Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Klägg på spridare
InläggPostat: sön 15-04-19 11:40 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Hej
Har läst här vad jag hittat om klägg och spridare i samband med E85. Blir inte riktigt klok på vad jag ska tro om fenomenet. Kör på somrarna en gammal audi med 10V turbofemma. Den har ett eftermarknadssprut, ms och lite påställt laddtryck. Jag körde under förra säsongen med, först 100% E85 o senare 50/50. Det fungerade nog bra fram till att jag under sensommaren tyckte att inte alla spridare hängde med helt o hållet. Nu är jag ju rädd att kloggade spridare ska ställa till med allvarliga motorskador. Jag trodde att problemet med svart kladd vid spridarnas mynningar hade med att motorolja från läckande ventilstyrningar, turbos eller från vevhusventilationen kom i kontakt med etanoldropper vid mynningen, men det talas om att det finns typ gummi i bränslet.
Vad problemet än kommer ifrån så är min fråga nu, hjälper det upp situationen att köpa på sej RedLines spridarrensning för alkohol och kanske överdosera detta, eller gör det saken sämre?

/Lars


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klägg på spridare
InläggPostat: sön 15-04-19 16:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad menar du att du skulle kunna få för slags motorskador pga igensatta spridare?

Om du oroar dig över överhettning pga mager bränsleblandning så är det ett problem som ENDAST existerar i samband med bensindrift. E85 kräver så mycket mer värme för att förångas jämfört med bensin, att till och med en E85/luft-blandning som är så mager att den inte går att få eld på, "kyler" bättre än en bensin/luft-blandning som är så överfet att den knappt är brännbar.

Spridarrengöring brukar sällan göra någon nytta överhuvudtaget, och den fungerar definitivt inte på avlagringar som samlar sig utanpå spridarna, på ställen som normalt inte nås av bränslestrålen.
Ska man rengöra spridare är det bättre att ultraljudstvätta dem. På spridare för elektroniska system, som inte har någon backventilfunktion, kan man med fördel suga tvättvätska bakvägen genom dem under tvättningen. Men på K-jetronicspridare fungerar såklart inte detta.

De gånger spridare verkligen har blivit igensatta eller kärvande i modern tid (alltså efter Statoils felblandningsskandal sommaren 2010 med följande skärpta standarder för E85) så har det som regel berott på ludd från bränslefilter. Antingen för att man har använt ett alltför tvivelaktigt piratfilter, eller för att man inte har tittat så noga på flödesriktningspilar etc och lyckats vända filtret fel i samband med byte. Filterpapperet i ett "märkes-bränslefilter" har nämligen en speciell beläggning på utloppssidan för att inte ludd ska lossna därifrån, om filtret vänds fel gör det såklart ingen nytta.

Om man har problem med olja i insugningsröret så är en bra början att rengöra allt som har med vevhusventilationen att göra (backventiler, oljeavskiljare, flamskydd mm) noga, och inte minst kolla att allting är helt och rätt hopkopplat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klägg på spridare
InläggPostat: sön 15-04-19 20:56 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Möjligt att jag har ett piratfilter, ska genast byta det. Nja, jag tänkte att jag riskerar få detonationer, spikningar om en spridare ligger alltför mycket efter i mängd, på den cylindern alltså. Spikningar vid höga laddtryck och höga varvtal är ju en effektiv motordödare. Hur stor etanolblandning behövs för att få ta del av den kylande effekten du nämnde? Olja i inloppet kan nog komma ifrån den gamla turbon som sitter i bilen.

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klägg på spridare
InläggPostat: tis 15-04-21 13:35 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Har själv försökt få slut på klägget genom att montera motorvärmare för att undvika kallstarter; MEN det hjälpte inte ett smack. Det enda som hjälper och löser klägget är bensin; jag har flera omgånger med spridare; Saabs röda, 431'or, då bilen inte alls går som den ska, efter ett tag. Har bredbandslambda monterad, så jag ser hela förloppet hur blandningen är.

Har oljefällor och vattenfällor monterade på både våra bilar, den ena är en 900I-89 16v, den andra en 900S lätturbo My91.

Vet att det skulle gå om man körde på bensin emellanåt, men har inte lust att fibbla med det, antingen eller...

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klägg på spridare
InläggPostat: ons 15-04-22 12:58 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
morsole skrev:
Har själv försökt få slut på klägget genom att montera motorvärmare för att undvika kallstarter; MEN det hjälpte inte ett smack. Det enda som hjälper och löser klägget är bensin; jag har flera omgånger med spridare; Saabs röda, 431'or, då bilen inte alls går som den ska, efter ett tag. Har bredbandslambda monterad, så jag ser hela förloppet hur blandningen är.

Har oljefällor och vattenfällor monterade på både våra bilar, den ena är en 900I-89 16v, den andra en 900S lätturbo My91.

Vet att det skulle gå om man körde på bensin emellanåt, men har inte lust att fibbla med det, antingen eller...

Mvh Johannes



Nu ska man även säga det att 431;orna verkar vara mer drabbade än många andra spridare. Jag fick själv en hel del kladd på mina två uppsättningar 431;or som användes i en 900 -97 och en 9000 -97, men när jag gick över till Siemens Deka 630 cc i 9000 försvann problemet nästan helt (slumpen eller samband....vad vet jag), och likaså i nuvarande 9-3:an så har det inte kladdat i varken de tegelbruna (0280 156 023) som sitter org på 9-5 Biopower (och övriga B205/B235 från 2001->) eller i de Deka 630 cc som nu sitter monterade. Jag kör uteslutande på E85 året runt utan möjlighet till motorvärmare

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klägg på spridare
InläggPostat: ons 15-04-22 17:29 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Eftersom inte alla är så ovan ut hjälpsamma är det ibland svårt att hitta rätt spridare. De röda spridarna fungerar jättefint NÄR DE ÄR RENA men annars är det skit; måste nästan ha en reservrail med når man åker långt.
Är mycket tacksam för tipset om dessa spridare; du råkar inte ligga på ett gäng till lagom peng?
Måste erkänna att jag skickat efter från Ch när det gäller de röda spridarna; och det är även därifrån motorvärmarna kommer jag använder
Som med allt annat, alla kan göra det, frågan är vilka krav som ställs bara.
Måste testa dessa spridare!

