en hel del E85 program till dessa motorer tidigare så bara höra av dig framöver om det skulle vara aktuellt med anpassad programvara.

Mvh//
A.Fekzen

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-02-09 20:06 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
Tack för ditt tips, det är högintressant. Du kanske då även kan middag för t.ex. En K04 turbo mm?

Jag kommer börja med dessa spridare jag fått tag på och tanka Etanol. Jag vågar av själ som du själv angav inte göra det med originalspridarna. Större spridare kommer senare. Jag tänkte även labba lite med bränsleförvärmning.

Jag tror det finns mycket att hämta genom optimering utav programvaran.

Med vänlig hälsning, Magnus


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-02-16 16:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå igen,

Jajjemen, K04 program har jag mappat många. Det är enorm skillnad på hur prestandan blir med en K04 än en K03 eftersom K03 bara orkar hålla uppåt 0,8 bar på högre varvtal dvs resulterar i 200 hk.

Jag mappade en Audi S3 med K04 original, på gatan, nu i helgen som var. Lyckades få den att ligga perfekt på 1,5 bar fram till de högsta varvtalen där den gick ner mot 1,3-1,4 bar. Klockren blandning uppmätt med bredbandslambda i hela registret. Effekten rör sig uppskattningsvis om uppåt 270-280 hk. :)

Mvh//
A.Fekzen

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-02-22 16:28 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
Jag har bytt spridare nu till de blåa (390cc) och jäklar vad fett bilen gick på bensin ;-) körde på ångorna och fyllde tanken med etanol (E85). Bilen går precis som vanligt och kallstart utan motorvärmare i nollgradigt går lika bra som om den skulle starta på bensin, dvs. Den tänder efter 1-2 sekunder på starten hoppar upp till 1000rpm (kallstartsanrikningen) för att falla ner och gå stabilt på tomgång så fort du rör gasen. Inga problem med att köra iväg direkt med kall motor heller. Bilen tar lite längre tid på sig att bli varm men annars märks ingen skillnad mot bensindrift. Alla hästkrafter finns kvar också men tycker subjektivt att turbon laddar något tidigare.

Nu kommer nästa steg med att labba med bränsleförvärmning och så småningom större turbo, spridare och anpassad programvara (tändning)


Med vänlig hälsning, Magnus


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-02-23 13:39 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
En video på kallstarta på E85.

http://youtu.be/Gunlw39hCGI

Med vänlig hälsning, Magnus


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011