Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7310
Sida 1 av 1

Författare:  biltema 10w30 [ sön 15-06-07 12:08 ]
Inläggsrubrik:  Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

genom att sänka matningsspänningen till Högtrycksgivaren G247 kan man höja bränsletrycket
den matas normalt med 5 Volt från ECU:n

genom att bygga en krets enligt detta schema man man sänka spänningen
därmed lura systemet att höja på bränsletrycket
lämplig transistor är av A-typ tex BC547A med en Hfe på min 110

Vill man inte klippa i bilens kabelhärva kan en satskabel inhandlas
det är en repkabel med kontakthylsa i varje ände som har art-nr 000 979 141
det förutsätter att givarens kontakthus har art-nr 4D0 971 993

en 2.8mm flatstift som är ganska tjock kan behövas
(elfa art-nr 48-206-90, 48-202-39)

lämplig utgångspänning är ca 4,1 Volt för CAXA (golf Vi)
komponeterna i kretsen kan med fördel ersättas med ett spänningssänkande motstånd

för motorkod CAXA kan lämplig värde vara ca 200-220 ohm som sätts istället för transistorns
emmitter och kollektor och då slippa jorden, använd lödfri komponenthållare

Med hjälp av ett ELM327 interface och programvara, men även en Diamex DX65 alt. u581 är ett oumbärligt instrument
så justerar man med trimpotten eller byter motstånd så Ltft-banken ligger strax under +25%
man behöver dock köra minst några km mellan varje justering
minst 2-3 st fulltankningar med E85 sommarkvalitet kan behövas innan man kan göra den slutliga justeringen

Bild
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0063.JPG
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0246.JPG
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0250.JPG
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0249.JPG
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0248.JPG

fakta om G247 givaren sid 31 i detta dokument:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdf

att betänka är att ökat bränsletryck kan innebära ökad påfrestning på bränslepumpen
och kamföljare, 1,4 tsi har kamföljare med rulle medans äldre Fsi tex. 2.0 inte är av rulltyp som bör kollas upp regelbundet
men även tryckbegränsningsventil som släpper överskottstryck vid redan 120bar på lite äldre maskiner

Författare:  GL [ mån 15-06-08 19:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

Hur går det med kallstartförmågan? Räcker det med ett traditionellt kallstartmotstånd?

Om man kan ersätta den visade transistorkopplingen med ett avpassat motstånd kunde man väl gå hela vägen till en trimpotentiometer för att få justeringsmöjligheten.

Författare:  biltema 10w30 [ mån 15-06-08 19:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

Ett kallstarmotstånd (NTC R25 värde 4,7kohm) skulle kunna fixa kallstarten

känns som överkurs med en trimpott som inte underlättar, när man väl fått till ett värde så behöver man inte bry sig

:D

Författare:  razze [ mån 15-06-15 19:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

Intressant! Ifall jag hade ett endaste litet hum om elektronik vore det här kanske något värt ett försök. En fråga: Varför sikta på 25% LTFT? Åtminstone på min bil är det här på gränsen om inte t.o.m. över vad den klarar av utan felmeddelande. Vore det inte vettigare att sikta på ca +15% LTFT? På det här sättet riskerar du inga felmeddelanden, och har ändå kvar tillräckligt med justeringsmån för att vid behov kunna köra på endast bensin.

Författare:  biltema 10w30 [ mån 15-06-15 20:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

jag har fått för mig att felkod sätts först när LTFT-banken hamnar på +25% eller högre,genom att ha den 1-2 steg under +25% så utsätter man inte högtryckspumpen för mer onödig belastning än nödvändigt

:)

Författare:  razze [ tis 15-06-16 07:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

Är inte bränsleåtgången ändå den samma oberoende av hur mycket du "lurar" bilen, och hur mycket ECUn själv justerar för att uppnå rätt blandning? Då borde väl pumpen också belastas enligt den verkliga förbrukningen och inte enligt hur mycket du "lurar" den? Jag antar att man t.o.m kunde använda ett sådant motstånd att LTFT skulle ligga på -20 och belastningen ändå vore samma?
Eller har jag fått allt om bakfoten?

Författare:  biltema 10w30 [ tis 15-06-16 07:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

bränsleföbrukningen är densamma, men bränsletrycket blir högre ju lägre spänningen till givaren är, och därmed mer mekanisk belastning

Författare:  razze [ mån 15-06-22 09:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

Aha. Så lambdajusteringen påverkar insprutningstiden, medan det här sättet höjer bränsletrycket. Båda leder till mer bränsle, men de fungerar på olika sätt.

Vår ukrainske vän Obormot (Bioadapter) har åtminstone tidigare jobbat på en piggybackbox för TSI-motorer som skulle fungera just genom att påverka bränsletrycket, men jag har inte hört något av honom på länge. Jag har faktiskt en box som jag skulle testa, men jag lyckades aldrig hitta lämpliga kontakter för att plugga i den - jag vill INTE skära i originalkablage - så den ligger oanvänd hemma.

Har du hittat motstycke till 4D0 971 993, den sitter fast direkt i givaren, och jag har inte lyckats få tag på ett sådant för en plug'n'play-lösning.

Författare:  biltema 10w30 [ mån 15-06-22 09:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

Nej något motstycke har jag inte hittat, jag pillar ur 5 volt hylsan ur kontakthuset, sedan anslutit med ett 2,8 mm flatstift, isolerat med eltejp
så det kan återställlas till orginal vid behov

Författare:  biltema 10w30 [ tis 16-09-06 08:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

Lämpligt värde på motståndet för motorkod CAXA är 270 ohm

:)

Författare:  razze [ fre 17-03-17 12:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

Hej!

Har det uppstått några negativa bieffekter av den här konverteringen, eller har allt fungerat som det ska. Jag överväger att fixa fram de nödvändiga delarna och konvertera så här också nu när vädret börjar bli varmare.

Författare:  biltema 10w30 [ fre 17-03-17 13:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

jag har inte kört på spriten i någon större utsträckning pga, av den lilla skillnaden mellan bensin och E85 priset

men hittils inget negativt

:D

Författare:  razze [ fre 17-04-14 14:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

Nu har jag äntligen lyckats tillverka den behövliga komponenten. Jag fick inte loss sladden ur kontakten så jag gjorde en förlängningssladd i stället.

Men när jag kopplar i den får jag ingen som helst info om bränsletryck (och följaktligen en del felmeddelanden) enligt appen Cardash kopplad vi BT till OBD-uttaget. När jag mäter motståndet över kabeln på pin3 så ser jag 270 OHM, men när jag pluggar i den och mäter spänning mellan kontakten efter motståndet och jord, så får jag 5,0 V ?? De övriga kontakterna är OK, och ger samma värde både före och efter min extrakabel. Är det något viktigt som jag har missförstått med det här motståndet?


h.
Matz

Författare:  biltema 10w30 [ fre 17-04-14 19:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

Det kan inte vara en givare som innehåller elektronik eller så är resistansen mycket större, man kan koppla in så man mäter stömförbrukningen

utspänningen (pin2) måste sjunka propotionellt med matningspänningen (pin3)

Författare:  biltema 10w30 [ fre 17-04-21 21:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer

Jag har i dagarna kört 3st fulltankningar med E85, när det kommer till kallstarter så behövs på sin hjd ca 1 sekunder extra på starten för att den ska starta och gå som den ska vid runt ca 0-5C+, och den har dragit strax över 0,7 liter milen på landsväg/långkörning

:)

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/