Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 15-06-16 19:25 
Offline

Blev medlem: tor 14-09-04 10:44
Inlägg: 10
hej.
har kört helt problemfritt på etanol i ett år nu och nu helt plötsligt får jag felkoderna 2-3-1,2-2-1 och ibland 1-1-3, alltså att det är för mager blandning vid delbelastning och att insprutarkontakten är trasig eller att insprutarn är tät.

har bytt bräsnle filter dels när jag konvertera om den och sen nyss.

den verkar har gått in i safetymode eftersom den drar typ 2L/mil.

vad kan felet vara?

dessuom när jag försöker mäta lambda värdet får jag 0.01-0.02V som utslag

kan en trasig lambdasond ställa till med detta?
tycker isåfall att felkod för "ingen signal från lambda borde ges.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-06-16 23:25 
Offline

Blev medlem: mån 15-06-08 11:41
Inlägg: 3
Antingen lambdasond, luftflödesmätare eller har en luftläcka i insugs- eller avgas mellan mätaren och sonden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-06-17 05:52 
Offline

Blev medlem: tor 14-09-04 10:44
Inlägg: 10
Reagerar den inte med att gå in i linka-hem läget om luftflödesmätare är trasig elr är de samma sak som safetymode?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-06-17 08:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Troligtvis trasig lambdasond eller också är lambdasignalen kortsluten till jord någonstans.

LH 2.4 upptäcker nämligen inte om lambdasonden går sönder på så sätt att signalen ständigt är 0 V eller om det är kortslutning i kabeln, istället uppfattar systemet detta som att bränsleblandningen är för mager och det är därför lambdasonden lämnar 0 V, och så fetar det på så mycket det går och sätter felkod för mager blandning.

Det enda lambdasondsfel som LH 2.4 (och andra Bosch-system av samma generation) upptäcker pålitligt är om lambdasonden blir högohmig eller får totalt avbrott, då lägger spänningen sig på ungefär 0,5 V och ligger stilla där.

När det gäller luftmängdmätarfel så har jag för mig att LH 2.4 säkert upptäcker grova fel på luftmängdmätaren (avbrott i varmtråden, elektronik som lägger av helt och hållet etc), däremot är det inte säkert att mer smygande fel ger en korrekt felkod. Det är inte heller helt lyckat om man skulle råka koppla in en luftmängdmätare som visserligen passar mekaniskt och har likadan kontakt, men som är avsedd för en annan motortyp (t ex om man blandar ihop LH 2.4 -luftmängdmätare mellan Saab och Volvo).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-06-18 08:20 
Offline

Blev medlem: tor 14-09-04 10:44
Inlägg: 10
Har testat att byta lambdasonden, ingen skillnad.
Är de möjligt att diagnostiseringsenheten har fått spel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-06-18 10:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kolla att spänningen på lambdasondskabeln blir ca 0,5 V med lambdasonden bortkopplad och tändningen påslagen (motorn behöver inte vara igång). I annat fall kan man misstänka kortslutning i kabeln eller fel i LH 2.4 -styrdonet. En annan möjlighet är jordningsproblem, det kan vara värt att kolla klasarna med jordkablar på insugningsröret samt hur det är med jordförbindningarna mellan batteri, motorblock, kaross och generator. I synnerhet brukar jordkabeln mellan generator och motorblock alltid ha dålig kontakt i kabelskorna, det är inget ovanligt att man kan mäta uppåt 1 V spänningsfall mellan generatorn och motorn då man slår på några stora strömförbrukare (elvärmesitsar, elbakruta, fläkten på för fullt mm) och håller motorn på 2000 varv/min.

Har den nya lambdasonden 3 eller 4 trådar? Om den har 4 trådar, se till att jorda den fjärde till motorn (helst vid samma jordpunkt som övriga insprutningskablar), inte till karossen. Vissa 4-trådiga lambdasonder har den fjärde tråden jordad i lambdasonden (det går ju att kolla genom ohmmätning), i så fall behöver man inte ansluta den tråden alls.

Diagnosenheten är helt "dum", den består ju bara av lysdiod och strömbrytare och det är programvaran i respektive styrdon som sköter om all hantering av felkoderna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-06-19 09:37 
Offline

Blev medlem: tor 14-09-04 10:44
Inlägg: 10
Fick ett förslag om att byta bränsle eftersom etanolen skulle lösgöra massa klägg som sätter igen indprutaren?

