genom att sänka matningsspänningen till Högtrycksgivaren G247 kan man höja bränsletrycket
den matas normalt med 5 Volt från ECU:n
genom att bygga en krets enligt detta schema man man sänka spänningen
därmed lura systemet att höja på bränsletrycket
lämplig transistor är av A-typ tex BC547A med en Hfe på min 110
Vill man inte klippa i bilens kabelhärva kan en satskabel inhandlas
det är en repkabel med kontakthylsa i varje ände som har art-nr 000 979 141
det förutsätter att givarens kontakthus har art-nr 4D0 971 993
en 2.8mm flatstift som är ganska tjock kan behövas
(elfa art-nr 48-206-90, 48-202-39)
lämplig utgångspänning är ca 4,1 Volt för CAXA (golf Vi)
komponeterna i kretsen kan med fördel ersättas med ett spänningssänkande motstånd
för motorkod CAXA kan lämplig värde vara ca 200-220 ohm som sätts istället för transistorns
emmitter och kollektor och då slippa jorden, använd lödfri komponenthållare
Med hjälp av ett ELM327 interface och programvara, men även en Diamex DX65 alt. u581 är ett oumbärligt instrument
så justerar man med trimpotten eller byter motstånd så Ltft-banken ligger strax under +25%
man behöver dock köra minst några km mellan varje justering
minst 2-3 st fulltankningar med E85 sommarkvalitet kan behövas innan man kan göra den slutliga justeringen
http://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0063.JPGhttp://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0246.JPGhttp://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0250.JPGhttp://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0249.JPGhttp://web.comhem.se/sa7acd/diverse/w42 ... DC0248.JPGfakta om G247 givaren sid 31 i detta dokument:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdfatt betänka är att ökat bränsletryck kan innebära ökad påfrestning på bränslepumpen
och kamföljare, 1,4 tsi har kamföljare med rulle medans äldre Fsi tex. 2.0 inte är av rulltyp som bör kollas upp regelbundet
men även tryckbegränsningsventil som släpper överskottstryck vid redan 120bar på lite äldre maskiner