Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 15-04-07 02:18 
Offline

Blev medlem: tor 12-09-13 04:21
Inlägg: 3
Hej experter

Jag har skaffat mig en 940 -97 som jag tänkte prova köra på etanol, har tidigare testat på en
740 -90 vilket fungerade fint med spridare från 850 turbo.

Vilka spridare är lämpliga till fk motorn och räcker spridar byte eller behövs något annat, använder alltid motorvärmare idag...

Bilen är maskinellt i bra skick och välservad, har ett snitt på 0,91 sen jag köpte den för 700mil sedan

mvh Andreas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-04-07 10:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har den LH 2.4 eller något modernare motorstyrsystem? Förmodligen är det enklaste och bästa att montera något lämpligt piggybacksystem, då får man ju också bättre kallstartmöjligheter på köpet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-04-07 22:25 
Offline

Blev medlem: tor 12-09-13 04:21
Inlägg: 3
ok

är det någon större skillnad på piggybacksystemen eller är det bara att köpa första bästa ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-04-08 12:57 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag har en nästan likadan, fast FTT. Men det är i princip bara wastegaten som skiljer. Jag köpte spridare enligt signaturen, jag kan kolla exakt vilket artikelnummer. Jag fick då också plocka bort motstånden för spridarna då de som sitter där original är lågohmiga. Min går riktigt bra på E85. Jag har iofs skaffat guldbox (googla) och då skaffat trimchip till den, både för bränsle- och tändbox. Anledning till guldbox är att de går att byta chip i lätt. Men jag körde först med att bara byta spridare och har inte upplevt någon större skillnad med nya chip.

Och iridiumstift då de har mer gnista som är bra för E85.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-04-08 13:01 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Kollade lite gamla mail, det var de här jag köpte.

http://www.racetronix.biz/itemdesc.asp? ... 30x&eq=&Tp

och chipen fixades av

http://www.itsfun.nu

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-04-08 14:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om du skall återgå till funderingar på Piggyback, så är dom flesta lika i det avseendet att dom förlänger spridarpulsen så det ger mer bränsle. Men sedan kan ju tekniken kanske variera hur man har löst det rent tekniskt med komponenter och elektronik. Några har variabel pulstid, några klarar 4, 5, 6 och 8-cylindriga motorer. Andra är tänkta för enkanalsystem. Några enstaka finns i byggsats, andra är färdiga och lätta att plugga in. Flera har en enkel strömomkastare inne i kupén om man t.ex skulle vara tvingad att tanka bensin någon gång. En del är svenska eller avsedda för den nordiska marknaden. Detta kan vara en viktig fördel. Antag att någon Piggyback har tagits fram i Sydostasien. Billigt och bra, men i Sydostasien har man aldrig hör talas om vinterdagar med -30°C eller kallare. Alltså köldstartfunktionen kan vara otillräcklig. (Jag säger inte att det alltid är så, men man bör kolla upp om det finns).
Det skall finnas en tråd eller länk här på forumet med en sammanställning av alla kända och tillgängliga Piggyback. Jag tror det är uppe i 30 - 40 stycken modeller? Flera av dom säljs från utlandet via internethandel. Behöver inte betyda något negativt. Dessvärre hittar jag inte den tråden eller länken just nu.
Andra säljs i Sverige. Kanske en fördel om man behöver support? Men ta reda på vilket motorstyrsystem du har, så kanske det blir lättare att "ringa in" några lämpliga Piggyback?

Så du ser, det är inte bara att ta "första bästa!"

Du har fått tips på större spridare. Det fungerar också. Men det blir ingen köldstartfunktion i större spridare. Det går dock att fixa på annat sätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-04-08 22:39 
Offline

Blev medlem: tor 12-09-13 04:21
Inlägg: 3
Tackar för alla tips, verkar finnas mycket kunskap här....

Spridar byte är ju relativt enkelt och piggyback lite seriösare och ger möjlighet att köra med bensin vid
behov.

ska undersöka listan med piggyback tillverkare

återkommer i ärendet ...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-04-08 23:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här är listan (om du inte redan har hittat den själv?)
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6352


Ett tillägg: Om man stöter på något svårt eller okänt språk, pröva med den här: https://translate.google.se/
Den är långtifrån komplett eller perfekt, men man kommer en bit på vägen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011