Den ha tre kablar och när jag mäter strömmen så hoppar den mellan 0,1-0,8V? Sätter då provstickan på sondens plussladd och jorden i chassit, är de rätt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-06-19 18:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är ingen risk att spridarna blir igensatta, däremot kan det hända att bränslefiltret sätts igen så småningom om det finns mycket hartsavlagringar från gammal bensin i bränslesystemet. Risken för detta är inte så stor om bilen alltid har varit i drift och haft omsättning på bensinen, men om den någon gång har stått stilla länge med gammal bensin i tanken kan det bli bekymmer. Det är fullt normalt att man får byta bränslefilter några veckor eller månader efter att man har börjat köra en gammal bil på E85.

Lambdasondens beteende verkar helt normalt, spänningen pendlar då insprutningssystemet lambdareglerar. Pendlingen är långsammare vid tomgång, snabbare vid större gaspådrag och/eller högre varvtal. Då blandningen är fet (t ex under varmkörning eller vid fullgas) så kommer spänningen ständigt att ligga på 0,8-1,0 V, då det inte kommer fram något bränsle alls (t ex vid motorbromsning med högt varvtal så att motorbromsavstängningen är aktiv) kommer spänningen att ligga på noll, då lambdasonden är kall (första sekunderna efter start) kommer spänningen att ligga stilla på ca 0,5 V (detta gäller endast för LH-jetronic och andra äldre Bosch-system, på motorstyrsystem av andra märken kan det också förekomma 0 V eller över 1 V med kall lambdasond).
Men jorda hellre instrumentet i motorn än i chassit, så påverkas inte mätningen av ev spänningsfall i jordflätor mm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-06-22 11:01 
Offline

Blev medlem: tor 14-09-04 10:44
Inlägg: 10
Har testat att Jorda i motorn men den beter sig likadant.

Finns de nå andra givare som kan göra så att den går på safemode?

Känns ju iaf som att de är nå elektronikfel då den ändå funkar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-06-22 13:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett fel som kan förekomma på Volvo 740 m fl är kortslutningar i kabelstammen på vänster sida av motorn, det kan ge mycket ologiska fenomen och ibland felkoder om ledningar som egentligen inte alls har med varandra att göra råkar få kontakt (i ett fall som jag råkade på så var det ledningen till motortempgivaren för tändsystemet, en av signalerna från gasspjällkontakten och styrsignal till tomgångventilen som fick kontakt med varandra slumpmässigt då och då).

Orsaken till detta är att de elledningar som Volvo använde på 80-talet och en bit in på 90-talet har isolering som inte alls tål kombinationen av värme och olja eller bensinångor i längden. Om det någon gång i tiden har varit mycket oljigt i motorrummet och kommit in olja i kabelstammen, så blir isoleringen spröd och ramlar av så småningom.

På den bil jag höll på med (89'a med automatlåda) hade ägaren skaffat en annan kabelstam från skroten, den visade sig dock inte passa trots att den sades komma från en bil av samma årsmodell. Bl a var det annorlunda kopplat i det stora kontaktstycket mot bilens huvudkabelstam. Så det blev till att skära upp skyddsslangarna runt den gamla kabelstammen och skarva/byta skadade kablar. Om bilen inte ska gå så många år till kanske man kan nöja sig med att linda på eltejp där isoleringen är skadad.

Samma problem är också välkänt på Volvo med K-motorer, där brukar isoleringen försvinna helt och hållet från elledningarna runt förgasaren där det ständigt står ett moln av bensinångor då motorn är varm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-06-23 16:52 
Offline

Blev medlem: tor 14-09-04 10:44
Inlägg: 10
Märkte nu att den inte alls drar mer soppa än vanligt.men den fortfarande samma felkoder, kan de va så att testenheten fuckat ur pga jordfel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-06-24 11:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Felkoderna tyder ju på att bränsleblandningen ibland är i magraste laget, dvs att lambdaregleringen börjar närma sig ett ändläge. Hur har du gjort konverteringen (piggyback, större spridare, höjt bränsletryck eller något annat) ?

Om du nollställer felkoderna och sedan gör en adapteringskörning (kallstart, tomgång tills motorn är varm, stäng av, starta om direkt, tomgång 2 minuter till utan att röra gaspedalen alls, stäng av och starta om igen, provtur med jämn fart och jämnt gaspådrag minst 70 km/h minst 1 minut) , kommer de tillbaka på en gång eller dröjer det längre tid?

En sak som kan ge mager bränsleblandning är ju tjuvluft (t ex läckage i bromsservot, dåliga O-ringar vid spridarna eller någon dålig vakuumslang). Om slangen mellan förpumpen i tanken och huvudbränslepumpen är otät så kan det hända, speciellt vid nästan tom tank eller om förpumpen inte fungerar bra, att det sugs in luft i bränslet via den dåliga slangen så att det blir "skum" snarare än rent flytande bränsle som kommer fram till spridarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011