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klägg på spridare
InläggPostat: ons 15-04-22 18:43 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
morsole skrev:
Eftersom inte alla är så ovan ut hjälpsamma är det ibland svårt att hitta rätt spridare. De röda spridarna fungerar jättefint NÄR DE ÄR RENA men annars är det skit; måste nästan ha en reservrail med når man åker långt.
Är mycket tacksam för tipset om dessa spridare; du råkar inte ligga på ett gäng till lagom peng?
Måste erkänna att jag skickat efter från Ch när det gäller de röda spridarna; och det är även därifrån motorvärmarna kommer jag använder
Som med allt annat, alla kan göra det, frågan är vilka krav som ställs bara.
Måste testa dessa spridare!

Mvh Johannes



Ja alltså de tegelbruna 0280 156 023 som sitter på alla B205 och B235 2001-2010 kostar inte många kronor, kanske 400 kr för en uppsättning om 4 st. De har dessutom samma statiska flöde som de röda 431;orna även om de har lite annan spännningskaraktär, samt är något kortare rent fysiskt så det kanske inte är så bra passform.

En uppsättning 630 cc går ju lös på ca 2400 kr flong nya, och typ 1500 för en uppsättning begagnade, men då får du ju mixtra en hel del med soppainställningarna ;)

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klägg på spridare
InläggPostat: ons 15-04-22 20:21 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Det fysiska löser sig säkert; är gammal sjöman o det var oftast stängt på järnaffären mitt i Atlanten; det går att hitta på nåt bara...

Men åter tack för tipset, mycket uppskattad!

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klägg på spridare
InläggPostat: lör 15-05-16 18:27 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Tack för tipset att byta filter (det gamla var nog Biltema) . Satte dit ett MANN-filter o nu går bilen klockrent. Möjligen hade jag lite igensatt filter på det hela taget, eller så släppte det möjligen lite ludd ifrån sej. Har nu inga som helst tecken på att spridarna ska ge ojämnt i flöde, trots att jag aldrig tog loss dom för rengöring. Man får vara glad att det funkar, o tack för tipset med bränslefilter

/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klägg på spridare
InläggPostat: ons 15-05-27 15:55 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Problemet med klägg har uppstått vid ett par tillfällen, senast när man bytte leverantör för 3-4 år sedan. Idag tror jag att man kommit tillrätta med problemen, oavsett om det var sulfit eller butylgummi som orsakade det.

Etanol kyler mellan 70-90 grC mer än vad bensin gör.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klägg på spridare
InläggPostat: mån 18-06-18 16:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har av en tillförlitlig källa hört att klägget i etanol berodde på att man har använd (smutsiga) diesel tankbilar för att transportera etanol.
Det var ju en lysande ide för etanolen är ju som bekant ett bra reningsmedel och tar bort avlagringar i bränsletanken, det var ett billigt sätt att rensa dieseltankarna…

Men så vi fick problem med spridare som sats igen och började ge för lite flöde så att lambda varningslampan tänds motorn går dåligt (i limp home mode) osv. Verkstäders lösning var att rekommendera att tanka bensin fast bensinen egentligen inte heller var bra på att lösa upp klägget och inte hjälpte mkt för att lösa problemet men med bensin i tanken hamnade flexifuelbilen förlängda spridertider inte längre utanför gränserna för long term fuel map så att katt lampan kunde slockna och bilen verkade ok igen, men problemet kunde ofta återkomma när man tankade E85 igen om kletet nte hade hunnig lossna tillräckligt särskild om man tankar på samma tankstation samma förorenade E85 igen…

Nu har bensinbilagen lärt sig att sluta rengöra sina dieseltankbilar med E85 och har även klägget försvunnit. I Norrland där Sekab levererade E85 till tankstationer har klägget inte heller varit något problem eftersom de inte hade några dieseltankbilar som behövde sköljas rent…

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klägg på spridare
InläggPostat: tis 18-07-24 09:22 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Echonator skrev:
Ja alltså de tegelbruna 0280 156 023 som sitter på alla B205 och B235 2001-2010 kostar inte många kronor, kanske 400 kr för en uppsättning om 4 st. De har dessutom samma statiska flöde som de röda 431;orna även om de har lite annan spännningskaraktär, samt är något kortare rent fysiskt så det kanske inte är så bra passform.

En uppsättning 630 cc går ju lös på ca 2400 kr flong nya, och typ 1500 för en uppsättning begagnade, men då får du ju mixtra en hel del med soppainställningarna ;)

Jag har haft mer svårartat klägg på dom tegelbruna i 9-5 vi hade än 431.orna i min 9000. Tankade alltid på samma ställe i Luleå (Statoilkort i familjen), ingen problem med 9000, inget egentligt på 9-5,an heller men hade som rutin att torka av spridarnosarna lite då och då vid "lite vanlig och allmän service". Jag sätter det på oljeförbrukningskontot, 9-5.an drack olja och drog E85....

Siemens 630 rekomenderar jag bara till folk med erkänt för mycket fritid och lugn som en budistisk munk. Så mycket fippel med indexering, cylinderbalansering och fuskade med spänningskorrigering för att kunna använda tomgångsmapp och ökat omfång på VE-mappen. :evil:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011